داشتن کارت صلاحیت حرفهای، شرط ورود معلمان به مدارس غیردولتی
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا ، احمد محمودزاده در آیین افتتاحیه دورههای توانمندسازی نیروهای مدارس و مراکز غیردولتی شهر تهران که با حضور علیرضا کریمیان مدیرکل آموزشوپرورش شهر تهران برگزار شد، ادامه داد: بعضاً این رهاشدگی در مدارس غیردولتی منجر به ابتکارات خاص شده بود که باید از آن بهره جست. دلیل آن نیز این است که نیروی شایسته و دغدغهمند زیادی بهعنوان مؤسس و مدیر در این مدارس وجود دارد. این دغدغهمند بودن و شایسته بودن این نیروها باعث شده کارهای خوبی در این مدارس شکل گیرد، اما بعضاً به جهت وجود این رهاشدگی آسیبهایی نیز میبینیم. طوری که این روزها بعضاً در فضای مجازی و مدرسه حرکتهایی که نباید، اتفاق میافتد.
محمودزاده بابیان اینکه نیازمند بودیم نسبت به این بیتفاوتی و رهاشدگی برنامهای را در آموزشوپرورش داشته باشیم که ناظر به همه ابعاد نیروی انسانی بحث منزلت، معیشت، مرجعیت و موضوع جذب و توانمندی باشد. همه اینها را در برنامه خود قرار دادیم. در این آموزش ضمن خدمت معلمان که امروز افتتاحیه آن در سراسر کشور انجام میگیرد، روشهای دقیق و سختگیرانه در حوزه جذب و کارآمدی و ارتقاء توانمندی معلمین استفاده میشود.
داشتن کارت صلاحیت حرفهای، شرط ورود معلمان به مدارس غیردولتی
وی خاطرنشان کرد: قرار است در فرایندی سهساله، معلمان و نیروی انسانی مدارس غیردولتی آموزش ببینند. البته دو پیششرط دارد، اول اینکه هیچ معلم گزینش نشدهای در این مدارس وجود نداشته باشد. در این راستا هم برای معلمان جدیدالورود و هم برای معلمان باسابقه فرآیند ۱۵ روزه سالهای قبل را امسال به ۵ ماه رساندیم. پیششرط دوم نیز آن است که رشته تخصصی معلم با دوره تحصیلی باید مرتبط باشد. در این راستا نیازسنجی اساسی هم به جهت مطالبات اسناد بالادستی از ما انجام گرفت. با همکاری دانشگاه فرهنگیان به تهیه بستههای ۶۰ ساعته رسیدیم که پس از آموزش دیدن معلمان، به آنها کارت صلاحیت حرفهای داده میشود؛ پسازآن اگر معلمی کارت صلاحیت حرفهای نداشته باشد حق ورود به مدارس غیردولتی را ندارد. علاقهمندیم بین ۱۲ تا ۱۵ ساعت از این بستهها را با همکاری حوزههای علمیه و دانشگاه فرهنگیان انجام دهیم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در بخش دیگر سخنان خود بابیان اینکه کیفیت آموزشی محور اصلی نظامهای تعلیم و تربیت در دنیا است و معلمان بازیگران اصلی این کیفیتبخشی در آموزشوپرورش دنیا هستند، افزود: مطالعات برجسته بینالمللی، معلم را از اثرگذارترین عامل پیشرفت تحصیلی دانش آموزان معرفی میکنند و نظامهای تحصیلی دارای عملکرد بهتر و قابل و قبول، همگی توجه زیادی به چگونگی انتخاب معلم و آموزش معلمان خود دارند. موفقیت یک نظام آموزشی وابسته بهنظام تربیتمعلم کارآمد است. این موضوع در نظام تعلیم و تربیت کشور ایران به جهات مختلف از اهمیت بیشتری برخوردار است. هم به دلیل وجه تمایزی که نظام تعلیم و تربیت کشور ما با سایر نظامات تعلیم و تربیتی دنیا از بعد رویکرد اعتقادی، معرفتی، اخلاقی و تربیتی و پرورشی دارد و هم به جهت اینکه ما در اسناد بالادستی و بیانیه گام دوم انقلاب مهمترین سرمایه کشور را نیروی انسانی میدانیم.
وی عنوان کرد: نیروی انسانی را نهفقط هدف و عامل توسعه بلکه عامل خودسازی و جامعه سازی و تمدن سازی تعریف میکنیم، ازاینرو راهبردهایی را در راستای رشد حرفهای معلمان باید در نظر بگیریم. تفاوت نمیکند این امر چه در مقوله مدارس دولتی و چه در مدارس غیردولتی باشد.
انتهای پیام/