دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فرمانده سپاه پاسداران: اصحاب رسانه در جغرافیای ذهن و قلب عمل می‌کنند

فرمانده سپاه پاسداران: اصحاب رسانه در جغرافیای ذهن و قلب عمل می‌کنند
فرمانده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در در مراسم روز خبرنگار گفت: اصحاب رسانه در جغرافیای ذهن و قلب عمل می‌کنند.
کد خبر : 861707

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم روز خبرنگار با شعار «ایران قوی، خبرنگاران امید آفرین» با حضور بیش از ۷۰۰ نفر از مدیران رسانه از سراسر کشور، سردار سرلشگر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب رسانه  پیش از ظهر امروز( ۱۵ مرداد ماه) در سالن بصیرت مجتمع  فرهنگی ۱۳ آبان( لانه جاسوسی آمریکا) برگزار شد.

در ابتدای برنامه پس از پخش سرود ملی، صلوات خاصه امام رضا (ع) پخش و قرائت شد و چند تن از خدام رضوی به پارچه تبرک حرم رضوی روی صحنه حاضر شدند.

حجت‌الاسلام علی رضایی نماینده ولی فقیه در بسیج مستضعفین در صحبت‌هایی گفت: روز خبرنگار به نام شهید صارمی عزیز نامیده شده و آن را به همه جامعه اسلامی که خدمت به ایران می‌کنند، تبریک می گویم. خداوند به پیامبرش می‌فرماید کسانی که در راه خدا کشته شدند، مرده مپندارید، بلکه آنها زنده‌اند و نزد خدا روزی دارند. بر روح شهید صارمی سلام می‌فرستیم.

قرآن مهمترین رسانه است

وی در ادامه با طرح سوالی مبنی بر اینکه مقدس‌ترین و مهمترین رسانه‌ای که ما با آن درارتباطیم و قدمت دارد، چیست، گفت: مهمترین رسانه قرآن است که همه جوانب مفید و موثر خبررسانی را دارد. قران به ما می گوید اگر کسی سابقه خوشی ندارد و اهل فسق است، خبرش را نپذیرید پس ما در برابر هر پیام وظیفه‌ای داریم. نکته بعد براساس قران کریم اگر پیامی را شنیدید به خود آن هم دقت کنید و ببینید آیا پیام احسن هست یا خیر.

وی در ادامه افزود: در سوره آل‌عمران خداوند می‌فرماید «ای اهل کتاب برای انتقال پیام امانت دار باشید و حق و باطل را ممزوج نکنید». هر کسی می‌تواند رسانه باشد. خود  واقعه  کربلا  و یا وقایع و و خطبه‌های حضرت زینب  (س) و امام سجاد(ع) پس از کربلا هرکدام یک رسانه هستند، همچنان ک امام در برابر یزید فریاد «هیهات من الذله» زد، امام سجاد هم همان فریاد را پس از کربلا طنین انداز  کرد و اگر امام سجاد و زینب کبری و ام‌کلثوم نبودند، کربلا در کربلا میماند. پس مهمترین وظیفه رسانه روشن ساختن افکار عمومی جامعه و بالا بردن سطح معلومات افراد جامعه است.

وی اظهار داشت: رسانه باید تقویت شود و رشد جامعه و تبلیغ و تبیین اهداف را انجام دهد. ما برای اهل رسانه دعا می‌کنیم و برایشان موفقیت آرزومندیم و وظیفه شان را به بهترین وجهی پاسداری و حراست کنند.

مرتضی کارآموزیان رییس بسیج رسانه نیز در ادامه عنوان کرد: جمعی که امروز خدمت سردار سلامی رسیدیم مسئولان بسیج استان‌ها و کانون‌ها و شورا‌های بسیج رسانه و همه مدیران مسئول و خبرنگاران تهران بزرگ هستند ما در سال قبل بزرگترین ائتلاف رسانه‌ای کشور را پشت سر گذاشتیم. یک جنگ رسانه‌ای بزرگ داشتیم چرا که  دشمنان در ۴۵ روز  بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ شبهه را در رسانه‌ها مطرح کردند.

وی افزود: ما از اول مهر سال گذشته جشنواره ابوذر را  برگزار کردیم که در آن که ۶۸۰۰رسانه فعال شدند و ما می‌توانیم نمره قابل قبول به آنها بدهیم پس فردا هم اختتامیه معاونت مطبوعاتی را داریم، ما جهاد تبیین را سرلوحه کار قرار دادیم و عزیزانمان در بسیج پیشگام این عرصه هستند.

ذهن ها و قلب ها محیط عمل و اثر خبرنگاران است

سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی دیگر سخنران این مراسم  بود. وی عنوان کرد: روز خبرنگار روز درخشش یک خبرنگار فداکار یعنی شهید صارمی است. این روز را به همه جامعه رسانه ای کشور به ویژه خبرنگاران عزیز و فداکار تبریک می‌گویم. خبرنگارانی که که در قلب صحنه های سخت و خطر حضوری واقعی دارند و برای انتقال پیام، تصاویر و صحنه های مهم کشور و نظام ما عاشقانه در یک قالب حرفه ای عمل می‌کنند.

فرمانده سپاه پاسداران: اصحاب رسانه در جغرافیای ذهن و قلب عمل می‌کنند

سلامی افزود: همه چیز از قلب ها و ذهن ها آغاز می شود. قلب انسان نه آن قلب بیولوژیک بلکه آنجا که به مرکز تفقه شناخته می شود به اندازه عالم هستی بزرگ است، ذهن انسان یک دنیاست که دامنه های جسمانی انسان محدود و کوچک است اما دنیای شناخت و معرفت، تعقل و خیال انسان ، عالم رویاهای انسان بسیار بزرگ است و هر چیزی در عالم خارج از ذهن محصول تفکر انسان و ذهنیت و خلاقیت های درونی است. ذهن ها و قلب ها محیط عمل و اثر خبرنگاران است.

وی گفت: اصحاب رسانه در جغرافیای ذهن و قلب عمل می کنند.  دنیای امروز،  دنیای رقابت برای تسخیر قلب ها و ذهن هاست و نقش رسانه در این کارزار تعیین کننده و‌محوری و اثرگذار اساسی است. ما در یک پیکار بزرگ فرهنگی و نبرد نامحدود شناختی، در فضای عملیات روانی بزرگ در عالم زندگی میکنیم. در جنگ رسانه ای جهانی با قلمروی وسیع و گستره ای عالم گیر که یک طرف آن یاران مقاومت و مردان و زنان استقلال این سرزمین هستند و در طرف دیگر همه پیشگامان عرصه رسانه در جهان با پیشرفته ترین ابزارها و تکنیک ها و فضای مجازی  قرار دارند.

فرمانده سپاه پاسداران افزود: به طور طبیعی از این فضا تاثیر میگیریم و این روزها در برابر قواعد جنگ نرم دشمن قرار داریم. واحد اساسی نبرد در این نوع از جنگ «انسان» است. محیط جغرافیایی جنگ مدرن، ذهن و قلب است. در منطق و فضای انسان شناسی غرب، یک ساختار معنابخش درونی و هویت بخش ذهنی است این ساختمان پنج عنصر اساسی دارد، مثل اینکه در ذهنیت غرب مسلمانان تروریست شناخته می شوند، یا در دیدگاه ما آمریکا شیطان بزرگ است . به این مفهوم که هر راهکار و نظریه ای که درباره ما از سوی آمریکایی مطرح می‌شود، حتماً بدخواهانه و ناشی از یک توطئه است این پیش فرض ها واقعیت هایی در ذهن هستند که ممکن است صحیح یا غلط باشند اما پذیرفته شده‌اند.

سلامی اظهار کرد: در ذهن انسان عنصری به نام واقعیت مصنوعی وجود دارد، یعنی عناصری که در عالم واقع وجود خارجی ندارند اما در ذهن به عنوان یک موجود دارای حیات پذیرفته شده و اینها به عنوان شایعات و اکاذیب شناخته می شوند و دست ساز و مصنوعی‌اند. یک واقعیت های حقیقی هم وجود دارند که هم در عالم ذهن هستند و هم بیرون، اینها واقعیت های حقیقی هستند در کنار اینها ارزش ها هم هستند که خوب را از بد و حلال را از حرام نشان می دهند در یک جامعه حجاب ارزش است و جوامع به تفکیک این ارزش شناخته می شوند. عموما نبردها براساس اینها صورت می‌گیرد. عنصر دیگر هم نرم‌ها و هنجارها هستند که صحیح از غلط را تشکیل می دهند و اینها در نظام های متفاوت فرق دارند ، مثلا اینکه در جایی عملی عرفی و هنجار اجتماعی است.

وی افزود: انسان به طور طبیعی با این پنج عنصر در تعامل است اما اگر یکی یا چند عنصر تغییر کند انسان از درون دچار استرس می شود و به دنیال تعادل می گردد. امروز جنگ نرم دشمن بر تغییر این عناصر بنا نهاده شده، چون دشمن تلاش می کند پیش فرض‌ها را تغییر دهد مثل اینکه رژیم گذشته معتبر بوده یا آمریکا شیطان بزرگ نیست!

دنیای امروز، خبرنگار بدون سوگیری ندارد!

فرمانده سپاه پاسداران گفت: جنگ شناختی یعنی نفوذ به زیرساخت‌های معرفت انسان و اعماق شناخت. شما خبرنگاران در فضای این جنگ خطرناک زندگی می‌کنید. هرچند در اصول حرفه‌ای خبرنگاری منعکس شده که بی طرفی اصل است، اما در دنیای امروز هیچ نقطه خنثایی نیست و هیچ خبرنگاری در عالم بدون سوگیری خاص و قرار گرفتن در یک محیط کار نمی‌کند.

سلامی عنوان کرد: آنچه در دنیای خبر اتفاق می افتد ، یک واقعیت از محیط اجتماعی و انعکاس وضعیت اقتصادی نیست، جنگ در همین فضا رخ می دهد اما آنچه مهم است، این است که عقبه جهانی رویدادی که اطلاع رسانی می کنیم را بشناسیم ، دشمنان ما تلاش می کنند حادثه را به یک خط و سپس سطر و فضا تبدیل کنند. شما با قدرت کلمات و تصاویر آشنا هستید ، کلمات صاحب قدرت اند و تصاویر صاحب ظرفیت اند و استعداد به حرکت در آوردن و تکثیر و تغییر نگاه و نگرش و تهییج و ... را دارند، البته در اصول خبری هست که خبر باید کوچکترین آسیب را وارد کند اما وقتی در فضای جنگ رخ می دهد دشمنان تلاش می کنند ذهن ها را تخریب، اراده ها را تسلیم و باورها را سست و ارزش ها را تسلیم و ذهن و دل را بگیرند. خبرنگاران صاحب تعهد و وفاداری به ارزش هایی هستند یا کلامی منتشر می کنند ، خبرنگاران سازنده هستند  چرا که چگونگی انتقال یک واقعیت مهم است.

تجلیل از خانواده های شهدا

در ادامه خانواده‌های شهدای رسانه محسن خزایی، باغبانی، صارمی، مغفوری و شهید رهبر با حضور سردار سلامی، محمدمهدی اسماعیلی و سردار کبیری تجلیل شدند.

تجلیل از جمعی از خبرنگاران

در بخش فعالان رسانه و خبرنگاران از حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان، سید عباس صالحی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، علی رضوانی، خبرنگار صدا و‌سیما، نیک آمال، مدیرعامل خبرگزاری بسیج، زهرا چخماقی خبرنگار صدا و سیما، علی نجفی، عبدالله گنجی، سرکار خانم عبدی، آقای شیروی، اقای مختار حداد، آمنه سادات ذبیح‌پور، پریسان حدادی، آقایان دهقان و باجلان نیز تقدیر شد.

فرمانده سپاه پاسداران: اصحاب رسانه در جغرافیای ذهن و قلب عمل می‌کنند

قدرت فناوری های نوین به رسانه نفوذ کرده است

در ادامه محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحبت هایی گفت: ما در سال های مختلف به‌ویژه با تحولاتی که رخ داده شاهد ارتقای نقش تاثیر گذار رسانه و اصحاب رسانه در فضای کلی و مدیریتی در داخل و خارج کشور هستیم ، امروز فناوری های نوین هم به ما کمک کرده و رسانه از قالب سخت گذشته که نیاز به یک فرایند دشوار تهیه و ارسال خبر داشت، به یک فرایند ساده و بسیار سهل و در دسترس تبدیل شده است.

وی افزود: با فناوری‌های جدید با افرادی در این عرصه مواجهیم که شاید شغلشان مرتبط کامل نیست اما خود به خود وارد روایت و خبر می شوند این هم قدرت فناوری های نوین است. ما امروز در محافل خود با مفهوم صوت و تصویر فراگیر رو به رو هستیم، در این فضا دور و نزدیک مفهوم خود را از دست داده ، با این توصیفات تغییرات فناورانه رخ داده  اما اصول اخلاقی تغییر نکرده ، چون اینها قرار نبوده تغییر کنند.

اسماعیلی اظهار داشت: ما امروز با فضای جنگ روایتی روبرو هستیم ، روایت ها موضوع اثرگذار و تاثیرگذار شکل گرفته، رهبر از جهاد تبیین صحبت می کند که ذاتش ماموریت محوری شماست، وقتی امام خامنه ای در ارزیابی شان از فتنه سال قبل روی ضعف رسانه ای و غلبه غرب صحبت می کنند، امروز در این محفل باید به این موضوع به عنوان سرفصل جدی کار برنامه ریزی کند، ما درگیر یک جنگ ترکیبی هستیم شما اتفاقات سال قبل را ببینید، ما در تروریسم رسانه ای با دشمن درگیر بودیم.

وی توضیح داد: مردم عزیز با عشق و علاقه ای که به خاندان حسینی دارند نقشه ها را نقش برآب کردند، ما حوزه جنگ رسانه‌ای مان امروز می‌تواند گسترش یابد، ما نیاز به کنشگر رسانه‌ای داریم، ورود بسیج به این عرصه به ما این امکان را می‌دهد و‌ من امیدوارم به یاری خدای بزرگ این قدم‌های خوبی که برداشته شده به نتیجه برسد. انشالا ما در این فضای رسانه ای بتوانیم توفیقات پیدا کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب