دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1402 - 12:55

الی کوهن: اسرائیل بیش از همیشه به توافق با عربستان نزدیک است

الی کوهن: اسرائیل بیش از همیشه به توافق با عربستان نزدیک است
وزیر خارجه رژیم صهیونیستی می‌گوید که اسرائیل هیچ وقت به اندازه امروز به عادی سازی رابطه با ریاض نزدیک نبوده و پنجره فرصت تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باز می‌ماند.
کد خبر : 861015

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در مصاحبه با کانال ۱۲ این رژیم، مدعی شد که اسرائیل از همیشه به حصول توافق صلح با عربستان سعودی نزدیک‌تر است.

وی در توضیح این ادعا افزود: دلیل اینکه در چنین وضعیتی قرار داریم این است که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته که موضوع را با جدیت دنبال کند. طی هفته‌های گذشته هم شاهد سفر مقام‌های آمریکایی به عربستان سعودی بوده ایم.

کوهن ادامه داد: فکر می‌کنم که پنجره فرصت تا مارس سال میلادی آینده و پیش از شروع رقابت ریاست جمهوری آمریکا باز می‌ماند. صلح اسرائیل با عربستان سعودی در راستای تأمین منافع آمریکا و هدفش بهبود ثبات منطقه‌ای و اقتصادی است. این به نفع عربستان هم هست.

البته ادعای کوهن با آنچه «تاچی هانگبی» (Tzachi Hanegbi) مشاور نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌گوید، متفاوت است. هانگبی روز گذشته گفت که با اظهارات بایدن مبنی بر اینکه راه درازی برای حصول توافق با عربستان در پیش داریم، اما احتمال پیشرفت وجود دارد، موافقم.

روز گذشته، وبگاه «آکسیوس» به نقل از دو منبع آگاه نوشت که حدود دو هفته پیش، «دیوید بارنیا» رئیس سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) سفری محرمانه به واشنگتن داشته تا طی آن با مقام‌های بلندپایه کاخ سفید و سازمان سیا درباره تلاش‌های دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در راستای حصول توافقی با عربستان سعودی که شامل عادی سازی رابطه با اسرائیل هم می‌شود، رایزنی کند.

خبر سفر محرمانه بارنیا به واشنگتن در حالی رسانه‌ای شد که هفته گذشته، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با دستورکاری مشابه به عربستان رفت و با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دیدار کرد.

با این اوصاف، آنگونه که آکسیوس می‌گوید، پیش از سفر سالیوان به عربستان، دیداری میان وی و بارنیا روی داده است. 

آمریکا در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» تحت عنوان توافق‌های ابراهیمی، به عادی‌سازی رابطه رژیم صهیونیستی با مراکش، سودان، بحرین و امارات پرداخت.

چنانچه ادعاهای اخیر صحت داشته باشد، در حالی که در فلسطین اشغالی یکی از تندروترین کابینه‌های رژیم صهیونیستی بر سر کار است، مشخص نیست عربستان سعودی با چه بهانه‌ای می‌تواند عادی‌سازی رابطه با اسرائیل را توجیه کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته