دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1402 - 09:36

اوکراین با کرواسی برای صادرات غلات توافق کرد

اوکراین با کرواسی برای صادرات غلات توافق کرد
کی‌یف به توافقی دست یافته که به واسطه آن می‌تواند غلات خود را از طریق بنادر کشور کرواسی به سایر نقاط جهان صادر کند.
کد خبر : 860945

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، دولت‌های کی‌یف و زاگرب درباره امکان استفاده از بنادر کرواسی به منظور صادرات غله اوکراین، توافق کردند.

این بنادر در رودخانه دانوب و دریای آدریاتیک قرار دارند.

مسکو ماه میلادی گذشته، به دلیل کارشکنی غرب در مسیر صادرات کود و محصولات کشاورزی روسیه، توافق غلات با اوکراین را که با میانجیگری ترکیه و تحت نظارت سازمان ملل در حال اجرا بود، تعلیق کرد.

اکنون، «دیمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین می گوید که کی‌یف تلاش می کند تا مؤثرترین راه ها را برای دسترسی به بنادر کرواسی برگزیند و از این فرصت بهترین استفاده را کند.

به گفته وی، هرگونه مشارکت در روند تسهیل صادرات غلات اوکراین راهی مؤثر برای تضمین امنیت غذایی جهان است.

در حال حاضر با توجه به قطع دسترسی اوکراین به دریای سیاه، این کشور برای صادرات غلات خود به مسیرهای جاده ای اتحادیه اروپا وابسته است اما انتقال محصولات کشاورزی از مسیرهای آبی رودخانه دانوب جایگزین مناسب تری است.

کشورهای غربی مدعی هستند که در جریان جنگ اوکراین، روسیه از غذا به عنوان ابزاری جنگی استفاده می کند. اما «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در جریان نشست هفته گذشته با سران کشورهای آفریقایی، وعده داد که غلات مورد نیاز آنها را تأمین کند و تا جایی که امکان دارد،‌ آن را رایگان در اختیارشان قرار دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته