بررسی پدیده سگفرزندی در یک برنامه تلویزیونی
به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری علم وفناوری آنا، محمود رضا کریمی یگانه کارشناس رسانه و فضای مجازی در برنامه تهران بیست در پاسخ به این سوال که چالش اصلی قشر متوسط جامعه با فضای مجازی چیست؟ گفت: فاصله گرفتن از باورها و اعتقادات مهمترین چالش قشر متوسط جامعه با فضای مجازی است. ما در یک دیکتاتوری به تمام معنای رسانهای زندگی میکنیم در زمانی که ما هم اکنون در حال زندگی در آن هستیم با حجم عظیمی از اطلاعات و اخبار روبرو هستیم که تشخیص درست از غلط آن برای مخاطب در فضای مجازی کاملاً غیر ممکن است.
وی در ادامه بیان کرد: مخاطب در یک زمان کوتاه با حجم زیادی از اطلاعات روبرو میشود و راستی آزمایی آن برای او خیلی سخت است و بعد از مدتی افراد سبک زندگیشان را نیز به این دلیل تغییر میکند.
تغییر سبک زندگی در فضای مجازی نخواسته و ناخودآگاه است
کریمی یگانه خاطرنشان کرد: اتفاقی که هم اکنون در حال وقوع برای جوانان ما است تغییر سبک زندگی در فضای مجازی به صورت ناخواسته و ناخودآگاه است. در فضای مجازی ما شبکههای اجتماعی بر بستر رسانههای اجتماعی هستند که به وجود میآیند در این رسانههای اجتماعی هم ذهن اطلاعات را میگیرد پردازش میکند و بر اساس آنها تصمیم گیری میکند. با استفاده از این فضای مجازی ذائقهای در ذهن به وجود میآید که تغییر آن سخت و زمانبر خواهد بود.
آمریکا ۲۱۷ قانون برای فضای مجازی دارد
وی بیان کرد: ما در حوزه فضای مجازی وقتی صحبت میکنیم در مورد یک فضای همگانی صحبت میکنیم. یعنی ما زمانی که در فضای مجازی قرار میگیریم و اطلاعات خودمان را با دیگران به اشتراک میگذاریم به دنبال تایید گرفتن از دیگران هستیم. اما فضای مجازی یک سری قوانینی دارد به عنوان مثال آمریکا بیش از ۲۱۷ قانون در فضای مجازی دارد.
کریمی ادامه داد: به عنوان مثال بر اساس قانون کوپا وقتی فرزند باراک اوباما میخواست وارد فضای مجازی شود، چون زیر ۱۸ سال سن داشت به او این اجازه داده نشد.
با پدیده سگ فرزندی در فضای مجازی مواجهیم
کریمی یگانه گفت: قوانین نگهداری سگ در کشورهای دیگر فوق العاده سخت است، ولی در کشور ما نه تنها با پدیده سگ بازی مواجه هستیم بلکه با پدیده سگ فرزندی هم مواجه شده ایم. ما در حال حاضر یک بی حجابی سازماندهی شده و تشکیلاتی داریم و در مقابل مسئله شل حجابان را داریم که اصلا نباید این موضوعات را با هم یکی کنیم.
کریمی یگانه در ادامه بیان کرد: فضای مجازی بر اساس جنگ نرم تهیه و تدوین میشود و جنگ نرم بر اساس قدرت نرم برنامهریزی میشود اساسا حضور انسان در فضای مجازی این گونه تعریف میشود. در بستر سیاستهای فرهنگی حوزه برخورد قانونی و قوه قهریه باید آخرین اقدامی باشد که انجام میدهیم. ما در ایران در زمینه اقناع سازی خیلی ضعیف عمل میکنیم.
کریمی یگانه ادامه داد: کاربرهای ما، چون در حبابهای مجازی زندگی میکنند صدای ما را نمیشنوند. شکاف بین نسلی ما و بچههای دهه هشتاد و نود بحرانی است، ولی گفتمان میتواند این شکاف را کاهش دهد.
سگ بازی به سبک زندگی مردم تبدیل شده است
محمد جوانی نویسنده و مدرس دانشگاه در ادامه این برنامه گفت: تغییر سبک زندگی مهمترین چالش قشر متوسط جامعه با فضای مجازی است. تغییر باورها و تغییر رفتار یک مسئله متفاوت است، حجمه دشمن در فضای مجازی صرفاً حمله کردن به دین و اعتقادات نیست به عنوان مثال برای علاقمند کردن مردم به نگهداری سگ از منظر دین وارد نمیشوند بلکه از این منظر ورود میکنند که سبک زندگی مردم را تغییر دهند به این صورت که بگویند زندگی با سگ یک نوع سبک زندگی است که بالا بودن اعتبار و طبقه اجتماعی را نشان میدهد.
جوانی در ادامه بیان کرد: آنها از تغییر رفتار و سبک زندگی به تغییر باورهای مردم میرسند، به عنوان مثال تا ۱۵ سال قبل کسی فکر نمیکرد که مردم سگ را در خانه خود و حتی در تخت خواب خود نگهداری کنند و مثل بچه خود به آن علاقمند شوند این مسائل وقتی ترویج پیدا کند بعد از مدتی فرد در دو راهی اسلام و علایقش قرار می گیرند و از اعتقادات خود پا پس می کشند.
جنگ شناختی میدان نبرد ششم است
این مدرس دانشگاه در ادامه بیان کرد: ناتو جنگ شناختی را به عنوان میدان نبرد ششم به رسمیت شناخته است. تفاوت جنگ شناختی با جنگ نظامی در این است که در جنگ نظامی جسمها به خاک و خون میافتند ولی در جنگ شناختی جسمها سالم میمانند و روحها به قعر جهنم میروند. تا سال ۲۰۲۰ وقتی به سایت ناتو مراجعه میکردیم میدیدیم که ۵ میدان نبرد زمین، دریا، هوا، فضا و سایبر را به رسمیت شناخت بودند ولی در حال حاضر میدان جنگ شناختی را هم به عنوان میدان نبرد ششم به رسمیت شناختهاند.
قانون حجاب باید در فضای مجازی به روز شود
این مدرس دانشگاه در ادامه بیان کرد: ما از نظر ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئومدیالی نمی توانیم قوانین نگهداری سگ را از سایر کشورها کپی کنیم. مت باید بر اساس نیاز جامعه قوانین را تدوین کنیم. به عنوان مثال در مسئله حجاب از دهه ۸۰ بحث روسری و مانتوی جلو باز و آزادی های یواشکی و چهارشنبه های سفید مطرح شد تا اینکه به اینجا و شرایط حال حاضر در زمینه حجاب رسیده ایم. قانون ما در زمینه حجاب مشخص است و فقط باید در زمینه فضای مجازی به روز شود و مورد استفاده قرار بگیرد. کسی که در فضای مجازی کشف حجاب می کند دقیقا مثل این است که در کف جامعه این کار را کرده است.
اینفلوئنسرهای مجازی می توانند جنگ خیابانی به راه بیندازند
این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: اینفلوئنسرهای شبکه های مجازی خیلی جایگاه مهمی دارند و اگر اتفاقی بیفتد و شعله ای به جان آنها بیفتد آنها این شعله را در بدنه جامعه تقسیم می کنند و منجر به شورش های خیابانی می شوند، ولی ما هنوز آنها را نمی شناسیم. جنگ شناختی می تواند ما را به جنگ داخلی بکشاند.
جوانی ادامه داد: نگاه ما تا ۱۵ فروردین امسال به بی حجابی نگاه حرام شرعی بود که تبعات اجتماعی و فرهنگی دارد ولی وقتی رهبری اعلام کردند که بی حجابی حرام سیاسی است یعنی این موضوع چند پله بالاتر رفته و باید با آن هوشمندانه برخورد شود.
وی ادامه داد: خیلی از اتفاقاتی که درباره بی حجابی رخ می دهد، در پستوی رسانه رخ می دهد. ما چون در حباب های رسانه ای مختلفی زیست می کنیم افکار متفاوتی داریم. شبکه ی اجتماعی بر اساس هوش مصنوعی که دارد افراد را وارد حباب رسانه ای می کند که اخبار کانالیزه را دریافت می کند و اخبار سایر حوزه ها را دریافت نمی کند. این حباب ها هر روز دارند بزرگ تر و رادیکال تر می شوند و تا زمانی که این حباب ها نشکنند این حباب ها نمی توانند با هم گفت وگو کنند. باز بودن پلتفرم ها دست دشمن را برای ضربه زدن بازتر می کند و به همین دلیل خودشان جلوی برخی بسترهای مجازی را می بندند.
۷ درصد مردم آمریکا به رسانه های رسمی کشور اعتماد دارند
وی خاطرنشان کرد: بر اساس نظر سنجی موسسه کالوپ که تیر ماه سال قبل انجام شده اعلام شده که اعتماد مردم امریکا به رسانه های رسمی خودش به پایین ترین حد ممکن رسیده و فقط ۷ درصد مردم آمریکا به رسانه های رسمی خود اعتقاد دارند. فیلتر کردن تیک تاک نشانه دهنده استیصال آنها است. ما یک ولنگاری در فضای مجازی داریم و حکمرانی رسانه ای را اصلا جدی نمی گیریم.
صدا و سیما مهترین کانال ارتباطی با مردم است/ دشمن در حال مسدود کردن مسیر ارتباطی مردم با صدا و سیما است
جوانی در ادامه افزود: یکی از اقدامات دشمن این است که ابزارهای ارتباطی ما را با مردم مسدود کرده است. مهمترین ابزار ارتباطی ما با مردم صدا و سیما است که دشمن در حال مسدود کردن آن است و مخاطب را در یک خلا رسانه های وارد می کنند و اخبار را به صورت کانالیزه به او می رسانند.
انتهای پیام/