دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 ارديبهشت 1395 - 17:28

به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی

هر سال ۲۷ اردیبهشت، به عنوان روز جهانی ارتباطات و در ایران هفته ارتباطات و روابط عمومی، مراکز علمی، ارتباطی و دانشگاهی، نگاهی به وضع حال و آینده ارتباطات می‌اندازند و رویکردهای خویش را تبیین می‌کنند.
کد خبر : 85966

با آمدن وب ۲، جهان شکل دیگری از ارتباطات را تجربه کرد و در این میان، زود‌تر از آنچه که تصور می‌شد، به تعبیر کاستلز «آینده پژوهی شبکه‌ای» (Futures studies Network)، مفاهیم تازه‌ای از قدرت را در سه گانه «اقتصاد، فرهنگ و جامعه» به همه ما نشان داد و این فصل نوین را در تاریخ علم ارتباطات گشود که؛ «جهان ارتباطی (Global Communications) - رسانه‌ای شده» به «جهان شبکه‌ای شده» (Networked world) در حال تغییر و دگردیسی است.


کاستلز در آینده پژوهی شبکه‌ای، ما را به نکته‌ای بسیار ظریف رهنمون می‌کند. به باور او، شبکه‌ها -هم در جهان مجازی، هم در جهان واقعی- جدای از تأثیراتی که بر عرصه اقتصاد، جامعه و فرهنگ می‌گذارند، خود به مرحله‌ای نوین وارد می‌شوند که از آن می‌توان به «مولد بودن» یا «قدرت شبکه سازی» یاد کرد.


از آنجا که رسانه‌ها یکی از پایه‌های جدی نظریات کاستلز به شمار می‌آید؛ شبکه‌های اجتماعی، قدرت «کمپین‌های رسانه‌ای و اطلاع رسانی‌ها» را چندین برابر کرده است، به طوری که شاهد ظهور شرکت‌های متعدد چند رسانه‌ای هستیم. اتفاقی که شاید پیش‌تر، تا این حد شتاب نداشت و از روندی شبکه‌ای شده با مخاطبانی انبوه برخوردار نبود. امروزه رسانه‌ها به سرعت قادر هستند به کمپانی‌های چند رسانه‌ای به مثابه شبکه‌ای جدید با نمود قدرت رسانه‌ای تبدیل شوند.


گرچه امروزه به لطف فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و شبکه‌های اجتماعی گسترده‌تر وبازتاب و بازخورد‌ها پرشتاب‌تر شده‌اند، اما بی‌گمان این فناوری‌ها، به خودی خود، نقش نظام‌های ارتباطی و رسانه‌های جمعی و روابط عمومی را برجسته نمی‌کند. بلکه مکانیزم‌ها به مثابه ابزارهایی هستند که با بهره گیری از آن‌ها، ما، به عنوان کنشگران و ارتباطات و روابط عمومی درکی عمیق‌تر از حرفه خود و وظایف خود در جامعه علمی ایجاد کنیم و این کار با اندیشه پویا و اهتمام ما امکان پذیر خواهد شد.


امیداست در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام» اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» مزین شده است روابط عمومی‌ها به عنوان یکی از ارکان مهم تأثیرگذار در امر اطلاع رسانی و امیدآفرینی، با همیاری گسترده درون و برون سازمانی بتوانند بیش از پیش در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایفای نقش کنند.


* روابط عمومی واحد تهران مرکزی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته