دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خودروسازی، موتور محرکه اقتصاد چابهار

نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی معتقد است ، سرمایه‌گذاری شرکت‌های معتبر خودروسازی دنیا در منطقه آزاد چابهار می‌تواند به عنوان موتور محرکه اقتصاد این منطقه و کشور عمل کند.
کد خبر : 85862

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از ستاد خبری کنفرانس آیورا در چابهار حسینعلی شهریاری افزود: صنایع خودروسازی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در چابهار باشد. کشورهای دارای تکنولوژی پیشرفته در صنعت خودرو مانند آلمان، ژاپن و ایتالیا می‌توانند با سرمایه‌گذاری در چابهار باعث تولید اتومبیل با کیفیت بالا در این منطقه شوند.


وی ادامه داد: محصولاتی تولیدی در این منطقه می تواند علاوه بر تأمین نیاز داخل کشور به کشورهای پیرامونی هم صادر شود. با این اقدام انتقال فناوری پیشرفته هم به داخل کشور صورت می‌گیرد. تولید ماشین‌های سنگین نیز می‌تواند یکی دیگر از گزینه‌های جدی سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار باشد.


نماینده مردم زاهدان در مجلس گفت: متاسفانه مناطق آزاد در طول این سال‌ها که از عمر آنها می‌گذرد چندان در مسیر و اهداف اولیه حرکت نکرده‌اند چراکه قرار بود طرف‌های خارجی با سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد اقدام به تولید و صادرات محصول نهایی بکنند که به طور کامل محقق نشده است.


شهریاری در مورد برگزاری اولین اجلاس بین المللی روسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند در چابهار گفت: حضور کشورهای مختلف و سرمایه گذاران در چابهار می‌تواند مفید و موثر باشد چرا که چابهار به آب‌های آزاد دنیا دسترسی دارد و می‌تواند به کریدر شمال و جنوب تبدیل شود. بنابراین اگر روند حضور سرمایه گذاران در این منطقه به خوبی مدیریت و برنامه ریزی شود اثرات مطلوبی خواهد داشت.


وی در مورد مزیتهای صادراتی چابهار گفت: در تولیدات منطقه آزاد چابهار باید به این موضوع توجه شود که کشورهای همسایه ما به چه مواد و کالاهایی نیاز دارند بعد با تولید همان محصولات می توان نیاز این کشورها را برطرف کرد. همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس با توجه به محدودیت‌های جغرافیایی و منطقه ای دارای کمبود‌های مختلفی هستند که ایران می تواند از طریق مناطق آزاد و با توجه به تنوع مواد معدنی و دیگر مزیت‌های منطقه ای خود به این نیازمندی‌ها پاسخ مناسبی ارائه کند.


وی سیستان و بلوچستان را از نظر ذخایر معدنی غنی دانست و گفت: بیش از 200 ماده معدنی شناخته شده در این استان وجود دارد از جمله آنتیموان که در صنایع هوافضا استفاده می شود یا فلزات دیگر مانند مس چلکوره که می تواند در صنایع فلزی استفاده شود. همچنین می توان با مشارکت طرف‌های خارجی اقدام به راه اندازی کارخانه فولاد کرد.


شهریاری وضیعت بندری چابهار را هم مطلوب دانست و گفت: اهم اکنون کشتی‌های صد هزار تنی می توانند در پابهار پهلو بگیرند که قابلیت توسعه این ظرفیت هم وجود دارد. ساخت راه آهن چابهار هم که آغاز شده و با تکمیل آن کریدور شمال، جنوب محقق می شود.


وی وجود امنیت مطلوب در ایران را در مقایسه با دیگر کشورها نقطه قوت دانست و گفت: به عنوان مثال بندر چابهار و بندر گوادر پاکستان وضعیت مشابهی دارند اما در پاکستان امنیت پایدار وجود ندارد. قطعا در چنین وضعیتی اگر سرمایه گذاری در چابهار افزایش پیدا کند کشورهای آسیای میانه از جمله هند و چین تمایل بیشتری به حضور در چابهار دارند. کما اینکه تا کنون بازدیدهای متعددی نیز از این منطقه انجام داده اند.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته