دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 تير 1402 - 09:25
سفیر پیشین ایران در نیجریه در گفت‌وگو با آنا:

قرن ۲۱ را قرن «آفریقا و غرب آسیا» نامگذاری کنیم/ زیرساخت‌های توسعه روابط با آفریقا فراهم شود

قرن ۲۱ را قرن «آفریقا و غرب آسیا» نامگذاری کنیم  زیرساخت‌های توسعه روابط با آفریقا فراهم شود
سفیر پیشین ایران در نیجریه گفت: ما باید قرن ۲۱ را قرن «آفریقا و غرب آسیا» نامگذاری کنیم و تحولات مناسبات ایران و آفریقا هم در پرتو توجه آسیا به قاره آفریقا، مورد توجه ویژه همه فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف، اعم از بخش خصوصی و دولتی قرار گیرد.
کد خبر : 857217

مرتضی رحیمی زارچی، سفیر پیشین ایران در نیجریه، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره سفر روز سه‌شنبه رئیس‌جمهور کشورمان به سه کشور آفریقایی (کنیا، اوگاندا و زیمباوه)، گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با قاره آفریقا، مورد توجه دو طرف در طول سال‌های گذشته بود و در دولت‌های مختلف، متاثر از تحولات داخلی کشور‌های آفریقایی و مناسبات آن‌ها با سایر کشور‌ها به‌ویژه کشور‌های غربی، دچار تحول و نشیب و فراز‌هایی بوده است.

وی افزود: در دولت‌های مختلف، به‌ویژه دولت سیزدهم، از آغاز فعالیت خود، قاره آفریقا را مورد توجه قرار داده است.

سفیر پیشین ایران در نیجریه با تاکید بر اینکه این سفر از این‌جهت حائز اهمیت است که در طول ۱۱ سال گذشته، اولین سفر رئیس‌جمهور ایران اسلامی به قاره آفریقا است، تاکید کرد: در این سفر، آقای رئیسی با مقامات و ایرانیان مقیم سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمباوه دیدار می‌کند.

رحیمی زارچی تصریح کرد: حجم اقتصادی قاره آفریقا به طور مشخص بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار است که سهم ما در دولت‌های گذشته کمتر از ۱میلیارد دلار بوده است و در یک سال و نیم ما شاهد تحولی در روابط اقتصادی ایران و آفریقا بودیم و توانسته‌ایم از مرز ۱ میلیارد دلار تجاوز کنیم.

وی با بیان اینکه قاره آفریقا مورد توجه همه طرف‌های اقتصادی و سیاسی دنیا است، اظهار کرد: به‌ویژه کشور‌های بزرگ آسیایی هم، بعد از کشور‌های اروپایی و غربی، بیش از گذشته به این قاره توجه می‌کنند.

سفیر پیشین ایران در نیجریه افزود: علاوه بر چین، به عنوان یک قدرت بزرگ اقتصادی که مناسبات گسترده‌ای با کشور‌های آفریقایی دارد، در کشور‌هایی نظیر ترکیه و پاکستان، شاهد تحول جدی در مناسبات آنها، به‌ویژه در دو دهه اخیر بودیم.

رحیمی زارچی تاکید: این توجه نشان می‌دهد که ما باید به طور جدی، قرن ۲۱ را قرن آفریقا و غرب آسیا نامگذاری کنیم و تحولات مناسبات ایران و آفریقا هم در پرتو توجه آسیا به قاره آفریقا، مورد توجه ویژه همه فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف، اعم از بخش خصوصی و دولتی قرار گیرد.

وی گفت: امیدواریم سفر رئیس جمهور به این سه کشور آفریقایی یک نقطه تحولی در این جهت باشد و زیرساخت‌های لازم برای توسعه مناسبات فراهم شود.

انتهای پیام/

هلدینگ شایسته