دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1395 - 17:03

مشاهده لاشه یک قطعه دلفین در بندرعباس

رئیس اداره محیط زیست دریایی استان هرمزگان گفت: درپی گشت و کنترل نیروهای یگان حفاظت محیط زیست  لاشه یک قطعه دلفین درساحل پارک غدیر بندرعباس مشاهده شد.
کد خبر : 85607

به گزارش گروه اجتماعی آنا از اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان، افشین عسکری با اعلام این خبرگفت: با توجه به شواهد موجود و پس از بررسی وضعیت ظاهری حیوان مشخص شد علت مرگ احتمالاً برخورد با پروانه قایق بوده است.


وی با بیان اینکه دلفین‌هایی که در اطراف جزایر قشم،هنگام و لارک زندگی میکنند و در فصول خاصی از سال که جمعیت ماهی آنچوی از خانواده موتو ماهیان افزایش می‌یابد از این سفره طبیعی بهره برده و اقدام به ذخیره چربی می‌کنند، گفت: براساس مشاهدات صورت گرفته توسط گروه کارشناسی بیش از 10 روز از مرگ گونه مذکور گذشته و بدن جانور در حال فساد است. با‌توجه به وجود پدیده مد در روزهای اخیر توسط امواج چندین بار از ساحل به دریا و دوباره بازگشته است. لذا پس از انجام عملیات بیومتری و شناسایی گونه مذکور نمونه برداری جهت تکمیل اطلاعات ژنی صورت گرفت.


وی عنوان کرد: جانور مذکور از گونه دلفین بینی بطری اقیانوس هند-آرام (Indo-Pacific Bottlenose Dolphin) با نام علمی Tursiops aduncus به طول 230 سانتیمتر و حدود 150 کیلوگرم است.


عسکری افزود: این دلفین دارای بدنی ستبر و قوی و طول باله پشتی بلند و هلالی شکل است. شکم معمولاً سفید تا خاکستری روشن و پهلوها و پشت جانور خاکستری پررنگ است. نرها عمدتاً بزرگ تر از ماده و حدود 270 سانتیمتر طول و 230 کیلوگرم وزن دارند. طول بدن ماده ها حدود 85-112 سانتیمتر می شود. این گونه در آبهای استان و اطراف جزایر بویژه قشم،هنگام و لارک دیده می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: متاسفانه با افزایش بی رویه صید این ماهیان که توسط صیادان غیر مجاز جهت خشک کردن و یا ارائه به صنایع پودر ماهی صورت می‌گیرد، باعث شده که دلفینها منبع اصلی غذای خود را از دست داده و دچار سوء تغذیه شوند و این مهم یکی از دلایل مرگ و میر دلفینها در اطراف این جزایر در سال‌های آتی است.


رئیس اداره محیط زیست دریایی استان با تاکید براینکه تمامی گونه‌های پستانداران دریایی موجود در خلیج فارس اعم از نهنگ‌ها و دلفین‌ها به عنوان گونه‌های تحت حمایت محسوب و به عنوان گونه‌های در معرض خطر انقراض جهانی معرفی شده و به منظور ادامه حیات به طور جدی نیازمند کمک هستند ازمردم خواست به محض مشاهده آنها مراتب را با شماره تلفن 33613064_ 076 در بندرعباس و یا ادارات تابعه ساحلی در شهرستانها اطلاع دهند.


انتهای پیام/

برچسب ها: دلفین ساحل لاشه مرگ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته