دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 تير 1402 - 13:46
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

سنگینیِ بار فرهنگی کلمه «خائن» برای روس‌ها/ آمریکا انسجام مردم روسیه را دست کم گرفت

سنگینیِ بار فرهنگی کلمه «خائن» برای روس‌ها  آمریکا انسجام مردم روسیه را دست کم گرفت
کارشناس مسائل بین الملل می‌گوید آنچه در روسیه شاهد بودیم از نوع فتنه آمریکایی بود که در آن فاکتور هویت، اتحاد و انسجام ملت روسیه نادیده گرفته شد و شورش «واگنر» هم دقیقا به همین دلیل ناکام ماند.
کد خبر : 854554

روح‌الله مدبر کارشناس روابط بین الملل، در گفتگو با خبرنگار جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، در واکنش به رویدادها پیرامون عصیان نافرجام گروه واگنر علیه ارتش روسیه، گفت: در رابطه با تحولات ۲۴ ساعت گذشته، دو نکته بسیار حائز اهمیت است. نکته اول این است که با توجه به عقب نشینی گروه واگنر، متوجه می شویم که پیوست رسانه‌ای که جریان غربی به رهبری کاخ سفید برای آشوب سازی، بحران سازی، انتشار اخبار غلط و بی‌ثبات نشان دادن روسیه طراحی کرده بود، مبنای تحلیل اشتباه سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا از وضعیت ثبات و همفکری مردم روسیه قرار گرفت.  

مدبر این بحران را یک کلان پروژه جنگ روانی سنگین علیه روسیه دانست و افزود: آمریکا می‌خواست از طریق رسانه‌های خود، این جو سنگین را به افکار عمومی القا کند، اما خوشبختانه با تدابیری که اتخاذ شد، این موضوع ظرف کمتر از ۴۸ ساعت حل شد.  

کارشناس مسائل روسیه تاکید کرد: در حالی که بسیاری از تحلیلگران غربی آرزو‌های ذهنی خود را مبنی بر سقوط دولت مسکو در رسانه‌ها مطرح می‌کردند، مشاهده کردیم که ۶ ساعت پس از پیام «پوتین»، بحران داخلی روسیه با ماموریت، گفتگو و نکاتی که او به «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس گفت تا به «یوگنی پریگوژین» رئیس واگنر منتقل کند، حل شد و نگذاشت فتنه آمریکایی در این کشور به وجود آید.

مدبر با بیان اینکه نکته دوم و بسیار حائز اهمیت، نقشه آمریکا و غرب است، اظهار کرد: طرف آمریکایی و غربی بعد از میلیارد‌ها دلار هزینه سنگین در اوکراین برای ضد حمله‌ای که وعده داده بودند، با شکست سنگین مواجه شد و مجبور شدند با انحراف افکار عمومی دست به یک اقدام متمایز و البته بی فایده بزنند.

وی تصریح کرد: آن‌ها قصد داشتند افکار عمومی جهان را از ضد حمله منحرف و یک بحران داخلی در روسیه ایجاد کنند و هم به سهم خود گمان می‌کردند که می‌توانند از این بحران بهره برداری کنند که این موضوع هم به نتیجه نرسید و این طرح آمریکایی هم شکست خورد.

کارشناس مسائل روسیه در مورد علل پایان یافتن بحران در این کشور، گفت: یکی از ویژگی‌های مردم روسیه که بسیار متفاوت است و باعث می‌شود که تحلیلگران تجزیه و تحلیل‌های غلط و اشتباهی از آن‌ها داشته باشند، بی توجهی به این مسئله است که برای روس‌ها، هویت، اتحاد، انسجام و وحدت ملی بسیار مهم است.

مدبر افزود: اگر دقت کرده باشیم از زمان حرکت کاروان گروه «واگنر» از شهر «روستوف نا دونو» به خارج از این شهر، حتی یک گلوله هم از طرف نیرو‌های امنیتی روسیه شلیک نشد به این دلیل که تدابیر کرملین بر این بود، این توطئه بزرگ آمریکا با حداقل تلفات و خونریزی رفع شود.  

وی با اشاره به سخنرانی پوتین مبنی بر این که عوامل همکاری کننده در این شورش خائن هستند، گفت: این سخنرانی و تاکیدات منجر به این شد که مردم روسیه محکم و قاطع از رئیس جمهور حمایت کنند. واژه خائن برای ملت روسیه بسیار حائز اهمیت است و از اذهان آن‌ها پاک نمی‌شود؛ بنابراین صف بندی بین افرادی که می‌خواستند این بحران را ایجاد کنند به وجود آمد.

کارشناس مسائل روسیه تصریح کرد: به عبارتی یک برنامه ترکیبیِ مدیریتی در حوزه وحدت و انسجام ملی، اشراف‌گریِ اطلاعاتی و امنیتی بر جوانب، با بیشترین تدبیر و حداقل تلفات باعث شد که این موضوع پایان یابد.

مدبر اضافه کرد: در حالی که غربی‌ها گمان می‌کردند که یک خونریزی داخلی در روسیه رخ خواهد داد، اما می‌بینیم که هیچ شلیکی بین طرفین صورت نگرفت.

وی همچنین در مورد حمایت کشور‌ها از روسیه اظهار کرد: در این مسئله دوستان واقعی روسیه مشخص شدند. تماس تلفنی بین روسای جمهور ایران و روسیه، ترکیه و روسیه، چین و روسیه و سایر کشور‌های هماهنگ با این کشور انجام شد.  

کارشناس مسائل روسیه تصریح کرد: این یک بحث طبیعی است که کشو‌رها در شرایط بحران با کشور‌های دوست خود گفتگو‌های اولیه را انجام می‌دهند و اعلام می‌کنند که شرایط تحت کنترل است.

مدبر همچنین با بیان اینکه طرف غربی واقعاً انتظار این را نداشت که این بحران در حدود ۲۰ ساعت یعنی کمتر از یک شبانه روز حل شود، گفت: وزارت خارجه روسیه به آن‌ها هشدار داد، هرگونه دخالت در امور داخلی روسیه عواقب سنگینی برای آن‌ها خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته