دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1402 - 09:37
لحظه‌به‌لحظه با تحولات روسیه؛

واگنر پیشنهاد توقف شورش را پذیرفت/ پریوگوژین دستور عقب‌نشینی داد

واگنر پیشنهاد توقف شورش را پذیرفت  پریوگوژین دستور عقب‌نشینی داد
رهبر یک گروه شبه نظامی که از آغاز جنگ اوکراین، نقش مهمی در پیشبرد اهداف نظامی مسکو داشت، اکنون علیه ارتش روسیه طغیان و به تمامیت ارضی این کشور تعرض کرده است.
کد خبر : 854245

گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا- «یوگنی پریگوژین» رهبر گروه شبه نظامی «واگنر» روز جمعه ارتش روسیه را به انجام حملات مرگبار علیه نیرو‌های این گروه متهم کرد و خواستار قیام علیه فرماندهی نظامی روسیه شد.

در پی این ادعا، منابع امنیتی مسکو از تحقیق درباره پریگوژن به اتهام تحریک به شورش خبر داده‌اند.

در ادامه این تحولات، رئیس واگنر بامداد امروز شنبه سوم تیر گفت که نیرو‌های این گروه شبه نظامی از خاک اوکراین وارد روسیه شده‌اند.

به ادعای پریگوژن، نیرو‌های واگنر بدون مواجهه با هیچ گونه مقاومتی وارد شهر «روستوف» شده‌اند و قصد پیشروی به سمت شهر مسکو را دارند. 

رئیس گروه واگنر همچنین مدعی شد که نیروهایش یک بالگرد نظامی روسیه را سرنگون کرده اند.

تصاویری از حضور نیرو‌های واگنر در مقر نظامی شهر روستوف در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. گفته می‌شود در حدود ۳۰۰ نیروی گروه واگنر در مقر نظامی در مرکز شهر روستوف مستقر شده‌اند.

در همین حال، مقامات محلی در روستوف از شهروندان خواسته‌اند که در خانه بمانند و بیرون نروند.

یوگنی پریگوژین که زمانی از متحدان کرملین محسوب می‌شد، در ماه‌های اخیر مسکو را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

گروه واگنر در عملیات تصرف شهر «باخموت» در اوکراین در ماه گذشته نقشی کلیدی برعهده داشت. این عملیات بزرگترین پیروزی روسیه در ۱۰ ماه گذشته محسوب می‌شود.

رهبر واگنر پیام عقب‌نشینی صادر کرد 

پریگوژین در پیامی صوتی خطاب به اعضای واگنر از آنها خواست که برای جلوگیری از خونریزی به پایگاه های خود بازگردند.

این اتفاق بعد از تماس تلفنی رئیس جمهوری بلاروس با رهبر واگنر و توافق غیرمستقیم با پوتین روی داد.

واگنر پیشنهاد توقف شورش را پذیرفت

سرویس مطبوعاتی رئیس جمهور بلاروس گزارش داد که پریگوژین پیشنهاد لوکاشنکو را برای توقف جنبش واگنر در روسیه و برداشتن گام های بیشتر برای تنش زدایی را پذیرفت.

سرویس مطبوعاتی لوکاشنکو اعلام کرد که در حال حاضر پیش‌نویس گزینه قابل قبولی برای حل و فصل وضعیت گروه "واگنر" با ضمانت‌های امنیتی برای مبارزان آن وجود دارد.

بر اساس اعلام ریاست جمهوری بلاروس، گفت‌گوی لوکاشنکو با پریوگوژین با هماهنگی ولادیمیر پوتین انجام شد است.

کاخ سفید: تغییری در وضعیت نیروهای هسته ای روسیه ندیده‌ایم

یک مقام کاخ سفید که نامش فاش نشده است، روز شنبه به وقت محلی به تارنمای آکسیوس اعلام کرد: "ما هیچ تغییری در وضعیت نیروهای هسته‌ای روسیه ندیده‌ایم. ما هیچ دلیلی برای تغییر وضعیت نیروهای متعارف یا هسته‌ای خود نداریم."

این مقام کاخ سفید افزود: آمریکا کانال‌های ارتباطی با روسیه در مورد مسائل هسته‌ای را حفظ کرده است.

این مقام ارشد کاخ سفید تصریح کرد: روسیه به‌عنوان یک قدرت هسته‌ای مسئولیت حفظ فرماندهی، کنترل و نگهبانی نیروهای هسته‌ای خود را دارد و نباید اقدامی انجام دهد که ثبات راهبردی را به خطر بیندازد.

گفتگوی تلفنی وزرای خارجه امریکاو ترکیه

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود درباره وضعیت روسیه گفتگو کرد

گفت‌وگوی تلفنی بایدن با سران تروئیکای اروپا درباره روسیه

رئیس جمهور آمریکا عصر روز شنبه تلفنی با سران سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان درباره تحولات روسیه رایزنی کرد.

واکنش اتحادیه اروپا

جورف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از فعال شدن مرکز بحران این اتحادیه در واکنش به تحولات اخیر روسیه خبر داد.

هشدار روسیه به غرب

وزارت خارجه روسیه به مقامات غربی هشدار داد که مبادا به دنبال سو استفاده احتمالی از شرایط داخلی روسیه برای دستیابی به اهداف روس هراسانه خود باشند.
این وزارتخانه همچنین گفت که به رغم شرایط پیش آمده، مسکو اهداف خود در اوکراین را محقق خواهد کرد.

شهرداری مسکو دوشنبه را تعطیل اعلام کرد

«سرگئی سابیانین» شهردار مسکو از مردم خواست تا حد امکان از سفر به اطراف شهر خودداری کنند

به گفته وی، تصمیم گرفته شد که دوشنبه تعطیل رسمی اعلام شود.
مقامات، شرکت های دارای کار مستمر، صنایع دفاعی و خدمات شهری از این قاعده مستثنی هستند

آخرین وضعیت روسیه درگفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان و لاوروف بررسی شد

حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، در یک گفتگوی تلفنی، آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و همچنین تحولات مربوط به وضعیت ایجاد شده در مناطقی از روسیه را مورد رایزنی قرار دادند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگوی تلفنی با حمایت از حاکمیت قانون در همه کشورها از جمله کشور همسایه و دوست روسیه و انتقاد از هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی کشورها، شرایط داخلی روسیه را یک موضوع کاملاً داخلی تلقی و اظهار اطمینان کرد که کشور روسیه از این مرحله عبور خواهد کرد.

سرگئی لاوروف نیز با اشاره به اظهارات رئیس جمهور روسیه، بر اعمال کامل حاکمیت قانون بر تمامیت ارضی این کشور تاکید کرد و افزود، روسیه به سرعت از این وضعیت عبور می‌کند.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه ضمن ارزیابی روابط سطح بالای دو کشور، بر پیگیری توافقات دوجانبه تاکید کرد.

گفتگوی بایدن با سران آلمان، انگلیس و فرانسه درباره اوضاع روسیه

کاخ سفید روز شنبه به وقت محلی اعلام کرد: جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا امروز با امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، اولاف شولتس صدراعظم آلمان و ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس گفتگو کرد.

کاخ سفید تصریح کرد: رهبران این کشورها وضعیت روسیه را بررسی کردند. آنها همچنین بر حمایت قاطع خود از اوکراین تاکید کردند.

پیش از این،  منابع نزدیک به دولت آمریکا به شبکه سی ان ان آمریکا اعلام کردند که دولت جو بایدن در پی شورش گروه شبه‌نظامی «واگنر» و تنش با ارتش روسیه، جمعه شب نشستی اضطراری برای ارزیابی وقایع مسکو تشکیل داده است.

سی‌ان‌ان: احتیاط آمریکا در اظهارنظر درباره وقایع روسیه/ واگنر با کمبود تجهیزات مواجه می‌شود

 شبکه خبری سی ان ان آمریکا به نقل از منابع نزدیک به  جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گزارش داد که ایالات متحده و مقامات غربی نسبت به اظهار نظر در مورد وقایع در حال رخ دادن در روسیه احتیاط می کنند، زیرا ممکن است ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از هرگونه دخالت غرب به عنوان سلاح استفاده کند. 

نشست اضطراری دولت بایدن درباره تحولات روسیه

شبکه خبری سی ان ان آمریکا به نقل از منابع نزدیک به دولت بایدن روز شنبه به وقت محلی گزارش گزارش داد: مقامات سراسر دولت آمریکا جمعه شب جلسات اضطراری را برای ارزیابی وقایع در روسیه تشکیل دادند.

سی ان ان تصریح کرد: این تحولات به قدری سریع رخ داد که مقامات آمریکایی و اروپایی را غافلگیر کرد.

همچنین یک مقام کاخ سفید اعلام کرد که مقامات آمریکایی روز شنبه به جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور در مورد تحولات در روسیه توضیح داده‌اند.

«پوتین» قانون مربوط به نقض حکومت نظامی را امضا کرد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه امروز شنبه قانونی را امضا کرد که به موجب آن افرادی که حکومت نظامی را نقض می‌ کنند به مدت ۳۰ روز بازداشت می‌ شوند.

خبرگزاری رویترز به نقل از ریانوستی این خبر را منتشر و اضافه کرد که این قانون به صورت جدی لازم الاجرا خواهد بود.

بلاروس: متحد روسیه باقی خواهیم ماند

شورای امنیت بلاروس امروز (شنبه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مینسک متحد روسیه باقی خواهند ماند و اختلافات داخلی هدیه‌ای برای کشورهای غربی است. 

بیانیه شورای امنیت بلاروس در پاسخ به شورش گروه واگنر در روسیه منتشر شده است.

کارشناس نظامی روس: واگنر توان رسیدن به مسکو را ندارد

«گنادی الکین» کارشناس نظامی روس عصر امروز شنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی الجزیره درباره تمرد بریگوژین و تهدید او مبنی بر حرکت از استان روستوف به سمت مسکو در صورت تحویل ندادن وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه به شبه نظامیان واگنر گفت: این اقدام متمردانه بریگوژین خیانت است. این اقدام خیانت علیه نیروهای روسیه است که در جبهه ها می جنگند و خنجری در پشت نیروهای نظامی است. او خواسته های سیاسی مطرح نکرده و این نشان می دهد که اقدام بریگوژین تلاشی کودتاگرانه است که نتیجه آن شکست خواهد بود. ارتش روسیه تاکید می کند که تحت امر فرمانده عالی نیروهای مسلح قرار دارد و عمل می کند.

تماس تلفنی وزیر خارجه آمریکا با همتایان غربی

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتایان خود از گروه 7 و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به رایزنی درباره تحولات اخیر روسیه پرداخت.
وزارت خارجه آمریکا در توئیتی که در همین رابطه منتشر کرد، نوشت: همزمان با پیشرفت تحولات، ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکا باقی می ماند.

کنعانی: ایران از حاکمیت قانون در روسیه حمایت می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه  ایران رویداد اخیر در روسیه را موضوع داخلی این کشور دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران از حاکمیت قانون در فدراسیون روسیه حمایت می‌کند.

اردوغان: از پوتین حمایت می‌کنیم

پوتین در تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه ای از وضعیت این کشور در ارتباط با تلاش برای شورش مسلحانه صحبت کرد.

طبق اعلام کرملین، رئیس جمهور ترکیه گفته است که «از همه‌ اقدامات پوتین حمایت کامل می‌کنیم».

ابراز نگرانی قطر از تحولات روسیه

دولت قطر اعلام کرد که با نگرانی شدید تحولات روسیه را که ناشی از شورش علیه ارتش است، دنبال می‌کند و خواستار رعایت حداکثر خویشتن‌داری، توسل به عقلانیت و در امان ماندن غیرنظامیان از عواقب درگیری‌هاست.

نشست کمیته مسائل اضطراری انگلیس

کمیته مسائل اضطراری دولت انگلیس (موسوم به دولت کبرا) در حال بررسی وضعیت روسیه است.

«ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس قرار است امروز با سایر متحدان بین‌المللی در این زمینه صحبت کند.

ادعای تسط واگنر بر دومین شهر روسیه

ادعا می شود که نیروهای واگنر کنترل تمام تأسیسات نظامی در شهر «ورونژ» واقع در نیمه راه بین روستوف-نا-دونو (جایی که واگنر می‌گوید تحت کنترل نیروهایش است) و مسکو را به دست گرفته‌اند.

مقامات شهر ورونژ هنوز در مورد این ادعا اظهار نظر علنی نکرده‌اند.

آماده باش در مسکو

کمیته ملی ضد تروریسم روسیه اعلام کرد وضعیت ضد تروریستی در مسکو، پایتخت روسیه و اطراف آن و همچنین در منطقه وورونژ در مرز اوکراین برقرار شده است.

این کمیته گفته است «به منظور جلوگیری از اقدامات تروریستی احتمالی در قلمرو شهر مسکو و وورونژ، چنین تصمیمی گرفته شده است».

واکنش پریگوژن به اظهارات پوتین

برخی کانال های خبری ادعا کرده اند که فایل صوتی جدیدی منتسب به پریگوژین منتشر شده و رئیس واگنر در آن گفته است که «رئیس جمهور در خصوص خیانت به میهن مرتکب اشتباه بزرگی شد. ما میهن‌پرست هستیم، برای سرزمین‌مان جنگیده‌ایم و می جنگیم. هیچ کس قرار نیست به درخواست رئیس جمهور، سازمان امنیت روسیه یا شخص دیگری خود را تسلیم کند. زیرا ما نمی خواهیم کشور بیش از این در فساد، بوروکراسی و فریب زندگی کند».

همچنین وی مدعی شد که همه اعضای این گروه حاضرند در جنگ با روسیه بمیرند.

واکنش قدیروف

«رمضان قدیروف» رئیس‌جمهور چچن، در واکنش به اظهارات پوتین در خصوص اقدام اخیر واگنر گفت که کاملاً از تمامی اظهارات وی حمایت می‌کند. او با تأکید بر لزوم سرکوب شورش گفت: ما آمادگی داریم در صورت لزوم،‌ برای انجام اقدامات دشوار، وارد عمل شویم.

ادعای جدید پریگوژین

برخی رسانه‌ها مانند «هندوستان‌تایمز» به نقل از کانال تلگرامی منتسب به گروه واگنر مدعی شدند که این گروه در واکنش به سخنرانی رئیس جمهور روسیه گفته است: پوتین با حمایت‌نکردن از واگنر، مرتکب اشتاه شد و روسیه به‌زودی رئیس‌جمهور جدید خواهد داشت.

سخنرانی پوتین

رئیس جمهور روسیه در نخستین واکنش به نافرمانی رهبر گروه واگنر، او را به خیانت متهم کرد و وعده داد همه کسانی که در شورش شرکت کردند مجازات خواهند شد. وی همچنین تاکید کرد که اجازه نمی‌دهم جنگ داخلی اتفاق بیفتد.

حمله پلیس روسیه به دفتر گروه واگنر در سن پترزبورگ 

خبرها حاکی از آن است که ماموران وارد دفتر واگنر در شهر سن پترزبورگ شده و جستجوی ساختمان آغاز شده است.

گفته می شود که «مامورانی با نقاب و تفنگ خودکار» نیز در نزدیکی پل «بلاگووشچنسکی» سن پترزبورگ مستقر شده اند، جایی که یک هتل و یک رستوران متعلق به رئیس گروه واگنر در آن قرار دارد.

درخواست «پریگوژین» برای دیدار با وزیر دفاع و فرمانده ارتش روسیه

فرمانده نیروهای واگنر که مدعی است کنترل تأسیاست نظامی شهر «روستوف» را به دست گرفته در  دیدار با معاون وزیر دفاع روسیه، خواستار دیدار با «سرگئی شویگو» وزیر دفاع و «والری گراسیموف» رئیس ستاد کل ارتش روسیه شد.

عملیات ضدتروریسم در مسکو

کمیته ملی مبارزه با تروریسم روسیه اعلام کرد که به منظور جلوگیری از اقدامات تروریستی احتمالی در این شهر و مناطق حومه، عملیات ضد تروریسم در دستور کار قرار گرفته است.

احتمال سخنرانی پوتین

هم‌زمان با «شورش مسلحانه» یوگنی پریگوژین، فرمانده نیروهای واگنر علیه ارتش روسیه، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به‌زودی سخنرانی خواهد کرد.

واکنش وزارت دفاع روسیه

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه ای، حمله به مواضع شبه‌نظامیان واگنر را رد کرده و خواستار توقف «اقدامات غیرقانونی» پریگوژین شده است.

در بخشی از بیانیه تاکید می‌شود که هیچ یک از پیام‌ها و فریم‌های ویدئویی که از طرف یوگنی پریگوژین در شبکه‌های اجتماعی در مورد ادعای «حمله وزارت دفاع روسیه به اردوگاه‌های واگنر» منتشر شده است با واقعیت مطابقت ندارد و یک تحریک اطلاعاتی است.

بیانیه سرویس امنیت فدرال روسیه

هم‌زمان، رسانه‌های روسیه از تحقیقات جنایی اف‌اس‌بی سازمان امنیت این کشور درباره پریگوژین خبر می‌دهند.

اف‌اس‌بی همچنین از شبه‌نظامیان واگنر خواسته ضمن سرپیچی از فرمان‌های پریگوژین، او را دستگیر کنند.

طبق بیانیه سرویس امنیت فدرال روسیه،  اظهارات و اقدامات پریگوژین در واقع فراخوانی برای آغاز درگیری داخلی مسلحانه در قلمرو فدراسیون روسیه است و خنجری به پشت سربازان روسی است که با «نیرو‌های طرفدار فاشیست اوکراین» می‌جنگند.

این بیانیه می‌افزاید: با توجه به وخامت اوضاع و تهدید تشدید رویارویی در فدراسیون روسیه، سرویس امنیت فدرال روسیه یک پرونده جنایی را در مورد دعوت به شورش مسلحانه توسط یوگنی پریگوژین باز کرده است.

واکنش کرملین

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین می‌گوید که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از تمام اتفاق‌ها پیرامون رویداد اخیر مطلع و اقدامات لازم در حال انجام است.

وی در جمع رسانه‌ها افزود: پوتین را در جریان همه اتفاقات درباره اخبار منتشرشده درباره یوگنی پریگوژین قرار داده‌ایم و وی هم اکنون در حال اتخاذ تدابیر ضروری لازم در این زمینه است.

وضعیت آماده باش در مسکو

شهردار مسکو در تلگرام از آغاز اجرای تدابیر ضدتروریستی در پایتخت روسیه خبر داده و گفته اقدامات امنیتی در مسکو تشدید شده است.

«سرگئی سوبیانین» بامداد شنبه در تلگرام نوشت: «در پی تحولات جاری و اطلاعات دریافتی، تدابیر ضدتروریستی در مسکو به اجرا گذاشته شده و اقدامات امنیتی تشدید شده است».

همزمان، فرماندار منطقه «لیپتسک» می‌گوید که بزرگراه ام۴ در مرز بین مناطق لیپتسک و «ورونژ» بسته شده است. او پیشتر گفته بود که یک کاروان نظامی روسیه در بزرگراه است. این بزرگراه مسکو را به مناطق جنوبی از جمله روستوف و شهر اصلی آن روستوف-نا-دونو متصل می‌کند، جایی که افراد مسلح واگنر دیده شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از بسته شدن خیابان‌های منتهی به کاخ کرملین است حال آنکه تدابیر امنیتی در سایر شهر‌های روسیه افزایش یافته است.

خوشحالی مخالفان پوتین

«میخائیل خودورکوفسکی» از غول‌های سرمایه داری روس و مخالفان جدی پوتین، از مردم روسیه خواست که از رهبر گروه واگنر حمایت کنند. او مدعی شده که برای مقابله با کرملین، اگز لازم شد، از شیطان هم حمایت می‌کند.

تلاش اوکراین برای حمله به روسیه در باخموت

بامداد شنبه، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش اوکراین با بهره‌گیری از «اقدام تحریک آمیز» فرمانده واگنر در حال متمرکز کردن چندین تیپ برای حمله در باخموت است.

در این بیانیه تصریح شده است: «رژیم کی‌یف با بهره گرفتن از اقدام تحریک‌آمیز پریگوژین در حال متمرکز کردن یگان‌های تیپ ۳۵ تفنگدارن دریایی و تیپ ۳۶ مکانیزه در مسیر تاکتیکی باخموت برای انجام اقدامات تهاجمی است.

وزارت دفاع روسیه گفته نیرو‌های روسیه در حال مبارزه با نظامیان اوکراین هستند و از طریق حملات هوایی و توپخانه‌ای در حال مقابله با آن‌ها هستند.

واکنش مقام‌های آمریکایی به اختلاف میان واگنر و ارتش روسیه

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که واشنگتن در حال رضد وضعیت روسیه بعد از اظهارات فرمانده واگنر است..

یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت: «ما اظهارات پریگوژین را موضوعی فراتر از بیانات معمول او می‌دانیم».

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته