دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1402 - 10:19
در نشست خبری؛

طحان نظیف: موافق برگزاری «انتخابات تناسبی» در تهران هستیم

طحان نظیف: موافق برگزاری «انتخابات تناسبی» در تهران هستیم
سخنگوی شورای نگهبان گفت: در شورای نگهبان هیچ ابهام و اشکالی درباره برگزاری انتخابات تناسبی در تهران نداریم و با آن موافق هستیم.
کد خبر : 854244

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا،هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان امروز(شنبه) در دومین نشست خبری خود در سال ۱۴۰۲ گفت: از زمان برگزاری نشست خبری قبلی (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲) تاکنون ۷ مصوبه مجلس شورای اسلامی، یک اصلاح اساسنامه ارسالی از سوی دولت و ۱۰ استعلام صورت گرفته از سوی دیوان عدالت اداری در جلسات شورای نگهبان بررسی شده است.

وی افزود: لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کرواسی در مورد کمک به همکاری متقابل در امور گمرکی مورد بررسی قرار گرفت. تنها ایرادی که نسبت به این مصوبه وجود داشت ایراد اصل ۱۵ قانون اساسی و استفاده از واژگان غیر فارسی بود که با اصلاحات مجلس، ایراد شورا مرتفع و این مصوبه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. 

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح «اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» گفت: اصلاح قانون انتخابات مطالبه‌ای بود که سال‌ها مطرح بود.

طحان نظیف اضافه کرد: این مصوبه در راستای سیاست‌های کلی انتخابات و حقوق مردم و داوطلبان تلاش‌هایی داشته است.

وی گفت: اگرچه بارها به اصلاح قانون انتخابات تاکید کرده بودیم، اما این مصوبه را مانند هر مصوبه دیگری در شورای نگهبان بررسی کردیم که ایرادات و ابهامات متعددی به مجلس شورای اسلامی اعلام کردیم که در رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان عمده اشکالات برطرف شد و صرفاً چند مورد باقی مانده است که به زودی به مجلس منعکس خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره برگزاری انتخابات تناسبی مجلس در تهران،افزود: ما در مرحله قبل بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات، نسبت به اصل برگزاری انتخابات تناسبی ایرادی نداشتیم، اما ابهاماتی داشتیم که در رفت و آمد آن ابهام نیز برطرف شد.

طحان نظیف اعلام کرد: ما اکنون هیچگونه ایراد و ابهامی درباره برگزاری انتخابات تناسبی نداریم و با آن موافق هستیم.

وی اظهار کرد: البته هیئت عالی نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی انتخابات در مرحله قبل ایراداتی نسبت به این موضوع داشت، اما در این مرحله تاکنون نظری از مجمع دریافت نکرده‌ایم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند آیین‌نامه خودش را برای عمل به شفافیت تغییر دهد،گفت: بر اساس اصل ۱۱۲ قانون اساسی مقررات مربوط به مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط خود اعضا تعیین می‌شود و باید به تایید مقام معظم رهبری برسد. بر این اساس خود مجمع می‌تواند برای خودش درباره شفافیت قانون وضع کند.

طحان نظیف درباره اینکه آیا شورای نگهبان برای حداکثری شدن تایید صلاحیت‌ها چارچوب جدیدی دارد؟ گفت: بررسی صلاحیت‌ها آغاز نشده است. شورای نگهبان برای شنیدن نکات و انتقادات گوش شنوایی دارد و مردم و چهره‌ها با شورا تعامل دارند، نکات را می‌گویند و ما منعی نداریم.

وی با بیان اینکه برخی به رسانه‌ها می‌گویند و برخی به شورای نگهبان می‌آیند،اظهار کرد: در شورا باز است. ما برای انتخابات پرشور و رقابتی و سالم حداکثر تلاش را می‌کنیم و برخی حرف‌هایی که می‌زنند بازارگرمی سیاسی است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در همه انتخابات سلایق مختلف است و هرجریانی که در چارچوب قانون عمل کند می‌تواند در انتخابات حضور داشته باشد و ما هم از حضور جریانات سیاسی استقبال می‌کنیم.

طحان نظیف درخصوص گزارش تخلفات انتخاباتی، گفت: ما در شورای نگهبان از چند طریق گزارش تخلفات انتخاباتی دریافت می‌کنیم. یکی از طریق ناظران مردمی است. روش دیگر که از دوره قبل در انتخابات مجلس آغاز شد و مثمرثمر بود سامانه مردم ناظر بود.

وی با اشاره به اینکه مردم گزارش‌های متعددی از طریق این سامانه ارسال کردند،یادآور شد: در این دوره نیز همین‌گونه خواهد بود و این سامانه قبل از انتخابات فعال خواهد شد و ارتقا هم خواهد یافت؛ بنا داریم سامانه‌های موجود را توسعه بدهیم تا مراجعات حضوری کاهش یابد.

سخنگوی شورای نگهبان  درباره استعفای مدیران برای داوطلبی نمایندگی مجلس گفت: این مورد جز مواردی است که حتی اگر طرح اصلاح قانون انتخابات تایید و به قانون تبدیل شود، بحث استعفای مدیران قطعاً شامل این دوره نخواهد شد و از دوره بعد اجرا می‌گردد. خواه این مصوبه به انتخابات کنونی برسد یا نرسد؛ مبنا در بحث استعفای مدیران قانون فعلی است.

طحان نظیف درباره لایحه واردات خودرو‌های کارکرده گفت: این مصوبه چهارشنبه بعداز ظهر از مجلس دریافت شده و بررسی نشده و در نوبت رسیدگی است و به محض اینکه بررسی آن به پایان رسید اطلاع رسانی می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه تعامل دستگاه قضا با شورای نگهبان، تصریح کرد: بخشی از تعامل ما با قوه قضاییه در زمان انتخابات و در رسیدگی به استعلامات قانونی و جرائم انتخاباتی است. در یک سال گذشته هم همکاری ما با دستگاه قضا درباره برخی از مصوبات در حد همکاری‌های کارشناسی بوده است و امیدواریم این همکاری‌ها افزایش یابد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ما با دیوان عدالت اداری هم تعامل بسیار خوبی داریم،اظهار کرد: یکی از افتخارات قانون اساسی ما آن است که هر شهروندی که درباره مصوبه‌ای نقطه نظری داشته باشد، می‌تواند آن را به دیوان عدالت اداری اعلام کند و دیوان عدالت اداری هم آن موارد را به شورای نگهبان ارائه می‌دهد تا ما بررسی کنیم و این تعاملات بسیار خوبی است.

طحان نظیف  درباره راهکار‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات، گفت: همه دستگاه‌ها باید به این موضوع توجه کنند. ما هم در شورای نگهبان از ابتدای سال تاکنون چندین جلسه درباره انتخابات برگزار کردیم و اشکالات انتخابات در دوره‌های قبل را بررسی کردیم. دستگاه‌های مختلف باید برای انتخابات پرشور، سالم و رقابتی تمهیدات لازم را فراهم کنند. دسترسی عموم مردم به شعب اخذ رأی اهمیت زیادی دارد و باید برای آن برنامه‌ریزی شود.

وی درباره نتایج اولین نشست وزارت کشور و شورای نگهبان در خصوص انتخابات امسال، گفت: ما در انتهای امسال دو انتخابات مجلس و مجلس خبرگان را داریم و از ابتدای امسال جلسات متعدد برگزار کردیم و میزبان آن بودیم. در جلسه اخیر دستگاه‌های مرتبط با انتخابات را جمع کردیم و ما در این جلسات برهمکاری بر انتخایات سالم و پرشور و رقابتی تاکید کردیم و تاکید این بود مبنا قانون باشد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه قرار شد برای هماهنگی‌ها این جلسات ادامه داشته باشد،اظهار کرد: در جلسه اخیر در خصوص راهبرد‌های رهبری و اصلاح قانون انتخابات و استعفا‌ها و پاسخ به استعلامات نسبت به بررسی صلاحیت‌ها بحث شد. همچنین نسبت به قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی تاکید شد و این قانون بهمن ۹۸ به تصویب رسید،اما چون نزدیک زمان بررسی انتخابات بود عملا فرصت اجرا پیدا نکرد و قرار شد شرایط را برای اجرای این قانون در انتخابات آتی فراهم کنیم.

طحان نظیف  درباره تعطیلی شنبه‌ها، افزود: بحث‌های مختلفی درباره تعطیلی شنبه‌ها مطرح شده بود که باید ببینیم در مجلس شورای اسلامی به کجا می‌رسد. هنوز بحثی در شورای نگهبان هم نسبت به این موضوع مطرح نشده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر عینی‌تر شدن فرآیند انتخابات، گفت: بخشی از عینی‌تر شدن فرآیند انتخابات به عینی‌تر شدن شرایط کاندیداها بر می‌گردد که مستلزم اصلاح قانون است. به طور مثال می‌توان برخی از عناوین کلی را به عناوین جزئی تغییر داد. بخشی هم به اصلاح ساز و کارها بر می‌گردد که پیش بینی فرآیند «پیش ثبت نام» را می‌توان در این راستا دانست.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته