دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 تير 1402 - 07:14
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

واکنش وزیر کشور به برگزاری انتخابات ۱۴۰۲ به صورت الکترونیکی

واکنش وزیر کشور به برگزاری انتخابات ۱۴۰۲ به صورت الکترونیکی
وزیر کشور در واکنش به مصوبه اخیر مجلس که وزارت کشور را موظف کرد در حداقل یک هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی مجلس، انتخابات به صورت کاملاً الکترونیکی برگزار شود، گفت: حداقلی پیش‌بینی شد که اگر قانون شود، باید اتفاق بیفتد.
کد خبر : 854266

احمد وحیدی وزیر کشور در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم وفناوری آنا، درباره مصوبه اخیر مجلس مبنی بر اینکه وزارت کشور موظف به برگزاری انتخابات الکترونیکی است، گفت: مراحل مختلفی در این قانون است که حدود ۲۵ مرحله دارد، تلاش می‌شود که این ۲۵ مرحله الکترونیکی شود.

وی افزود: یک بخش مهم احراز هویت است که الان هم الکترونیکی است یعنی الان هم زمینه‌اش آماده است که برای همه جا مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر کشور گفت: بحث دیگر در مورد شمارش آراء است که این قسمت مربوط به تعاملات با شورای نگهبان می‌شود و نظرات این شورا که چه حجم و چه حدی را قبول دارند.

وحیدی در پایان اضافه کرد: هنوز این موضوع نهایی نشده است؛ یک حداقلی را پیش‌بینی کرده‌اند که اگر قانون شد، این حداقل باید اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرگزاری علم وفناوری آنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی اول خردادماه در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور را مکلف کردند، در صورت موافقت شورای نگهبان در اولین انتخابات پس از تصویب این قانون با در نظر گرفتن سهولت رأی دادن، تسریع در شمارش آرا، حضور و مشارکت رأی‌دهندگان، فرآیند رأی دادن و شمارش آرا را در حداقل یک هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی مجلس، به صورت کاملاً الکترونیکی برگزار نمایند.

طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، توسعه فرآیند الکترونیکی در انتخابات‌های بعدی مجلس منوط به در نظر گرفتن شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و موافقت شورای نگهبان است. وزارت کشور موظف است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که حداکثر یک هفته قبل از روز اخذ رأی، کلیه فرآیندها و امکانات الکترونیکی برای برگزاری انتخابات ثبت و به تأیید شورای نگهبان برسد.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان نیز روز گذشته در نشست خبری درباره آخرین وضعیت طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت که ایرادات این طرح را به مجلس شورای اسلامی منعکس کردیم. عمده اشکالات و ابهامات شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مرتفع شده است و فقط چند مورد باقی مانده است که به مجلس منعکس می‌کنیم تا رفع شود. امیدوارم مجلس موارد باقی مانده را هر چه زودتر برطرف کند تا انتخابات پیش رو با قانون جدید برگزار شود.(اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته