دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس فرهنگستان علوم:

برای توسعه و پیشرفت کشور باید به علوم پایه توجه شود

برای توسعه و پیشرفت کشور باید به علوم پایه توجه شود
رییس فرهنگستان علوم با بیان اینکه برای توسعه و پیشرفت کشور باید به علوم پایه توجه شود، گفت: نامگذاری سال علوم پایه باید همه ما مخصوصا دولت‌ها و سازمان‌ها و همه کشور را متوجه اهمیت علوم پایه کند البته مهم این است که این نیاز، در جان جامعه پدید آید.
کد خبر : 854127

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم در نهمین دوره تجلیل از پژوهشگران جوان که امروز در فرهنگستان علوم برگزار شد، با بیان اینکه نظامی که اکنون در جهان و در علوم پدید آمده است، در درون خود یک نظام به‌هم بسته است، گفت: در جهان توسعه نیافته که علوم و تکنولوژی را به طور پراکنده اخذ کرده اند، پیدا است که این پیوستگی وجود ندارد و یا ضعیف است.

اردکانی با بیان اینکه مقام علم را شهرت و آرای همگانی تعیین می کند، خاطر نشان کرد: چهره این امر را در گزینش دانشجو و انتخاب رشته تحصیلی می توان یافت. زمانی که در جایی علم، نظام دارد و آن نظام تحقق یافته است، جایگاه علوم کم و بیش مشخص است اما اگر این نظام نباشد، حتی در کشوری مانند ایران که مردمش اثاث خانه خود را می فروشند و صرف تامین هزینه تحصیل فرزند خود می کنند، علوم پایه و انسانی، قدر و منزلت چندان و یا شایسته ندارد.

رییس فرهنگستان علوم خاطر نشان کرد: البته اکثر دانشمندان معتقدند و سفارش می کنند که برای توسعه و پیشرفت کشور باید به علوم پایه توجه شود. آنها مخصوصا از این حیث تاکید دارند که بدون قرار گرفتن علوم پایه در جایگاه خود، به توسعه نمی توان رسید.

 اردکانی با بیان اینکه بی توجهی به علوم پایه را می توان نشانه و یا وجهی از بی توجهی به توسعه علمی کشور دانست، یادآور شد: نامگذاری سال علوم پایه باید همه ما مخصوصا دولت ها و سازمان ها و همه کشور را متوجه "علوم پایه" کند ولی مهم این است که این نیاز، در جان جامعه پدید آید و بر اثر پدید آمدن همین نیاز است که آمادگی برای سیر در راه توسعه فراهم می شود.

رییس فرهنگستان علوم افزود: ما هر چه می توانیم باید در روشن ساختن شأن و منزلت علوم بکوشیم اما تا جان ها مستعد شناسایی قدر علوم نباشند، مقصود حاصل نمی شود. در این مسیر توجه و تشویق لازم است، ولی اگر به میل به نظم و نظام و همبستگی امور به شئون جامعه نباشد و آنها را امور جدا از هم و مستقل بدانند، توجه و تذکر بی اثر می شود.

وی اضافه کرد: اگر چه وجود علوم پایه برای توسعه و پیشرفت کشور "شرط" است اما این علوم و هیچ علم دیگری نباید "وسیله" ای برای رسیدن به توسعه باشد، چرا که علم گرچه کار ساز است ولی وسیله محسوب نمی‌شود و این جنبش روحی است که باید مقدمه پیشرفت علمی و توسعه قرار بگیرد.

اردکانی با بیان اینکه علوم پایه در هیچ جای جهان مقامی که در نیمه قرن بیستم داشته است، ندارد، گفت: پیشرفت این علوم ارتباط بسیار مستقیم با تکنولوژی یافته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته