دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توسعه میادین غرب کارون سرعت می گیرد

افزایش دکل‌های فعال در آزادگان جنوبی

مجری طرح توسعه آزادگان جنوبی از افزایش تعداد دکلهای این میدان از ١٨ به ٢٢ خبر داد و گفت: تکلیف پیمانکاران واحد فرآورشی آزادگان جنوبی نیمه نخست امسال مشخص می شود
کد خبر : 85363

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از شانا، محمود مرعشی با اشاره به افزایش هفت هزار و ٥٠٠ بشکه‌ای تولید نفت آزادگان جنوبی، گفت: سه حلقه چاه از مجموعه چاههای جدیدی که در فاز نخست آزادگان جنوبی حفاری شده بود، اینک به مرحله تولید رسیده‌اند.


وی با بیان این که این چاهها اکنون راه‌اندازی شده‌اند، تصریح کرد: سه حلقه چاه مورد اشاره نخستین محصول پیمانکاران ایرانی است که پس از رفتن چینیها از آزادگان جنوبی به مرحله تولید رسید.


مرعشی با اشاره به تولید ٥٠ هزار بشکه در روز میدان آزادگان جنوبی اظهارکرد: هم اکنون با تولید از چاههای جدید، شاهد افزایش تولید نفت این میدان هستیم ضمن این که براساس برنامه ریزی انجام شده این میزان تا پایان امسال نیز افزایش خواهد یافت.


مجری طرح توسعه آزادگان جنوبی اظهارکرد: از زمانی که چینیها آزادگان جنوبی را ترک کردند، ٥١ مناقصه را برگزار کردیم، این در حالی است که آنها از زمانی که پروژه را تحویل گرفته بودند تنها پنج مناقصه را برگزار کردند.


مرعشی تصریح کرد: بیشتر پیمانهای فاز نخست آزادگان جنوبی در سال ٩٤ از طریق فراخوان مناقصه واگذار شده است، به نحوی که می‌توانم ادعا کنم پروژه‌ها براساس رقابت سالم میان پیمانکاران، به واجدان شرایط واگذار شده است.


مجری طرح توسعه آزادگان جنوبی همچنین با اشاره به عملیات تست و اسیدکاری ٢٠ حلقه چاه در سال ٩٤، تصریح کرد: این روند امسال هم دنبال می‌شود به نحوی که هم اکنون مناقصه اسیدکاری ٢٥ حلقه چاه در حال برگزاری است که امیدوارم هرچه زودتر به نتیجه برسد تا بتوانیم اسیدکاری و تست چاهها را به نتیجه برسانیم.


مجری طرح توسعه آزادگان جنوبی اظهارکرد:‌ به موازات آماده بودن چاهها، مناقصه تست و اسیدکاری چاهها برگزار می‌شود.


مرعشی با بیان این‌که انتظار داریم بزودی تکلیف برندگان مناقصه حفاری ٢٠ حلقه چاه آزادگان جنوبی مشخص شود، اظهارکرد: هم‌اکنون ١٨ دکل در این میدان فعالیت می‌کنند که با مشخص شدن برندگان، چهار دکل دیگر به این منطقه منتقل می‌شود.


وی افزود: برای دکلهای جدیدی که قرار است به منطقه آزادگان جنوبی منتقل شوند موقعیت خواهیم داشت و نگرانی از این بابت وجود ندارد.


مرعشی با بیان این‌که همه مناقصه‌های بخش سطح‌الارض بجز واحد فرآورشی تعیین تکلیف شده است، اظهارکرد: امیدوارم نیمه نخست امسال نیز تکلیف پیمانکاران این بخش مشخص شود.


به گفته وی، به این ترتیب تعیین تکلیف فاز نخست آزادگان جنوبی مشخص می‌شود و تنها کارهای اجرایی کار باقی می‌ماند، ضمن این‌که سیاست موجود در شرکت متن استفاده از تمام ظرفیت پیمانکاران داخلی در اجرای طرح توسعه آزادگان جنوبی است.


مرعشی تصریح کرد: براین اساس همه کالاهای اصلی واحد فرآورش و واحد تفکیک نفت وگاز در داخل ساخته می شود ضمن این که همه سازندگان آن مشخص شده اند و کار به آنها واگذار شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته