افزایش بهرهوری حمل و نقل با توسعه اقتصاد دانشبنیان
آرا شاوردیان،عضو کمیته هوایی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره ظرفیت خطوط هوایی، ریلی و جادهای کشور برای جذب شرکتهای دانشبنیان اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل عمومی در بخشهای مختلف هوایی، جادهای و ریلی ظرفیت بالایی برای جذب نیروهای متخصص، دانشبنیان و صاحب ایده وجود دارد.
وی افزود: دانشبنیانها و شرکتهای دارای تکنولوژی یا دانش برتر، ظرفیت جذب بالایی در اقتصاد دارند، اما این حضور منوط به انجام حمایتهای لازم از این شرکتها است و در شرایطی که این حمایتها ناکافی است، نمیتوان انتظار داشت که اثرگذاری لازم را در این حوزهها داشته باشند.
** معاونت علمی و فناوری از دانش بنیانها حمایت کافی ندارد
شاوردیان عنوان کرد: مجلس در مصوبهای قانون شرکتهای دانشبنیان را تصویب کرد که قانونی جامع و کامل است، اما معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که با تغییراتی نیز در سطوح مدیریتی مواجه شده است که حمایت لازم را از جوانان یا شرکتهای دانشبنیان ندارد. حمایتها یا ارایه نمیشود یا تنها برای قشری خاص انجام میشود.
وی تصریح کرد: عدم ارایه تسهیلات به شرکتهای دانشبنیان موجب میشود که خود را در قواعد شرکتهای دانشبنیان قرار ندهند و با فرمتی در شکل شرکتهای عادی به فعالیت ادامه دهند.
عضو کمیته هوایی کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: تسیهلات پرداختی به دانشبنیان با مشکلات زیادی همراه است. آنها باید منتظر بمانند تا به گروه جیم و پس از آن، ب و الف ارتقا یابند تا بتوانند شرایط استفاده از تسهیلات خاص را داشته باشند و این پرسش مطرح است که تامین نقدینگی آنها طی این مدت باید از چه محلی صورت گیرد.
** افراد معدودی از دانشبنیانها ارتباطات لازم را برای استفاده از تسهیلات دانشبنیانی دارند
شاوردیان خاطرنشان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی تنها از قشرهای خاص حمایت میکند. در نمایشگاه اینوتکس شرکتهای متعدد دانشبنیان حضور داشتند که بخش عمده آنها نیازمند حمایتهای مالی و تسهیلاتی هستند. تولیدات دانشبنیانها برای تولید انبوه محصولات یا ایده خود نیاز به حمایت و سرمایهگذار دارد؛ یا باید سرمایهگذار پیدا کنند یا تسهیلات بانکی بگیرند یا از منابع صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند که در پاسخ باید گفت افراد معدودی هستند که این ارتباطات را دارند.
انتهای پیام/