دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1402 - 13:17

شیوه‌های امر به معروف و نهی از منکر باید چگونه باشد؟

شیوه‌های امر به معروف و نهی از منکر باید چگونه باشد؟
جایگاه دانشگاه و رسانه در امر به معروف و نهی از منکر در جلسه بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان مطرح شد و چگونگی تأثیرات آن بر قشر جوان مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : 852805

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و گروه معارف اسلامی در کارگاه آموزشی یکروزه‌ شیوه‌های صحیح امر به معروف و نهی از منکر با تاکید بر حجاب و عفاف و نقش دانشگاه و رسانه در این مهم که به همت کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس برگزار شد، امر به معروف و نهی از منکر را یک فریضه اسلامی و از واجبات عقلی دین مبین اسلام خواند.

حجت‌الاسلام سیدحسن معنوی تأکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر هم جنبه سازندگی فردی دارد و هم جنبه اجتماعی را شامل می‌شود پس نادیده انگاری آن گناه و معصیت است.

وی با اشاره به نقش دانشگاه در انسان سازی و برپایی و استقرار فضای روحانی و اسلامی ماندگار در جامعه افزود: سبک و روش آمران به معروف و ناهیان از منکر باید به طور مستمر به‌روزرسانی و شیوه‌های تاثیرگذار امر به معروف و نهی از منکر جهت برجسته سازی نقاط قوت و شکوفایی استعداد‌های جوانان باید با شیوه‌های علمی عملیاتی شود.

این مسئول یادآوری کرد: به کار بستن شیوه‌های علمی با تاثیر مضاعف می‌تواند جایگاه این واجب دینی را پررنگ و مستحکم کند به‌طوری‌که تدبیر و تعامل اساتید مجرب و فرهیخته و شیوه‌های ملایم امر به معروف و نهی از منکر در محیطی علمی و صمیمانه قطعاً تاثیرگذار و قابل انتقال به کل جامعه خواهد بود.

امام جمعه شهر تخت استان هرمزگان تاکید کرد: شیوه‌های امر به معروف و نهی از منکر باید با شناخت کامل نسبت به مخاطب صورت گیرد تا اثربخش و کارا باشد و موجب تغییرات مثبت، سازنده و ماندگار در رفتار و اعمال فرد شود و بتواند جامعه را به سمت و سوی اسلامی شدن هدایت کند.

وی نسبت به جایگاه ارزشمند رسانه و ارتباط آن با امر به معروف و نهی از منکر گفت: عمل و بیان به امر به معروف و نهی از منکر خود نقش یک رسانه را ایفا می‌کند که هرچه آن رسانه در تفهیم مسائل خود روشنتر و واضح‌تر عمل کند نقش تاثیرگذار آن نیز دوچندان می‌شود و امروز نیاز است تا این واجب الهی در قالب نمایش فیلم و انیمیشن، تیزر، پادکست و سایر شیوه‌های نوین و تاثیر گذار توسعه و رشد کند تا بتوان به صورت تدریجی و تاثیرگذار تغییرات سازنده و ماندگاری را در فرهنگ جامعه شاهد باشیم و این وادی دعوت به حسنات و نفی منکرات به روش‌های نوآورانه نهادینه شود.

این نشست که بیشتر با بحث و مباحثه در حوزه عفاف و حجاب دنبال می‌شد به مسائل مبهم و سوالات برخی از اساتید در این حوزه پاسخ داده و مقرر شد روش‌های نوین در این حوزه جایگزین روش‌های منسوخ و کهنه که تاثیر گذاری خود را از دست داده اند، شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته