دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1402 - 13:07

احساس سنگینی در سر نشانه چیست؟

احساس سنگینی در سر نشانه چیست؟
اگر توانایی رانندگی ندارید یا امکان جابجایی برایتان در سطح شهر مهیا نیست با مرکز همراه طب تماس بگیرید تا پزشک متخصص را به منزل تان بفرستند.
کد خبر : 852647

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، احساس سنگینی در سر ممکن است به علت مشکلات مختلفی از جمله کمبود خواب ، فشار روحی و استرس ، نارسایی وریدی ، عفونت های مغزی ، بیماری های عصبی و غیره رخ دهد. برای تشخیص دقیق علت این علائم، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید. در ضمن، اگر این علائم همراه با سایر علائمی مانند سردرد شدید، تعریق ، حالت تهوع و استفراغ و یا سایر علائم نگران کننده دیگر همراه باشد، بایستی به یک پزشک مراجعه کنید زیرا این علائم ، نشانه یک خطر جدی است.

اگر توانایی رانندگی ندارید یا امکان جابجایی ، برایتان در سطح شهر مهیا نیست. بامرکز همراه طب تماس بگیرید تا پزشک متخصص را به منزل تان بفرستند..

عفونت های مغزی موثر در احساس سنگینی سر

عفونت های مغزی که ممکن است باعث احساس سنگینی سرشوند؛ شامل عفونت های ویروسی مثل ویروس هرپس سیمپلکس ، ویروس ابولا ، ویروس سیتومگالوویروس ، توکسوپلاسما ، روبلا ، سیتومگالوویروس و غیره هستند. همچنین، بعضی از عفونت های باکتریایی مانند عفونت های ناشی از باکتری های مثل لیستریا، مایکوپلاسما و سل منجر به سنگینی سر و درد سر می شوند. اگر احساس مشکلات حافظه ( فراموشی _ عدم جمله سازی درست و...) ، تاری دید ، تشنج یا تغییرات دیگری در وضعیت ذهنی خود دارید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

کدام بیماری های عصبی ، موجب احساس سنگینی سر میشوند؟

بسیاری از بیماری های عصبی می توانند منجر به احساس سنگینی سر شوند. در ادامه، برخی از این بیماری ها را بررسی خواهیم کرد:

میگرن : میگرن یکی از شایع ‌ترین علل سنگینی سر است. معمولاً در نواحی یک طرف سر شروع می‌ شود و ممکن است با حالت تهوع و افزایش حساسیت نوری همراه باشد.

سردرد تنشی : سردرد تنشی نیز می ‌تواند منجر به احساس سنگینی سر شود. این نوع سردرد ممکن است به دلیل تنش های روانی ، فشار کاری یا کمبود خواب ایجاد شود.

 

التهاب مغز و مغزهای کوچک : این بیماری ها ممکن است با سنگینی سر، تعریق، تب و تغییرات در حرکات بدن همراه باشند.

سکته مغزی : در صورتی که سکته مغزی منجر به آسیب به بخش هایی از مغز که وظیفه کنترل حرکات بدن را دارند، شود، ممکن است با سنگینی سر و مشکلات دیگری همراه باشد.

تومور مغزی : در صورتی که تومور مغزی در نزدیکی منطقه‌ ای که وظیفه کنترل حرکات بدن را دارد، قرار داشته باشد، ممکن است با سنگینی سر و دیگر علائمی همچون تعریق، تب و تغییرات در حرکات بدن همراه باشد.

البته لازم به ذکر است که احساس سنگینی سر ممکن است به دلیل علل دیگری همچون فشار خون بالا ، کمبود آهن و یا تند شدن عضلات گردن نیز ایجاد شود.

نارسایی وریدی ، علت احساس سنگینی سر 

نارسایی وریدی به معنای عدم توانایی وریدها در بازگشت خون به قلب است. این مشکل می ‌تواند منجر به ایجاد فشار بر روی سیستم عروقی شود که موجب احساس سنگینی و درد در اندام‌ ها، به خصوص در پاها یا مغز می ‌شود.

 رابطه کمبود آهن و سنگینی سر

کمبود آهن می‌ تواند یکی از علل سنگینی سر باشد. آهن یکی از عناصر حیاتی بدن است که در تشکیل هموگلوبین ، پروتئینی که به سلول‌ های قرمز خون می‌چسبد و اکسیژن را به سراسر بدن منتقل می ‌کند، نقش دارد. کمبود آهن می ‌تواند باعث کاهش تولید هموگلوبین شود و این موضوع باعث کاهش اکسیژن رسانی به سر خواهد شد که سنگینی سر و خستگی از اثرات آن است. 

علاوه بر این، کمبود آهن می ‌تواند باعث کاهش سطح سروتونین (هورمون خوشحالی) در بدن شود که در ایجاد سردرد و سنگینی سر موثر است. 

آیا تند شدن عضلات گردن از علل سنگینی سر است؟

تند شدن عضلات گردن به معنی افزایش تنش و فشار در عضلات گردن است که ممکن است به صورت ناگهانی و بدون دلیل آشکاری شود. این علایم ممکن است به همراه درد ، سفتی و تحریک عصبی در منطقه گردنی همراه باشد و خود نیز ممکن است علائمی دیگر را نظیر سردرد ، گیجی و اختلالات خواب ایجاد کند. برخی از علل ایجاد گردن درد می‌ تواند : استرس ، اضطراب ، حرکت ناگهانی گردن و اشتباه در وضعیت نامطلوب بدنی ، مصرف الکل ، تغذیه نامناسب و عدم تحرک کافی باشد. در صورتی که این علائم به صورت مداوم و مزاحم باشند، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و مشاوره درمانی مناسب را دریافت کنید.

فشار خون بالا ؛ دلیل احساس سنگینی سر

فشار خون بالا می‌ تواند عامل ایجاد احساس سنگینی سر باشد. فشار خون بالا به معنای افزایش فشار خون در دیواره‌ ی عروق است که ممکن است باعث شود که جریان خون به مغز کاهش یابد و باعث ایجاد احساس سنگینی سر شود. همچنین ، فشار خون بالا ممکن است باعث ایجاد سایر علائم نیز شود مانند سردرد ، تنگی نفس ، ضعف عضلانی و بی قراری. در صورتی که شما دچار این علائم باشید ، پیشنهاد می ‌دهیم که به پزشک خود مراجعه کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: پزشک متخصص
ارسال نظر
قالیشویی ادیب