دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نعمت‌زاده: فارغ‌التحصیلان را آماده کار نمی‌کنیم/ مدیریت صنعتی معجونی از مدیریت‌های مختلف است/نباید مدیریت کرکره‌ای داشته باشیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مدیریت صنعتی معجونی از انواع مدیریت‌هاست، عنوان کرد: متاسفانه ما فارغ‌التحصیلان خود را آماده کار نمی‌کنیم.
کد خبر : 85246

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، محمدرضا نعمت‌زاده در اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت صنعتی ایران به اهمیت مدیریت در حوزه کلان اشاره کرد و گفت: مدیریت به این معنی است که بتوانیم از کلیه منابع طبیعی، انسانی و استعدادها استفاده کنیم که متاسفانه بحث مدیریت در اوایل انقلاب مورد کم‌لطفی قرار می‌گرفت.


وی با بیان اینکه بسیاری می‌گویند صنعت در ایران همزمان با کره‌جنوبی آغاز شد، اما ایران هنوز به کره‌جنوبی نرسیده است، افزود: در اوایل دهه 90 کشور کره‌جنوبی برنامه چشم‌انداز 30 ساله‌ای را تا سال 2020 راه‌اندازی کرد که در راستای آن اکنون بالای 200 میلیارد دلار صادرات صنعتی دارد.


به گفته وی، این مدیران هستند که پویایی و خلاقیت را ایجاد می‌کنند که اگر در یک زمین حاصلخیز این موارد را پیگیری کنند، نتیجه مثبتی خواهد داشت و این مدیران هستند که باید این زمین‌ها را حاصلخیز کرده و در نهایت از آن استفاده کنند.


نعمت‌زاده ادامه داد: اینکه گفته می‌شود افرادی که در رشته‌های مهندسی صنعتی تحصیل می‌کنند، در مقاطع بالاتر به مدیریت صنعتی روی می‌آورند امری کاملا طبیعی است، چرا که می‌خواهند بدانند علم خود را چگونه می‌توانند عملیاتی کنند.


وی تاکید کرد: درخواست کرده‌ایم که چند واحد مدیریت صنعتی را برای رشته‌های مهندسی صنعتی بگذارند آن هم نه به صورت اختیاری، بلکه این واحدها به صورت اجباری در رشته‌های مهندسی صنعتی گنجانده شوند تا این افراد بتوانند به صورت علمی‌تر فعالیت خود را انجام دهند.


وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بسیاری از فارغ‌التحصیلان ما اکنون جویای کار هستند، اظهار کرد: فارغ‌التحصیلان ما باید خلاق کار باشند نه جویای کار.


وی ادامه داد: برخی افراد فکر می‌کنند استارتاپ‌ها تنها در بخش IT قابلیت استفاده دارد، اما این استارتاپ‌ها می‌توانند در تمام رشته‌ها مورد استفاده قرار گیرند.


وی با بیان اینکه بسیاری از دانشجویان ما در زمان تحصیل خود به دنبال کار می‌روند، افزود: ورود به بازار کار به محصلین کمک می‌کند تا جهت‌گیری مناسبی در فعالیت کاری خود داشته باشند که متاسفانه در کشور ما بسیاری از فارغ‌التحصیلان بیکار بوده چرا که ما آنها را آماده کار نمی‌کنیم.


وی تصریح کرد: در گذشته دوره‌هایی را برای آموزش افراد تعریف کرده بودیم که طی اطلاعیه‌ای به گوش عموم مردم رسانید و از بخش خصوصی برای انجام این دوره‌ها کمک گرفتیم که طی آن در 11 گروه تحصیلی 400 نفر آموزش دیدند و کمتر از 6 ماه جذب واحدهای فعال شدند.


این عضو کابینه دولت یازدهم به ویژگی‌های مدیران موفق اشاره کرد و گفت: طی بررسی‌های انجام شده یکی از رازهای موفقیت مدیران برجسته جهان صداقت آنهاست.


وی با بیان اینکه صرفا با خواندن و نوشتن نمی‌توان مدیر شد، تصریح کرد: یکی از نقیصه‌های مدیران ما این است که راه تعامل کردن را بلد نیستند.


نعمت‌زاده صنعت را پیچیده‌ترین بخش اقتصاد دانست و گفت: یک مدیر صنعتی باید مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی و همچنین مدیریت مسائل فنی را به درستی درک کند تا بتواند در مسیر درست گام بردارد.


وی تاکید کرد: مدیران صنعتی باید ذینفعان و رقبای خود را بشناسند و بدانند چگونه باید با آنها رقابتی سالم داشته باشند.


وی همچنین اظهار کرد: مدیران صنعتی باید به بازرگانی اشراف کامل داشته باشند تا بتوانند در بخش‌های بازرگانی صادرات، واردات، بازرگانی نرمال و بین‌المللی موفق عمل کنند.


نعمت‌زاده تصریح کرد: اکنون ایران بزرگترین اقتصاد جهانی است که خارج از WTO قرار دارد و در طی این سال‌ها با تمام تلاش خود براساس وتوهای انجام شده نتوانسته است وارد این سازمان شود که امیدواریم این بار وتویی صورت نگرفته و وارد سازمان تجارت جهانی شویم.


وی با بیان اینکه مدیریت صنعتی معجونی از تمام رشته‌های مدیریتی است، عنوان کرد: یک مدیر صنعتی باید بر مسائل فروش، خدمات پس از فروش، محیط‌زیست، کیفیت، مشتری و مشتری‌محوری حساس باشد.


نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: یک مدیر صنعتی نباید مدیریت کرکره‌ای داشته باشد، یعنی مانند یک مغازه‌دار که روزانه کرکره خود را بالا می‌دهد و کاری به مشتری و مشتری‌مداری ندارد و همچنین خلاقیت، ابتکار و نوآوری در کار آن وجود ندارد، کار کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته