دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1395 - 15:05

ابتکار خبر داد: معرفی تالاب هامون به عنوان زیستکره در جهان

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تلاش‌های دولت تدبیر و امید سبب شده تالاب بین‌المللی هامون در سیستان به عنوان زیستکره در جهان معرفی شود.
کد خبر : 85110

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، معاون رئیس جمهور اظهار کرد: خوشحالیم که پس از ماه‌ها تلاش توسط دولت یازدهم تالاب هامون به عنوان زیستکره معرفی و لوح آن نیز امروز از سوی سازمان یونسکو به مقامات ایرانی اهدا می‌شود.


وی گفت: برای ثبت تالاب هامون به عنوان ذخیره‌گاه زیستکره تمام مسئولان در سطح استانی، ملی و بین المللی در دولت یازدهم تلاش بسیاری کردند.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: این یک فرصت خوب برای شناسایی بیشتر تالاب هامون در سطح ملی و بین‌المللی است و برای احیای آنکه قلب تپنده منطقه سیستان محسوب می‌شود، همه باید کمک کنند.


ابتکار با اشاره به معرفی شهرستان زابل به عنوان آلوده‌ترین شهر دنیا توسط سازمان جهانی بهداشت گفت: این منطقه از قرن‌ها پیش با معضل بادهای ۱۲۰ روزه رو به رو بوده که آلودگی هوا با خشک شدن تالاب هامون و نیز تغییر اقلیم تشدید شده است.


وی بیان کرد: هم اینک حدود ۲ سال است که وضعیت تالاب هامون بهتر و از میزان گرد و غبار و توفان‌های شن کاسته شده است.


مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز گفت: این هیات برای رونمایی از سند بین المللی «دیپلم ذخیره‌گاه زیستکره هامون» به زابل سفر کردند.


سعید محمودی ادامه داد: با رونمایی این سند از این پس اکوسیستم تالاب هامون در چارچوب قوانین و همکاریهای بین المللی و زیر ذره بین UNESCO ادامه حیات خواهد داد.


وی عنوان کرد: تالاب هامون که روزگاری نعمات خدادادی‌اش زینت بخش همه هامون نشینان بود، سال‌هاست به سبب تغییرات اقلیمی و بی‌مهری‌های انسانهای زیاده خواه در آنسوی مرز‌ها، با دستانی خالی و آشوبی درونی همدم مردمان منطقه سیستان است.


وی گفت: خشک شدن هامون سبب شده تا ریزگرد‌ها، توفان‌های شن و گرمای طاقت فرسا مشکلاتی را برای مردم سیستان به وجود آورد.


به گزارش آنا، استان سیستان و بلوچستان به علت بروز خشکسالی ۱۸ ساله و وزش بادهای موسمی ۱۲۰ روزه که در چند سال اخیر به ۱۸۰ روز افزایش یافته در سیستان و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با باد‌ها و توفان‌های شدید و گرد و غبار بالایی روبه‌روست که بعضا سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از ۲۰ برابر حد استاندارد می‌شود.


تالاب هامون واقع در شمال سیستان و بلوچستان از رودخانه هیرمند آبگیری می‌شود.


رودخانه هیرمند از کوههای بابایغما در مرکز افغانستان سرچشمه گرفته و پس از طی افزون بر هزار کیلومتر به مرز ایران در منطقه سیستان و پس از آن در تالاب هامون سرازیر می‌شود.


سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان و در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری زاهدان واقع شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته