دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 خرداد 1402 - 12:41
به ادعای رویترز؛

رؤسای سرویس‌های جاسوسی جهان پنهانی دیدار کردند

رؤسای سرویس‌های جاسوسی جهان پنهانی دیدار کردند
گزارش‌ها حاکی از آن است که سنگاپور به موازات نشست امنیتی شانگری-لا، میزبان یک نشست محرمانه و نادر با حضور سران دستگاه‌های اطلاعاتی کشور‌های مختلف هم بوده است.
کد خبر : 850914

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، «رویترز» در گزارشی اختصاصی از برگزاری یک جلسه نادر به موازات نشست امنیتی آسیا موسوم به «شانگری-لا» خبر داد.

این خبرگزاری به نقل از پنج منبع آگاه نوشت که ده‌ها نفر از رؤسای دستگاه‌های اطلاعاتی جهان، در آخر هفته میلادی گذشته، در جلسه‌ای محرمانه که به میزبانی سنگاپور برگزار شد، گرد هم جمع شدند.

منابع آگاه می‌گویند که چندین سال است که به موازات نشست شانگری-لا، دولت سنگاپور نشست‌های اطلاعاتی را هم برگزار می‌کند، اما نخستین بار است که این مسئله رسانه‌ای می‌شود.

گفته می‌شود که در نشست رؤسای دستگاه‌های اطلاعاتی و جاسوسی، «آوریل هاینز» مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا هم حضور داشته است.

آنطور که از این گزارش برمی آید، هند و چین هم نمایندگان خود را به این نشست اطلاعاتی فرستاده بودند.

یک منبع آگاه می‌گوید که چنین نشست‌هایی را باید راهی برای درک بهتر مقاصد و برنامه‌های کشور‌ها تلقی کرد. یک قانون نانوشته وجود دارد مبنی بر اینکه وقتی بازکردن در‌های دیپلماسی و مسیر‌های رسمی دشوار می‌شود، سرویس‌های اطلاعاتی کشور‌ها همچنان قادر به تعامل با یکدیگر هستند و این مسئله در مواقع بحرانی بسیار مهم است.

سخنگوی وزارت دفاع سنگاپور می‌گوید که می‌توان به موازات نشست شانگری- لا، فرصتی برای مقام‌های اطلاعاتی کشور‌ها فراهم آورد که همتایان خود را ملاقات کنند و ما هم می‌توانیم شرایط دیدار دوجانبه یا چندجانبه آن‌ها را ایجاد کنیم.

البته دولت‌های واشنگتن، پکن و دهلی نو هنوز واکنشی به گزارش رویترز نشان نداده اند.

آمریکا، کانادا، انگلیس، استرالیا و نیوزیلند، اتحادیه اطلاعاتی موسوم به «پنج چشم» دارند، اما در جامعه بین المللی برگزاری نشست‌های مشابه بسیار نادر است.

گفته می‌شود که جنگ اوکراین ازجمله مسائل محوری نشست اطلاعاتی سنگاپور بوده، اما نماینده‌ای از روسیه در آن حضور نداشته است.

گزارش رویترز در حالی منتشر می‌شود که جمعه گذشته نیز، انتشار سفر محرمانه «ویلیام برنز» رئیس سیا به چین خبرساز شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته