مهمترین نقطه ضعف ما تبیین جایگاه حجاب است
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری ستاد حجاب و عفاف با موضوع موضعگیری و برنامههای سازمان تبلیغات اسلامی در این عرصه، ظهر امروز در سالن اجتماعات معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حجتالاسلام روحالله حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، ضمن تسلیت سالگرد ارتحال امام خمینی و گرامیداشت قیام پانزده خرداد، با اشاره به اینکه هدف اصلی نشست، معرفی دبیر جدید ستاد حجاب و عفاف سازمان تبلیغات اسلامی است، در مورد رویکرد کلان این سازمان درخصوص حجاب و عفاف گفت: همانطور که رهبر از ابتدای بروز پدیده کشف حجاب و تلاش دشمن در قالب دوقطبی سازی شاهد بودیم، سیاست سازمان تبلیغات اسلامی تبیین ضرورت حفظ یکپارچگی و جلوگیری از دوقطبی سازی جامعه بوده است. معنی این سیاست این نیست که ما نسبت به لزوم ترویج هوشمندانه حجاب باید قصور داشته باشیم، ما از همان ابتدا فعالیت ایجابی خود در حوزه لزوم تبیین ضرورت حجاب و آفات گسترش بی حجابی خصوصا در حوزه خانواده، امنیت اجتماعی و اخلاقی انجام دادیم.
** آثار مثبت برگزاری جشنهای تکلیف
وی افزود: در مواجهه با پدیدههای نوظهور اقدامات دوگونه است دسته اول اقدامات مستقیم و صریح و دسته دوم اقدامات غیرمستقیم که دسته دوم در فعالیتهای تبلیغی مشهود نیست. به عنوان مثال یکی از ان فعالیتها برگزاری جشنهای تکلیف بود که در سراسر کشور شاهد بودیم. سالهای پیش به دلیل کرونا این جشنها تعطیل شده بود، اما سال قبل با همکاری وزارت آموزش و پرورش و با استقبال مادرها و دخترها این رویداد را در سراسر کشور تحت عنوان جشن فرشتهها برگزار شد. جشن روزهاولیها را هم سال گذشته داشتیم و آثار غیرمستقیم این رویدادها، کاملا مشهود است.
حریزاوی در پایان سخنانش گفت: حوزههای فعالیت ایجابی تنوع زیادی دارد و بیش از بیست فعالیت از طرف سازمان در این زمینه پیشبینی شده است. امروز گزارشی از بخشی از این فعالیتها که طراحی شده ارائه خواهد شد. همانطور که دشمن برای تخریب باورهای نوجوانان و جوانان ما هزینه میکند، این توقع وجود دارد که وقتی به سراغ مقولههای فرهنگی میرویم از سرمایهگذاری جدی سخن بگوییم. به عنوان مثال ما در سالهای گذشته محصولات متعددی برای افزایش جمعیت تولید کردیم، ولی آن توقعی که از ستاد جمعیت داشتیم عملی نشد و حمایتی ندیدیم. امیدواریم در حوزه فرهنگ از طرف دولت برنامهریزی شود و از مجموعههایی که به شکل جهادی فعالیت فرهنگی رسانهای میکنند حمایت شود. این توقع ما، کاملا منطقی است و برای فعالیتهای تبلیغی در زمینه حجاب و خانواده انتظار حمایت جدیتری از سوی دولت داریم.
حجتالاسلام رضا عزتزمانی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی هم در ادامه نشست گفت: سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یک نهاد فرهنگی تبلیغی در حوزه فرهنگ فعالیت میکند و یکی از جدیترین محورهای موضوعیاش مسئله جایگاه زنان و حجاب و عفاف است. سازمان وظیفه خود میداند و این مسائل را پیگیری کرده است و در هر استانی از سطوح مختلف بانوان در سنین مختلف کارهای حمایتی و تبلیغاتی زیادی شده است. ۱۲۰۰ عنوان برنامه در این حوزه اجرا شده و در دوره ۸ ماه گذشته که دشمن سرمایهگذاری ویژهتری در این حوزه انجام داد و فضای متفاوتی در جامعه ایجاد شد. ما نیز ایدههایی را طراحی کردیم که برنامهریزی دقیقتر، جدیتری برگزار شود.
** ۸۵ درصد از مردم حجاب را یک ضرورت دینی میدانند
وی افزود: باور ما این است که جمع قابل توجهی از مردم، یعنی بیش از ۸۵ درصد مردم با باور اینکه حجاب یک ضرورت دینی است و رعایت آن واجب است اعتقاد دارند. حتی در افکارسنجی، بیش از ۷۵درصد خانمهایی که از حجاب کامل برخوردار نبودند، معتقدند رعایت برخی از حدود به نفع جریان عمومی امنیت برای خانوادههای ما نیست و این نشان از ریشه دینی و اعتقادی جامعه ما دارد.
عزتزمانی ادامه داد: از دو سال پیش سازمان تبلیغات موظف شد فعالیتهای ایجابی و تبلیغی را در دستور کار قرار دهد. ما باید توجه کنیم ضمن وجود مسائل مختلف، پرداختن دقیق به این موضوع بسیار حائز اهمیت است. مصادیق فکری و رفتاری این مسئله مورد بررسی قرار گرفت و به این جمع بندی رسیدیم که مدل حل مسئله چطور باشد. در آن زمان هنوز حواشی سال گذشته پیش نیامده بود.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: به حجاب نباید صرفا به چشم یک پوشش نگاه کرد. مسئله حجاب را باید در مسایل مختلفی مثل ورزش، سرگرمی، مد، لباس و... دید که البته همه این موارد زیرمجموعه فعالیتهای سازمان نیست. به همین دلیل جلساتی در وزارت علوم و وزارت ارشاد و... برگزار شد تا تمام جنبههای این طرح مورد بررسی قرار گیرد. بعد از این اتفاقات ما ایدههایمان را جدیتر پیش میرویم و در سالهای آینده نیز این طرحها را مجددا مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد. حوزه نوجوانانه عفاف و حجاب به طور ویژه در این طرح مورد توجه است و در این مدت رویدادهای مختلف فراوانی انجام شده یا در دست انجام است. اقدامات کوتاه مدتی نیز برنامهریزی شده که در ادامه جلسه جناب جنتی بخشهایی از این مسائل را عنوان خواهند کرد.
** تأکید بر رویدادهای ایدهپردازی و هماندیشی
در ادامه نشست حجتالاسلام محمد جنتی رئیس جدید ستاد حجاب و عفاف به عنوان آخرین سخنران اظهار کرد: ما در مسئله حجاب مبانی را به عنوان راهبردهای اصلی بنا نهادیم و طرح هایی را پیاده کردیم چون بر این باوریم که حجاب میوه و ثمره سبک زندگی است و ما اگر بخواهیم به این مسئله بپردازیم باید به سبک زندگی نگاه کنیم. پرداختن ضربتی با موضوعی به این اهمیت ممکن است همه چیز را به چالش بکشد. حساب مسئلهایست که در میان مردم است و خودشان باید در رابطه با آن نقشآفرینی کنند. در سازمان تبلیغات اسلامی هر برنامهای که طراحی میشود برای گسترش دادن به این ظرفیت مردمی است. هر اتفاقی اگر بخواهد رقم بخورد باید در اذهان عمومی روایت درستی از آن صورت پذیرد.
وی اضافه کرد: خیلی اتفاقات مهمی در زمینه حجاب در حال حاضر در کشور در حال برگزاری است، اما روایت کاملی از این مسائل وجود ندارد. ما باید زیرساختها را تقویت کنیم تا این حرکات دیده شود. جنتی افزود: ما ادامه دهنده کسانی هستیم که پیش از این زحمات زیادی کشیدند. یکی از کارهای مهم این است که ما باید ظرفیتهای لازم رسانهای را ایجاد کنیم که هر اتفاقی که توسط کنشگران حجاب رقم میخورد، باید به سمع و نظر مردم دغدغهمند برسد. این کار هم باعث الگوبرداری میشود و هم حس خوبی ایجاد میکند که مردم فکر نکنند کسی کاری انجام نمیدهد.
جنتی عنوان کرد: مورد دیگر نیز ایجاد رویدادهای ایدهپردازی، هماندیشی و کمک به تولید و خلق اتفاقات جدید است. ما برای چند مسئله که میتوانند برای تبیین مسئله حجاب مهم باشند، بنا داریم رویدادهایی را برگزار کنیم که در آن کنشگران مختلف مثل نویسندگان، فعالان رسانهای، بانوان رسانهای و کنشگر، دختران جوان دانشجو و طلبهای که قدرت اثرگذاری بیشتری در جامعه دارند و... به عنوان نفرات اصلی حضور پیدا کنند و نقشآفرینی کنند.
رئیس ستاد حجاب و عفاف سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: ما همچنان بنا داریم رویدادهایی برای هم افزایی تدارک ببینیم؛ در این رویدادها ایدههای خوب و موثری هم به اشتراک گذاشته میشود و برای خلق اثر مناسب در زمینه اندیشه حجاب به هم کمک میکنند.
حجتالاسلام جنتی ادامه داد: مجموعهای از کارهای خوبی که در گذشته رخ داده باید منسجمتر و دقیقتر در کشور اجرا شود چون این رویدادها باعث افزایش همدلی و اخوت بین مردم میشود. گسترش جشنها مخصوصا برای نوجوانان از جمله مهمترین طرحهای ما برای این ایام است.
وی در پایان سخنانش اذعان کرد: مهمترین نقطه ضعف ما، ضعف در تبیین جایگاه حجاب است. این مسئله باید به گوش آحاد جامعه برسد و فضای جامعه برای انتشار محتواهای اینچنینی آماده شود. همه دغدغه ما این است که آحاد مردم و مجموعهها و سازمانهای فعال در زمینه حجاب و عفاف به گفتگو بپردازند. ما امیدواریم بسترها و زیرساختهایی برای تعامل و گفتگو بین آحاد مردم ایجاد کنیم.
انتهای پیام/