دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 خرداد 1402 - 17:01
در رتبه‌بندی پایگاه داده‌های اسکوپوس اعلام شد؛

کسب رتبه علمی Q۳ توسط نشریه شیمی دانشگاه آزاد شاهرود

کسب رتبه علمی Q۳ توسط نشریه شیمی دانشگاه آزاد شاهرود
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود از درخشش نشریه شیمی این دانشگاه در رتبه‌بندی اخیر پایگاه داده‌های اسکوپوس خبر داد.
کد خبر : 848844

اسمعیل علی‌بیکی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از درخشش نشریه این واحد دانشگاهی در رتبه‌بندی اخیر پایگاه داده‌های اسکوپوس خبر داد و اظهار کرد: با توجه به اطلاعات مندرج در سامانه اعتبارسنجی نشریات علمی، نشریه رشته شیمی با نام TPR که متولی چاپ آن واحد شاهرود بوده، توانست با موفقیت حائز رتبه علمی ارزشمند کیوتری (Q۳) شود.

وی افزود: به نقل از منبع مذکور و برای سال ۲۰۲۳ میلادی، سایت فاکتور، اچ ایندکس و اس جی آر نشریه به ترتیب معادل ۰/۵، ۵ و ۰/۲۳۶ بوده و به‌علاوه، ضریب تأثیر این نشریه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، ۰/۴۷۲ اعلام شده است. این نشریه به اذعان استادان به لحاظ علمی در رشته مربوطه بسیار وزین و پربار بوده و دو نفر از اعضای هیئت علمی واحد دانشگاهی شاهرود به نام‌های مجید محمدحسینی استاد تمام شیمی تجزیه به‌عنوان سردبیر و احسان زاهدی دانشیار شیمی فیزیک به‌عنوان مدیرمسئول این نشریه فعالیت می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود درباره نشریه انگلیسی‌زبان TPR گفت: این نشریه پس از گذراندن مراحل متعدد و زمان‌گیر اداری با اخذ مجوز رسمی در یکصدوسومین جلسه کمیسیون بررسی و تأیید مجله‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی ، توانست مجوز انتشار را کسب کند.

علی‌بیکی بیان کرد: در این راستا از آغاز ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی با فراخوان‌های متعدد فرآیند داوری و پذیرش مقالات علمی مرتبط با حوزه نوپای فیتوشیمی آغاز و همواره سعی بر آن بوده تا از بین خیل عظیم مقالات ارسال شده به تارنمای رسمی نشریه، بهترین مقالات انتخاب و وارد فرآیند چاپ شوند. در این بازه زمانی نسبتاً طولانی، شمارگان متوالی مربوط به ماه‌های مارس، ژوئن، سپتامبر و دسامبر نشریه به‌صورت فصلنامه بدون وقفه تهیه و به‌طور رایگان (دسترسی آزاد) در اختیار کلیه محققین از اقصی دنیا قرار گرفته است.

وی مطرح کرد: نشریه TPR در طول حیات علمی خود توانسته در پورتال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، گوگل اسکالر، چکیده‌های شیمی، ایندکس کوپرنیکوس، کتابخانه دانشگاه خنت، بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران)، پایگاه داده‌های یوروپاب، بنیاد آموزش و تحقیقات پزشکی ژنو (طب سنتی و طب مکمل/جایگزین)، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، مدرا، کتابخانه دیجیتال توماکورو، فهرست منابع علمی دسترسی آزاد (ROAD)، آگریس و... با موفقیت نمایه شود.

به گزارش آنا، این نشریه از ابتدای سال ۲۰۲۱ در پایگاه معتبر اسکوپوس نمایه و در همین مدت کوتاه توانسته استنادات قابل توجهی را از مقالات ارائه شده در منابع علمی کسب کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته