دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 خرداد 1402 - 15:42
امام جمعه تبریز:

دانشگاه باید مدل حکمرانی، حل مسئله و چالش ارائه دهد

دانشگاه باید مدل حکمرانی، حل مسئله و چالش ارائه دهد
حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم گفت: امروزه دانشگاه باید مدل حکمرانی، حل مسئله و چالش ارائه دهد و به سمت پیاده‌سازی فرمان‌ها گام بردارد.
کد خبر : 848812

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در دومین دوره همایش همیاری نخبگان مردم، نهاد‌های انقلابی و دولت سیزدهم  در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز اظهار کرد: امروزه دانشگاه باید مدل حکمرانی، حل مسئله و چالش ارائه دهد و به سمت پیاده‌سازی فرمان‌ها گام بردارد؛ چراکه لازم است با همه وجود در سه‌گانه معنویت، عدالت و عقلانیت تأمل داشته و روز به‌روز خود را تقویت کنیم.

وی با اشاره به اینکه چهار سال از صدور بیانیه گام دوم انقلاب می‌گذرد، افزود: بحث امروزه دغدغه‌مندان، چگونگی اجرای این بیانیه بوده است؛ چراکه بیانیه گام دوم یک بیان و تبیین جامع ناظر آینده بوده و اگر در بخشی از این بیانیه از گذشته سخن گفته می‌شود، برای عبرت گرفتن از خلأ‌ها و حفظ نقاط قوت برای آینده است. بیانیه گام دوم مقدمه‌ای برای شناخت بیشتر خلأها، نیاز‌ها و الگو و نقشه راهی برای آینده است؛ چراکه این بیانیه برای عدالت و حرکت دولت نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مبانی دین اسلام و آرمان‌های اسلامی تأکید دارد.

امام جمعه تبریز عنوان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب منشور ۴۰ سال آینده بوده و اجرای این بیانیه به دوش جوانان جمهوری اسلامی ایران توأم با توانمندی و خلاقیت و با بهره‌گیری از تجربه و دانش پیشکسوتان است. این بیانیه بهره‌مند از جوهر اندیشه و فکری غنی بوده تا با نگاهی در آحاد جامعه و فرهنگ غالب بر نظامات شود تا زمانی که رسانه‌ها درک عمیقی نسبت به آن نداشته باشند کاری صورت نمی‌گیرد و یا اگر بگیرد ظاهری و کلیشه‌ای خواهد بود.

آل‌هاشم با تأکید بر اینکه رویکرد این بیانیه اندیشه ورزانه است، ادامه داد: امید است در دانشگاه و حوزه، هیئت‌های اندیشه ورزی به بیانیه گام دوم انقلاب پرداخته و راهبرد‌های اجرایی را در راستای انتقال دادن این مفاهیم به نسل آینده تدوین کند. جوانان جامعه، هدف بیانیه گام دوم انقلاب هستند. برای جوانان پیام امید دارند؛ چراکه جوانان امید کشور بوده و نظام به آنان اعتماد دارد.

وی ادامه داد: برخی از جوانان امروزی به دلیل غفلت صورت گرفته و ورود آنان به فضا‌های ساخته‌شده توسط دیگران گاهی با تحریف ارزش‌های انقلاب در حوزه آزادی، اخلاق، معنویت و عقلانیت روبرو هستند که در این باره نیاز است این ارزش‌ها توسط استادان دانشگاه‌ها به‌درستی تبیین شود. معنویت و اخلاق، جهت دهنده همه حرکات و فعالیت‌های فردی و اجتماعی است.  دانشگاه باید به آزاداندیشی و فضای تولید علم روی آورده و لازم است در گام دوم انقلاب معنا پیدا کند.

امام جمعه تبریز توضیح داد: امروز غرب دچار عدم تعقل و سازگاری داخلی شده و بسیاری از کار‌هایی که گفته می‌شود تحقق پیدا نمی‌کند با توجه به این امر لازم است در جمهوری اسلامی ایران مفاهیم را به عمل تبدیل کنیم؛ چراکه لازمه امروز کشور تبدیل مفاهیم به راهبرد و فرایند عملیاتی است که در این باره نیز اکنون نیاز است فضا‌های علمی و دانشگاهی کشورمان آیین‌نامه‌ای در راستای بیان گفتمان موافق و مخالف و تجارب تبیین کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته