دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1402 - 14:36
همسو با واقعیت‌های دنیای امروز؛

گوترش: زمان اصلاح شورای امنیت و «برتون وودز» است

گوترش: زمان اصلاح شورای امنیت و «برتون وودز» است
دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید که ساختار شورای امنیت و نظام مالی برتون وودز در مقایسه با واقعیت‌های روز جهان، فرسوده و ناکارآمد است و باید دستخوش اصلاحات شوند.
کد خبر : 848556

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد امروز یکشنبه در حاشیه نشست گروه ۷ به میزبانی «هیروشیما» ژاپن گفت «وقت آن رسیده که شورای امنیت و نظام مدیریت پولی «برتون وودز» با واقعیت‌های دنیای امروز همسو شوند.

به گفته وی، این دو نهاد که انعکاس دهنده روابط قدرت در سال ۱۹۴۵ هستند، باید به روز رسانی شوند.

گوترش در توضیح این مطلب افزود: معماری مالی جهان منسوخ، ناکارآمد و ناعادلانه است و در مواجهه با شوک‌های اقتصادی متاثر از همه گیری کرونا و تهاجم روسیه به جنگ اوکراین نشان داد که به عنوان شبکه امنیت جهانی، از پس اصلی‌ترین وظیفه خود برنمی آید.

نظام برتون وودز نخستین نمونه از یک نظام پولی کاملاً مشورتی و قراردادی است که با هدف کنترل و مدیریت روابط پولی و اقتصادی میان دولت‌ها به بهانه مدیریت کشور تأسیس شده‌است. در نظام برتون وودز هر کشور باید سیاست پولی خود را چنان اتخاذ کند که نرخ مبادله ارز خود را به طلا گره زده و این نرخ را ثابت نگه دارد.

کنفرانس برتون وودز (Bretton-Woods Conference) در ژوئیه ۱۹۴۴ برای تعیین ساختار و نظم اقتصادی جهان پس از جنگ جهانی دوم بر پایه سیستم آمریکایی اقتصاد آزاد جهانی شکل گرفت. ایالات متحده آمریکا پس از جنگ جهانی دوم به عنوان قدرت برتر نظامی، اقتصادی و سیاسی مطرح شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته