دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 ارديبهشت 1402 - 10:58
رئیس دانشگاه آزاد لنجان:

موفقیت کشورها به کیفیت تعلیم و تربیت بستگی دارد

موفقیت کشورها به کیفیت تعلیم و تربیت بستگی دارد
سیدمسعود داودی گفت: آموزش‌وپرورش کلید توسعه جوامع است و موفقیت و سعادت هر کشوری به کیفیت تعلیم و تربیت آن بستگی دارد.
کد خبر : 847814

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از لنجان، سیدمسعود داودی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان در نشست با معلمان مجتمع مدارس سمای لنجان با تأکید بر رسالت معلم در آموزش انسان‌ها اظهار کرد:  آموزش تجربه محور بوده؛ آموزش‌وپرورش کلید توسعه جوامع است و موفقیت و سعادت هر کشوری به کیفیت تعلیم و تربیت آن بستگی دارد.

وی افزود: اهمیت جایگاه و رسالت معلم منحصربه‌فرد است ازاین‌رو، درآیات و روایات، در دیدگاه اندیشمندان اسلامی نقش معلم به‌عنوان الگوی اخلاق در امر آموزش مطرح‌شده و جایگاه ویژه‌ای دارد. مدرسه پل ارتباطی فرد با جامعه بوده؛ رشد انسان ابتدا در خانه و خانواده شکل می‌گیرد و مدرسه، فرد را برای ورود به جامعه آماده می‌کند. ازاین‌رو مدرسه در رشد انسان بسیار مؤثر است.

 **آموزش کلید موفقیت و تعالی انسان است

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی (سما) دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان نیز گفت: شهید مطهری استاد فرزانه حوزه و دانشگاه بود که نقش مهمی در تحکیم این دو نهاد علمی کشور داشت و نام‌گذاری هفته گرامیداشت مقام و منزلت معلم و استاد مصادف با شهادت این استاد فرهیخته اقدامی شایسته بوده است.

محمدحسین مهاجر آموزش را کلید موفقیت و تعالی انسان دانست و اضافه کرد: کلید صلح و ثبات و دروازه رشد اقتصادی آموزش بوده؛ ازاین‌رو زمینه احترام و هماهنگی میان باورها، اقوام و جوامع مختلف را به‌خوبی فراهم می‌کند. آموزش موجب بروز ظرفیت‌های بی‌نظیر و نهفته در افراد می‌شود و سه ضلع مهم خانه، مدرسه و جامعه در تشکیل فرآیند آموزش نقش مهمی ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه معلم زمینه پیشرفت و تعالی کشور را در عرصه‌های گوناگون علم و فناوری فراهم می‌کند، مطرح کرد: معلم به‌عنوان یکی از ارکان مهم و اثرگذار مدرسه، نقش کلیدی و اساسی در آموزش مفاهیم، علوم و فنون مختلف به دانش آموزان را دارد و با آموزش‌وپرورش دانش‌‍آموزان موجب بیداری، تفکر و تدبر در آنها می‌شود.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی (سما) دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان توضیح داد: سند توسعه و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی به جایگاه، شأن و منزلت معلم و استاد نگاه ویژه‌ای داشته و در راستای نکوداشت مقام شامخ استادان بسته‌های کاری تعریف کرده و به مرحله اجرا درآمده‌ است.

مهاجر یکی از نکات مهمی که معلمین در مدارس باید به آن توجه کنند را اصول حرفه‌ای کلاس داری منطبق باارزش‌ها، آرمان‌ها و اصول اسلامی دانست و عنوان کرد: برقراری رابطه معنوی و روحی با کودکان و نوجوانان، تقویت روحیه و ظرفیت استقامت دانش آموزان در برابر مشکلات، می‌تواند موجب جلوگیری از بروز ناهنجاری‌ها و انحراف‌های اجتماعی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موضوع موردبحث جامعه‌شناسی شود.

وی با تأکید بر احادیث معتبر و صحیح ائمه اطهار (ع) تشریح کرد: معلمان نیاز است در راستای تعلیم و تربیت نسل آینده در ترویج مباحث اخلاقی و معنوی دانش آموزان اقدام کنند. معلمان در مدارس با مهارت آموزی می‌توانند مهارت‌های زندگی را برای دانش آموزان تبیین کرده و دانش آموزان از رفتار و اخلاق معلمین الگوبرداری می‌کنند. معلم می‌تواند با رفتار خود روحیه عفو و گذشت، اخلاق‌مداری و احترام متقابل را به‌خوبی به آنان تفهیم کند.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی (سما) دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان تبیین کرد: مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی با هدف تربیت نیروی انسانی متعهد و مهارتی اقدام به برنامه‌ریزی مدون در چارچوب پنجشنبه‌های تربیتی در مدارس کرده که مورد استقبال والدین آنان نیز قرارگرفته است.

مهاجر ادامه داد: در سال تحصیلی جاری جشنواره‌های پاسداشت زبان فارسی و آئین‌های سرزمین من در مدارس سما دانشگاه آزاد واحد لنجان برگزار و دوره پسا کرونا موجب ایجاد شورونشاط در دانش آموزان و خانواده آنان شده، دوره‌های فرهنگی و مذهبی، اجرای مسابقات طرح قدس و دوره‌های آموزشی فلسفه برای کودک و آشنایی با آسیب‌های اجتماعی برای جوانان از دیگر برنامه‌های اجراشده در مدارس سما واحد لنجان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته