مروری بر نامگذاری روز روابط عمومی و ارتباطات
خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ در دنیای کنونی روابط عمومی به قلب تپنده سازمانها، ادارات و مجموعههای مختلف تبدیل شده و تقریباً موفقیت هیچ نهاد و سازمانی بدون فعالیتهای این بخش، اعم از ارزیابی نقاط ضعف و قوت سازمانها تا شکلدهی افکار عمومی و برقراری ارتباطات داخلی و خارج سازمانی، بیشازپیش دور از ذهن مینماید.
سابقه روابط عمومی در ایران و عضویت این حوزه در مجامع و عرصههای بینالمللی به بیش از ۱۰۰ سال پیش برمیگردد. اهمیت و نقش روزافزون این بخش از دانش بشری، زمانی نمایان میشود که فعالان حوزههای روابط عمومی در زمینههای مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، مجموعه سازمانهای دولتی و خصوصی و... برای افزایش سطح مشارکت مردمی با به خدمت گرفتن انواع هنرها و با توزیع عادلانه اطلاعات، روشنگری افکار عمومی، مردم مداری و احترام به حقوق انسانها، مأموریت خود را انجام داده و نمادهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه و یا مجموعه خود را اطلاعرسانی میکنند.
مروری بر تاریخچه نامگذاری روز روابط عمومی و ارتباطات در ایران و جهان
**روند شکلگیری روز جهانی ارتباطات
نخستینبار «اتحادیه تلگرافی بینالمللی» در ۱۷ مه ۱۸۶۵ میلادی در پاریس تشکیل شد. در راستای گسترش و تحولات این اتحادیه، در کنفرانس«اتحادیه تلگرافی بینالملل» که ۳۰ اکتبر ۱۹۰۶ میلادی برگزار شد تصمیم گرفته میشود که «اتحادیه رادیو و تلگرافی بینالملل» نیز تشکیل شود. حدود ۲۶ سال بعد در ۹ دسامبر سال ۱۹۳۲ بنا به تصمیم «عهدنامه مادرید» از وحدت دو اتحادیه یاد شده فوق، «اتحادیه بینالمللی ارتباطات دور» آغاز به کار میکند و در واقع روز جهانی ارتباطات یادآور تأسیس این اتحادیهها برای پیشرفت ارتباطات است.
پس از جنگ جهانی دوم و تشکیل سازمان ملل و به موجب تصمیم کنفرانس عمومی نمایندگان دولتهای عضو، این اتحادیه بهصورت نهاد تخصصی سازمان ملل درآمد و از آن زمان تاکنون، جزو مؤسسات ویژه سازمان ملل متحد بوده و ایران نیز بیش از ۱۰۰ سال در «اتحادیه تلگرافی بینالمللی»عضو است.
**نامگذاری روز ارتباطات و روابط عمومی در ایران
در راستای ضرورت ارج نهادن و توجه به فعالان حوزه روابط عمومی، روزهای پایانی سال ۱۳۸۴ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت وقت درخواستی را از معاون امور مطبوعاتی و تبلیغاتی خود مبنی بر نامگذاری یک روز به نام «روز روابط عمومی» دریافت میکند. در این نامه به پیگیریها و پیشنهادها انجمنها و مؤسسات فعال روابط عمومی در این باره اشاره میکند و دلایل برجسته نامگذاری این روز شامل برجستهسازی روابط عمومی در افکار عمومی، تبیین ضرورت توجه به مقوله روابط عمومی در سطح مدیران ارشد و ارتقای دیدگاه آنها در این باره و تجمیع مراسم مختلف گرامیداشت روابط عمومی در یک روز معین میشود.
سرانجام برابر مصوبه جلسه ۵۹۰ مورخ ۸۵/۰۶/۲۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ۲۷ اردیبهشت را بهعنوان «روز ارتباطات و روابط عمومی» تعیین و اعلام کرد.
مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه با رسانهها اعلام کرد که نامگذاری ۲۷ اردیبهشت بهعنوان روز روابط عمومی نشان از اهتمام جدی مسئولان نسبت به اهمیت و کارکرد نهاد روابط عمومی دارد.
به همین مناسبت نیز از سوی دبیرخانه شورای اطلاعرسانی دولت در ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ آییننامه بزرگداشت «روز روابط عمومی» در پنج فصل و ۱۱ ماده تصویب و ابلاغ شد و اینگونه روابط عمومی پس از ۵۶ سال، روزی را به نام خودش ثبت کرد.
**مسیر حرفهای شدن روابط عمومی در ایران
با وجود مشکلات پیش رو که طبیعت یک جامعه بالنده و در مسیر توسعه و پیشرفت است، روابط عمومی بهسوی ایفای نقش حرفهای خود و اثرگذاری بیشتر در مناسبات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و بینالمللی گام برمیدارد.
اکنون که بعد از سالها تلاش و پیگیری مستمر دستاندرکاران روابط عمومی و جامعه ارتباطات کشور، نتیجه این اقدامات برای نامگذاری روزی با نام روابط عمومی به ثمر نشسته است، باید تلاش کرد تا بتوانیم اهدافی را که برای ثبت چنین عنوانی در تاریخ رسمی کشور در نظر داشتهایم بیشازپیش محقق کنیم.
**نخستین همایش ملی روز ارتباطات و روابط عمومی
بیست و هفتم اردیبهشتماه ۱۳۸۶ نخستین همایش ملی روز ارتباطات و روابط عمومی در سالن کنفرانس سران کشورهای اسلامی برگزار و در این همایش و با حضور رئیسجمهور و وزرای صنایع و معادن، مسکن و شهرسازی و سخنگو و رئیس شورای اطلاعرسانی دولت از تمبر یادبود روز ملی ارتباطات و روابط عمومی رونمایی شد.
** سه رویداد بزرگ ملی و بینالمللی روابط عمومی در سال ۱۴۰۲
بهار و تابستان ۱۴۰۲ با سه رویداد بزرگ ملی و بینالمللی روابط عمومی به نامهای ۲۷ اردیبهشت «روز ملی ارتباطات و روابط عمومی» و «روز جهانی ارتباطات دوربرد و جامعه اطلاعاتی»، ۲۵ تیر، ۲۴ مین سالگرد درگذشت «حمید نطقی» بنیانگذار روابط عمومی ایران و ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیر) «روز جهانی روابط عمومی» و زادروز «آیوی لی» بنیانگذار روابط عمومی در جهان مصادف شده است.
به همین مناسبت مؤسسه کارگزار روابط عمومی با مشارکت تشکلهای روابط عمومی، سازمانها و شرکتهای خصوصی و دولتی و مدیران روابط عمومی، مراسم گرامیداشتی روز چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ برگزار خواهد کرد.
محمدحسن پیشداد- مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد کاشمر
انتهای پیام/