از کتاب ۵ هزار تومانی تا افزایش فروش ریالی در نمایشگاه کتاب
محمدمهدی سیدناصری قائم مقام انتشارات ذکر در حاشیه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا عنوان کرد: انتشارات ذکر دارای دو مجموعه است، کتابهای قاصدک که در بخش ناشران کودک و نوجوان هستند و کتابهای مبتنی بر حقوق و روابط بین الملل که در بخش ناشران عمومی هستند.
وی در ادامه افزود: کتابهای قاصدک با حدود ۱۶۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه حضور پیدا کرده، از این تعداد کتاب ۸۷ عنوان چاپ اول است، مابقی تجدید چاپی هستند. ما امسال با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانید» به نمایشگاه آمده ایم و تلاش داریم مردم را با فرهنگ کتابخوانی آشتی دهیم.
** فروش کاهش نیافته است
سیدناصری اظهار داشت: کتابهای ما در غرفه ذکرو قاصدک به دو بخش کودک و نوجوان تقسیم میشود، در بخش نوجوان مجموعه شکسپیر و رمانهای خیابان وحشت خیلی مورد اقبال نوجوانان قرار گرفته است. نکته جالب اینجاست که سن رمان خوانی در بین نوجوانها از شانزده ـ هفده سال به ۹ و ۱۰ سال رسیده است.
این کارشناس انتشارات ذکر و قاصدک گفت: در بخش کودک هم مجموعه بیست وچهار جلدی «حواست و جمع کن»، مجموعه داستانهای «خاله سوسکه، آقا موشه» و مجموعه حقوق شهروندی خیلی پراستقبال بوده است. حقوق شهروندی شش جلد است که درباره مدرسه، آپارتمان، خانه، اجتماع، فضا مجازی و .. حقوق کودکان را به آنها اموزش میدهد. من اعتقاد دارم اگر بخواهیم فرهنگ سازی صحیحی داشته باشیم باید از دوره کودکی شروع کنیم.
وی درباره وضعیت فروش در نمایشگاه نیز گفت: برخی تصور میکردند که میزان فروش امسال نسبت به سال قبل نصف شده باشد، اما واقعا اینطور نیست ارزیابی خود ما این است که امسال هم شرایط خوب است، با اینکه خیلی از مردم فقط نظاره گر هستند، اما بهرحال ما تلاش کردیم کتاب هایمان را بدون تغییر قیمت در نمایشگاه ارائه کنیم، حتی تمایلی به لیبل زدن نداشتیم به نظر این کار خوبی نمیآید.
به اعتقاد برخی ناشران، چون ما هر چقدر که تعداد جلدی کتاب بیشتر فروخته شود، خیلی بهتر است که قیمت کتاب را بالا ببریم. طبق صحبتی که با ناشران بزرگ داشتیم آنها هم معتقدند که تعداد جلدی فروش نسبت به سال پیش افت کرده، اما فروش ریالی خیلی بیشتر از سال قبل بوده است بنابراین این به لحاظ برندینگ و فروش برای ناشران خیلی بهتر است.
وی در این باره افزود: به نظر من همینقدر که کالاهای ما در سبد فرهنگی خانواده ایرانی باشد، کفایت میکند ما نه روی کتابها برچسب زدیم و نه قیمتها را تغییر دادیم حتی کتاب ۵ هزار تومانی و هزار تومانی هم در نمایشگاه داشتیم که خود مردم تعجب میکردند منتها دیگر آن هزار تومانی را به دلیل شانیت خود مردم و کتاب تغییر قیمت دادیم.
** ناشرینی که هر سال غرفههای بزرگ هم داشتند، امسال غرفه هایشان به دلیل تعداد کم کارها کوچک شده
سیدناصری درباره وضعیت بازار نشر کودک و نوجوان توضیح داد: امسال به خاطر بالا رفتن قیمت کاغذ خارجی ناشرین خیلی کم دست به تجدید چاپ کارها میزنند و بیشتر چاپ اول دارند، خیلی از ناشرینی که هر سال غرفههای بزرگ هم داشتند، امسال غرفه هایشان به دلیل تعداد کم کارها کوچک شده بود و این چیز خوبی نیست. حتی کتاب برخی ناشران هنوز در چاپخانه است، قیمت تغییر میکند، کتاب هم مثل کالاهای دیگر نیست که بتوانیم قیمتش را زبانی تغییر بدهیم چرا که در کتاب قیمت میخورد.
انتهای پیام/