دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1402 - 09:23
طی سال میلادی گذشته؛

گزارش آژانس اتمی: نظارت‌ها در ایران ۱۰ درصد افت داشتند

گزارش آژانس اتمی: نظارت‌ها در ایران ۱۰ درصد افت داشتند
آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی مدعی شد که نظارت‌های این نهاد بین‌المللی در ایران در سال ۲۰۲۲ با کاهش ۱۰ درصدی مواجه بوده است.
کد خبر : 847068

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، «بلومبرگ» به نقل از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که نظارت‌های این نهاد در ایران در سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است.

این ادعا با توجه به اقدام ایران در برچیدن دوربین‌ها و ابزارهای پایشی این نهاد بین‌المللی مطرح می شود.

با تکیه بر همین ادعا، «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سندی با دسترسی محدود که در هفته میلادی جاری میان دیپلمات‌ها توزیع شد، نوشته است: «بازرس‌های آژانس به شدت تحت تأثیر این تصمیم ایران قرار گرفتند». 

همچنین وی در گزارش سالانه ۱۱۶ صفحه‌ای خود که با عنوان «گزارش اجرای پادمان‌ها» تهیه کرده است، مدعی شد: ایران هنوز مسائل باقیمانده پادمانی را شفاف‌سازی و حل نکرده است. کارهای مهم و قابل توجهی در این زمینه پیش روی ما قرار دارد.

با این حال، گروسی با اشاره به دیدار ماه مارس مقام‌های آژانس بین‌المللی در ایران نوشت که وی از «تضمین‌های صلح بالای ایران» برای تقویت همکاری‌هایش استقبال می‌کند.

به نوشته بلومبرگ، شورای حکام آژانس ماه آینده در جلسه خود در وین تازه ترین داده‌ها درباره ایران را بررسی می‌کند.

ابراز نگرانی آژانس در شرایطی مطرح می شود که پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و نقض تعهداتش در این توافق، ایران نیز تعهدات خود را کاهش داد.

اظهارات گروسی درباره مسائل باقی مانده پادمانی نیز به ادعاهای رژیم صهیونیستی درباره سایت های از پیش اعلام نشده و کشف ذرات اورانیوم با منشاء انسانی بازمی‌گردد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته