دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 ارديبهشت 1402 - 11:20
حداد عادل:

کلاس درس مهمترین عرصه جهاد تبیین محسوب می‌شود

کلاس درس مهمترین عرصه جهاد تبیین محسوب می‌شود
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت‌: کلاس درس و فضای مدرسه مهمترین عرصه جهاد تبیین محسوب می‌شود و معلمان نیز افسران این جبهه هستند.
کد خبر : 846812

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، غلامعلی حداد عادل روز پنجشنبه در مراسم نکوداشت مرحوم استاد غلامحسین حیدری از سلسله همایش‌های آیین فرزانگی در مشهد افزود: امروز دشمن برای مقابله با انقلاب اسلامی و سلطه بر کشور نسل جوان را نشانه گرفته و از طریق بهره بردن از ابزار‌هایی مانند ماهواره و فضای مجازی در تلاش برای نفوذ است.

وی ادامه داد:جنگ در دوران دفاع مقدس در جبهه‌ها بود، اما امروز و در دوران کنونی فضا‌ها و محیط‌های آموزشی جبهه جنگ است و وظیفه ما مجاهدت، دفاع و جنگ در این جبهه است که البته وظیفه بسیار سنگینی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت‌: طبق تاکید رهبر انقلاب، جهاد تبیین باید در دستور کار همه ما قرار گیرد و قطعا هیچ عرصه‌ای مهمتر از کلاس درس و مدرسه برای تحقق جهاد تبیین نیست و معلمان نیز افسران جبهه جهاد تبیین هستند.

حداد عادل افزود: امروز دشمن به دنبال سوء استفاده از فاصله نسل انقلاب و نسل جوان است که باید با هوشیاری این مرحله را نیز پشت سر بگذاریم.

وی در ادامه با تبریک هفته معلم به تمامی تلاشگران عرصه تعلیم و تربیت اظهار کرد:یادکرد پیشکسوتان تنها یک وظیفه اخلاقی نیست بلکه آثار اخلاقی هم دارد و در جوانان شوق ادامه راه پیشینیان را بر می‌انگیزد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت‌: خطه خراسان با مزیت‌های فراوان و امتیازات معنوی بسیاری که دارد در طول تاریخ در فرهنگ اسلامی اثرگذاری داشته و امروز نیز یک منطقه دانش خیز و دانش پرور است.

حداد عادل با اشاره به این که در دهه ۶۰ سال‌ها با مرحوم استاد غلامحسین حیدری همکار بودم افزود: آن مرحوم تحصیل کرده رشته زبان انگلیسی بودند و سال‌ها معلمی و مدیریت را با هم در کارنامه خود داشتند و مردی مومن، انقلابی، سلیم النفس، دارای پشتکار و مهربان بودند.

وی اظهار کرد: وی بسیار معتقد به انقلاب بود و همه وجود خود را از طریق تعلیم و تربیت در راه انقلاب خرج کرد و حتی در سال‌های بعداز بازنشستگی نیز تلاش‌های خود را تداوم داد.

** صلاحیت و مرجعیت علمی شاخصه معلم اثرگذار

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی کشور نیز در این مراسم گفت:صلاحیت و مرجعیت علمی نخستین و مهمترین شاخصه معلم برجسته است که با جهل و بی دانشی مبارزه می‌کند.

احمد محمودزاده با اشاره به خصوصیات و رمز ماندگاری و الهام بخشی برخی معلمان در کشور افزود: تسلط علمی معلم و موضوع درسی و برخورداری از اطلاعات به روند مقبولیت و اثرگذاری معلم بسیار مهم و تعیین کننده است.

وی با بیان این که در بیانیه گام دوم انقلاب تربیت نیرو بزرگترین سرمایه کشور عنوان شده است ادامه داد: آینده کشور در داخل کلاس درس و توسط معلم در حال طراحی و شکل دهی است بنابراین رهبر انقلاب نگاهی جدی به منزلت و معیشت معلم دارد.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی کشور با بیان این که در برخی مناطق تنها نماینده حاکمیت معلمان هستند گفت: جایگاه معلم در نظام تعلیم و تربیت علت تکریم این قشر است ضمن این که ارج گذاشتن به معلم از اصول اخلاقی و دینی است.

محمودزاده افزود: دین اسلام با تعلیم آغاز شد و این نشان از جایگاه رفیع تعلیم و تربیت در انسان سازی است.

وی استاد غلامحسین حیدری را معلمی دانست که با ارایه شیوه‌های متنوع تربیتی و فرهنگی در کنار مسوولیت‌های مختلف به عرصه تعلیم و تربیت خدمت کرده است و در جمع ستارگان و معلمان ماندگار جای دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: این آیین، پاسداشت کسانی است که در راه تعلیم و تربیت خون دل‌ها خورده اند.

سید امیر شوشتری افزود: شاهدیم در تمام دوران‌های گذشته بعد از انقلاب اسلامی همیشه التهاب‌ها در کشور وجود داشته است، اما آموزش و پرورش در تمامی این دوران‌ها تدبیر و مدیریت تمام ابعاد مدیریتی و تربیتی را در نظر گرفته و با همه کمبود‌ها راه خود را با قوت ادامه داده است.

غلامحسین حیدری معلم ماندگار و معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۲۲ در شهر مقدس مشهد متولد شد. وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته زبان و ادبیات انگلیسی تحصیل کرد و با درجۀ ممتاز فارغ‌التحصیل شد. سپس در دانشگاه تهران، دوره کارشناسی ارشد را گذراند و در محضر علما و روحانیون بزرگواری همچون آیات عظام و حجج اسلام درافشان، شوشتری، مولوی، حکیمی و شهید هاشمی‌نژاد با معارف و فرهنگ اسلامی آشنا شد.

وی در سال ۱۳۴۴ وارد سنگر حیات‌بخش معلمی شد و در مقاطع مختلف تحصیلی، مراکز تربیت معلم و در دانشگاه‌ها تلاش مجاهدانه داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سمت‌های رئیس آموزش و پرورش اسفراین، بجنورد، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان و خراسان، معاون تأمین و تربیت نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش و معاون توسعه مشارکت‌های مردمی و قائم مقام وزیر انجام وظیفه کرد.

مرحوم حیدری پس از آن به عنوان مدیر امور فرهنگی و روابط بین‌الملل آستان قدس رضوی و خادم افتخاری حرم مطهر رضوی به خدمت در آن بارگاه نورانی پرداخت و در سال ۱۳۹۲ نیز به عنوان «معلم ماندگار» در سطح کشور انتخاب و معرفی شد.

از جمله تألیفات وی می‌توان به «ژاپن، تیشه‌ها و ریشه‌ها»، «شهید دکتر باهنر و تحول بنیادین در تعلیم و تربیت اسلامی»، «مدیریت مراکز شبانه‌روزی»، «سر دلیران رضوی» و کرامات حضرت رضا (ع) (۶ جلد) اشاره کرد.

وی در ۲۰ اردیبهشت سال۱۳۹۸ بر اثر سکته قلبی درگذشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته