دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توافق 25 بندی رؤسای گمرکات ایران و ترکیه برای تسهیل و توسعه تجارت

اجرای فاز 2 تیر الکترونیکی/ اجرای برنامه مشترک با انتقال تصاویر ایکس‌ری برای مبارزه با قاچاق کالاو مواد مخدر

رؤسای گمرکات ایران و ترکیه در پنجمین نشست مشترک برای همکاری و مشارکت در 25 موضوع توافق کردند.
کد خبر : 84674

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، صورتجلسه پنجمین نشست رؤسای گمرکات ایران و ترکیه که در پایان به امضای مسعود کرباسیان، رئیس‌کل گمرک ایران و جیناپ آشجی، رئیس‌کل گمرک ترکیه رسید، شامل 25 موضوع است که موانع گمرکی موجود بر سر راه توسعه و تسهیل تجارت میان دو کشور را شامل می‌شود و برای موضوعات مختلف راهکارهایی ارائه شده است.


بر اساس این گزارش یکی از مهم‌ترین محورهای توافق شده این بود که با توجه به تصویب موافقت‌نامه «ایجاد دروازه مشترک مرز زمینی سرو- اسن‌دره» در مجالس دو کشور و اعلام از طریق مجاری دیپلماتیک، دوطرف یادآور شدند که این موافقت‌نامه از تاریخ 27 خرداد 1395 (16 ژوئن 2016) لازم‌الاجراء خواهد بود.


در این نشست همچنین طرفین در مورد اجرای فاز 2 تیر الکترونیکی از آگوست 2016 توافق کردند.


در ادامه طرفین توافق کردند تا مورد برنامه فعالان اقتصادی مجاز (AEO) همکاری و طی یک جلسه فنی تجارب خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند.


آنها همچنین توافق کردند تا تمام اقدامات لازم جهت تسهیل عبور و افزایش تعداد خودروهای ورودی و خروجی را به‌طور مؤثر با استفاده از مسیرهای دوگانه برای خودروهای تجاری در دروازه مرزی زمینی بازرگان – گوربلاغ انجام دهند. طرف ایرانی از طرف ترک درخواست کرد تا نیروی انسانی کافی تأمین، فضای پارکینگ را توسعه و ساعات کاری را به 24 ساعت افزایش و اختلالات سامانه های رایانه‌ای برای کامیون‌ها را مرتفع کند.


در این نشست طرف ترک به طرف ایرانی اعلام کرد که دروازه مشترک زمینی گوربلاغ را به جهت دو برابر کردن اندازه و ظرفیت آن بازسازی کند.


همچنین طرفین توافق کردند، فعالیت گمرکات سرو – اسن‌دره را بر مبنای 24ساعت و 7 روز بعد از افتتاح عملی کنند.


این گزارش حاکی است، طرفین به‌منظور کنترل مؤثر موادمخدر و روان‌گردان‌ها توافق کردند تا در مورد کشفیات و نحوه اختفاء به همراه تصاویر و مستندات کشف با یکدیگر همکاری و به طرف مقابل گزارش کنند.


به منظور خودداری از معطلی کامیون‌ها در دو طرف مرز و کاهش هزینه‌های تجارت، طرفین توافق کردند تا در یک جلسه کارشناسی انجام یک‌بار اسکن کامیون‌های عبوری و تبادل الکترنیکی تصاویر ایکس‌ری به کشور مقابل انتقال دهند.


همچنین به‌منظور مبارزه با تجارت کالاهای قاچاق، موادمخدر و پیش‌سازها طرفین توافق کردند تا یک کمیته مشترک تا آگوست 2016 ایجاد و درباره امکان انجام عملیات مشترک مذاکره کنند.


بر اساس این گزارش، طرف ترک از طرف ایرانی تقاضای پشتیبانی جهت ابتکار جاده ابریشم و پروژه کاروانسراها را کرد که مورد استقبال طرف ایرانی قرار گرفت.


این گزارش حاکی است، موافقت‌نامه همکاری و مساعدت دوجانبه در امور گمرکی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه در 23 نوامبر سال 2000 میلادی و همچنین یادداشت تفاهم تبادل الکترونیکی اطلاعات درباره حمل‌ونقل بین‌المللی وسائط نقلیه، کالا و مسافر در 7 آوریل 2015 به امضای دو کشور رسیده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته