دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1402 - 12:46
با استناد به گفته‌های منابع عراقی و مصری؛

نشنال: ایران و مصر به دنبال عادی سازی روابط در مذاکرات بغداد هستند

نشنال: ایران و مصر به دنبال عادی سازی روابط در مذاکرات بغداد هستند
برخی منابع عراقی و مصری می‌گویند که بغداد طی دو ماه گذشته در سطوح پایین دیپلماتیک میزبان دو دور مذاکره برای احیای رابطه دیپلماتیک تهران-قاهره بوده است.
کد خبر : 846416

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، منابع عراقی و مصری به «نشنال» گفته اند که مصر و ایران از ماه میلادی مارس به این سو، با چشم انداز عادی سازی رابطه، گفتگو‌هایی را به میزبانی بغداد داشته اند.

در این میان، منابع وابسته به قاهره می‌گویند که تازه‌ترین دور از گفتگو‌ها در تعطیلات آخر هفته گذشته آغاز شد و معلوم نیست چقدر پیشرفت داشته است.

ظاهرا بخشی از مذاکرات هم پیرامون کاهش تنش در حوزه‌های نفوذ ایران نظیر یمن، لبنان و سوریه است.

همچنین، طرفین احتمال برگزاری دیدار میان رؤسای جمهور دو کشور را هم در دست بررسی دارند.

به نظر می‌رسد که گفتگو‌های بغداد ادامه احیا و بازنگری در روابط منطقه‌ای است که توافق ایران و عربستان هم بخشی از آن تلقی می‌شود. ترکیه و مصر هم بعد از سال‌ها تنش، در حال بهبود روابط هستند.

همزمان شاهد فروکش کردن جنگ ۸ ساله یمن و بازگشت سوریه به آغوش اتحادیه عرب بعد از ۱۲ سال تنش هستیم.

آنگونه که از روایت منابع عراقی و مصری برمی آید، طی ماه‌های میلادی مارس و آوریل، دو دور مذاکره در سطوح پایین دیپلماتیک میان مصر و ایران برگزار شده و طرفین از میانجیگری بغداد راضی هستند.

این خبر به فاصله دو ماه بعد از آن منتشر می‌شود که ایران از تمایل برای بهبود رابطه با مصر سخن گفت.

اواسط اردیبهشت ماه هم وبگاه «العربی الجدید» گزارش داده بود که نمایندگانی از ایران و مصر در ماه میلادی آوریل با یکدیگر در بغداد دیدار کرده اند.

پیش از آن هم در تاریخ ۲۳ فروردین، یک منبع عراقی در گفتگو با روزنامه «الزمان»، از میانجیگری عراق و عمان برای از سرگیری روابط تهران- قاهره خبر داده بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته