دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1402 - 10:40
جازه‌ای به مبلغ صد و پنجاه هزار دلار؛

فاطمه اصغر اولین برنده جایزه داستانی کارول شیلدز شد

فاطمه اصغر اولین برنده جایزه داستانی کارول شیلدز شد
فاطمه اصغر به اولین دریافت کننده جایزه داستانی کارول شیلدز به خاطر نگارش اولین رمانش به نام «وقتی ما خواهر بودیم» تبدیل شد. این جایزه در محل پارناسوس بوکس در نشویل ایالت تنسی اهدا شد.
کد خبر : 846372

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا، فاطمه اصغر به اولین دریافت کننده جایزه داستانی کارول شیلدز به خاطر نگارش اولین رمانش به نام «وقتی ما خواهر بودیم» تبدیل شد. این جایزه در محل پارناسوس بوکس در نشویل ایالت تنسی اهدا شد.

مبلغ این جازه صد و پنجاه هزار دلار و همین طور دریافت بورس نویسندگی در موسسه فوگو آیلند در نیوفاندلند و لابرادور می‌باشد.

«وقتی ما خواهر بودیم» نوشته فاطمه اصغر درباره سه خواهر مسلمان آمریکایی یتیم است که بعد از مرگ پدر و مادرشان به تنهایی باید از خود مراقبت کنند و بزرگ شوند. هیئت داوران این جایزه در بیانیه‌ای نوشت که اصغر «نخ‌های روایت خود را بسیار دقیق به هم دوخته، تو گویی که شعری بدیع سروده است.»

«وقتی ما خواهر بودیم» به نوعی بازتابنده تجربیات زندگی شخصی فاطمه اصغر به عنوان هم یک مسلمان آسیایی و هم فردی که در سنین بسیار اندک والدینش را از دست داده است، می‌باشد. در اکتبر، او در مصاحبه‌ای با سایت خبری ان پی آر گفت که زندگی کردن در حواشی جامعه و آسیب پذیر بودن از همان سنین خردسالی و کودکی برای او پنجره و دریچه‌ای بوده به سوی نوع مشخصی از بیرحمی که «فکر می‌کنم خیلی از انسان‌ها اصلاً دوست ندارند حتی درباره اش حرف بزنند.»

اصغر گفت که داستان‌هایی که درباره بزرگ شدن و رشد بچه‌های یتیم خوانده هرگز برایش رنگ و بوی واقعیت نداشته اند و او همیشه با خود می‌گفته که این‌ها صحت ندارند.

او درباره کتابش گفت: «این شخصیت‌ها اتفاقاتی را پشت سر می‌گذارند که آنچنان تکان دهنده و آنچنان بی رحمانه اند که بعید است نظیرش را خوانده باشید، اما باز آن‌ها بر عشق ورزیدن و دوست داشتن انسان‌ها اصرار دارند؛ و این از نظر من معنای واقعی زیستن است.»

اصغر همچنین شاعر، فیلم ساز، معلم و بازیگر نیز هست. او یکی از نویسنده‌ها و تهیه کننده‌های سریال نامزد جایزه امی «دختر‌های قهوه ای» است که درباره دوستی بین زنان رنگین پوست است.

از دیگر نامزد‌های دریافت این جایزه می‌توان به دافنه پالاسی اندرادس، تالیا لاکشمی کولوری، سوزت مایر، الکسیس شایتکین اشاره کرد. هر یک از این نویسنده‌ها نیز مبلغ ۱۲۵۰۰ دلار به خاطر رسیدن به فینال دریافت می‌کنند.

این جایزه که برای تقدیر از زنان نویسنده در کانادا و امریکا ایجاد شده است به نام نویسنده برنده جایزه پولیتزر، کارول شیلدز، که در سال ۲۰۰۳ به دلیل ابتلا به سرطان سینه فوت کرد نامگذاری شده است. بنیاد کارول شیلدز در زمینه‌های اعطای بورسیه تحصیلی، برنامه‌های آموزشی، کارگاه‌های آموزشی برای ترویج تولید کار‌های داستانی فعال است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته