دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1402 - 08:47
شینهوا:

تله زیست محیطی آفت اصلی میوه را کنترل می‌کند

تله زیست محیطی آفت اصلی میوه را کنترل می‌کند
دانشمندان چینی دریافتند میوه شور می‌تواند تخم مگس میوه را از بین ببرد.
کد خبر : 845862

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دانشمندان چینی دریافتند میوه شور می‌تواند تخم مگس میوه را از بین ببرد.

براساس گزارش منتشر شده در Science and Technology Daily دانشمندان چینی اخیراً کشف کرده‌اند که میوه شور می‌تواند به طور مستقیم تخم‌های مگس میوه را از بین ببرد و روش جدیدی برای کنترل این آفت ارائه می‌کند.

مگس میوه مدیترانه‌ای، Ceratitis capitata، یکی از مخرب‌ترین آفات میوه در جهان است. مگس‌های میوه (خانواده Tephritidae) به طیف وسیعی از میوه‌ها و سبزی‌ها حمله می‌کنند. در استرالیای غربی (WA)، مگس میوه مدیترانه‌ای (Medfly) یک مشکل عمده برای باغداران تجاری و صاحبان خانه است و به طیف وسیعی از میوه‌ها، سبزی‌ها و آجیل‌ها حمله می‌کند. 

کارشناسان می‌گویند، مگس میوه یکی از آفت‌های اصلی است که عملکرد میوه‌ها، سبزیجات و آجیل‌های تجاری را کاهش می‌دهد.

میوه شور که بومی آمریکای جنوبی است، در سال ۲۰۱۲ برای کاشت تجاری در مقیاس بزرگ به جنوب چین معرفی شد. دانشمندان مشاهده کردند که میوه شور مگس‌های میوه بومی را جذب می‌کند تا در میوه‌ها تخم بگذارند، اما بیشتر تخم‌ها از آن خارج نمی‌شوند.

به گفته وو ویجیان محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه کشاورزی جنوب چین، هنگامی که مگس میوه برای تخم گذاری به لایه میانی دیواره میوه نفوذ می‌کند، باعث می‌شود بافت گیاه تجزیه شود و سیانید هیدروژن آزاد شود که بیشتر آن‌ها را می‌کشد. 

ویجیان ادامه داد، این نخستین نمونه از یافتن یک گیاه زنده است که می‌تواند به طور مستقیم تخم آفات را در مطالعه تعامل بین گیاهان و حشرات گیاهخوار از بین ببرد.

لیائو یونگلین از آکادمی علوم کشاورزی گوانگدونگ و محقق دیگر این مطالعه نیز می‌گوید، میوه گل می‌تواند به عنوان یک محصول تله آفات برای کاشت در مرز یک باغ یا مزرعه خربزه برای کنترل مگس میوه توصیه شود. اگرچه طبق مطالعه‌ای که در مجله Pest Management Science منتشر شده تله‌های زیست‌محیطی معمولاً می‌توانند با توانایی یادگیری یا تکامل حشرات گیاه‌خوار خنثی شوند، تله‌های زیست‌محیطی که توسط میوه‌های شور ایجاد می‌شود ممکن است در مورد مگس‌های میوه دائمی باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته