دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1398 - 12:57
استاد رشته حشره‌شناسی:

حضور پروانه‌ها نشان می‌دهد که حیات در تهران زنده است

استادتمام رشته حشره‌شناسی دانشکده بهداشت گفت:‌ نباید به پروانه‌ها به دید آفت نگاه شود و در واقع حضور پروانه‌ها نشان می‌دهد که حیات در تهران زنده شده است.
کد خبر : 381211
9898098_907.jpg

حمیدرضا باصری در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با اشاره به ورود پروانه‌ها به شهر تهران گفت: وجود پروانه‌ها نشان‌دهنده این است که هوا در تهران سالم است زیرا آنها به عنوان شاخص‌های بیولوژیک شناخته می‌شوند.


وی گفت: آفت با پروانه متفاوت است؛ باید تعریف آفت را بدانیم و باید گفت آفت‌ها به‌طورکلی نسبی هستند؛ گاهی می‌بینیم گیاه دارویی در بیابان مفید است اما در مزرعه گندم وقتی تکثیر پیدا می‌کند به‌عنوان علف هرز شناخته می‌شود.


استادتمام رشته حشره‌شناسی دانشکده بهداشت گفت: حشرات نیز همین شرایط را دارند، گاهی حشره‌ای داریم که در جایی مفید و در جایی دیگر مضر به شمار می‌آید.


باصری با اشاره به اینکه پروانه‌ها گیاه‌خوار هستند، ادامه داد: پروانه‌ها با توجه به اینکه از چه گیاهی تغذیه کنند، نوع آفت و یا حشره بودن‌شان مشخص می‌شود. اگر لاروی پروانه از علف هرز تغذیه کند، حضور این پروانه‌ها بسیار مفید می‌شود.


وی تأکید کرد: این پروانه‌ها به گیاه‌های مختلف و از جمله علف هرز حمله می‌کنند. به همین دلیل می‌توانیم بگوییم حضورشان برای گیاهان بسیار مفید است و از همه مهم‌تر اینکه دال بر طراوت و خوبی هوا به حساب می‌آیند.


استادتمام رشته حشره‌شناسی دانشکده بهداشت تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر و وجود سبزینه و علف زیاد، حضور پروانه‌ها افزایش پیدا کرده و بستر مناسبی برای تکثیر این حشرات فراهم شده است.


باصری با اشاره به اینکه این پروانه‌ها از نوع «ونسا» هستند، ادامه داد: این پروانه‌ها بومی ایران هستند و لاروشان را روی همه گیاهان می‌گذارند، حتی چمن و علف هرز نیز از لارو این پروانه‌ها بی‌نصیب نمی‌مانند.


وی خاطرنشان کرد: عمر این پروانه‌ها بسیار کوتاه است و سه تا چهار هفته بیشتر زنده نیستند.


استادتمام رشته حشره‌شناسی دانشکده بهداشت با اشاره به اینکه گاهی از حشرات به‌عنوان شاخص‌های مختلف استفاده می‌شود، افزود: یکی از این شاخص‌ها مشخص شدن میزان آلودگی محیط زیست است، با توجه به آنکه تهران شهر آلوده‌ای است حضور پروانه‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر هوای تهران از طراوت خاصی برخوردار است و این موضوع از افزایش گونه‌های مختلف پرندگانی نیز واضح و مبرهن است.


باصری با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته حتی گنجشک‌ها نیز از تهران مهاجرت می‌کردند، افزود: در حال حاضر اگر در پارک‌ها و بر روی درختان توجه داشته باشید متوجه حضور پرندگان زیادی در این شهر نیز می‌شوید. به همین دلیل نباید به پروانه‌ها به دید آفت نگاه شود و در واقع حضور پروانه‌ها نشان می‌دهد که حیات در تهران زنده شده است.


انتهای پیام/4087/


انتهای پیام/

برچسب ها: آفت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته