دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
تحقیقات نشان داد؛

آموزش طولانی مدت موسیقی می‌تواند مغز انسان را جوان نگه دارد

آموزش طولانی مدت موسیقی می‌تواند مغز انسان را جوان نگه دارد
بنا به تحقیقات جمعیت جهان با سرعت بی سابقه‌ای رو به پیری می‌رود و به همین دلیل ابداع روش‌های خلاقانه و موثر برای ترویج پیری سالم حیاتی است.
کد خبر : 845235

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا، بنا به گفته آکادمی علوم چین ، جمعیت جهان با سرعت بی سابقه‌ای رو به پیری می‌رود. پیری می‌تواند به انواع مختلفی از مشکلات شناختی منجر شود و بار سنگینی را بر خانواده‌ها و جامعه تحمیل کند. بنابراین، ابداع روش‌های خلاقانه و موثر برای ترویج پیری سالم بسیار مهم و حیاتی است.

یکی از روش‌های نویدبخش و امیدوارکننده آموزش موسیقی است که برای تعداد زیادی از افراد قابل دسترس است. علاوه بر به دست آوردن یک تجربه دلنشین و زیبایی شناختی از یادگیری موسیقی، این کار مزایای بالقوه زیادی را در اختیار مغز، به خصوص مغز افراد سالمند، قرار می‌دهد.

در تحقیقی که در مجله ساینس ادونسز منتشر شده است، یک تیم تحقیقاتی به رهبری دکتر دو یی از موسسه روان شناسی آکادمی علوم چین متوجه شد که آموزش درازمدت موسیقی می‌تواند بسیاری از مشکلات ادراک شنیداری را در افراد سالمند کاهش دهد و یا حتی حذف کند. این اتفاق از طریق حفظ کاربردی الگو‌های فعالیتی جوان مانند در قسمت‌های حسی-حرکتی انجام می‌شود.

موسیقیدان‌های مسنتر، افراد مسنی که موسیقیدان یا نوازنده نیستند و افراد جوان غیرنوازنده در این تحقیق علمی شرکت کردند.

محققان متوجه شدند که در شناسایی سیلابل‌های صوتی-تصویری در شرایط پر سر و صدا نوازنده‌های مسن‌تر عملکرد بهتری از افراد مسن غیرنوازنده و حتی از جوانانی که موسیقی نمی‌دانستند داشتند. با آنالیز فعالیت مغزی آنها، محققان پی به دو مکانیسم بردند که نشان می‌دادند نوازنده‌های مسن از آن‌ها برای دور زدن پیری استفاده می‌کنند: حفظ کاربردی و جبران کاربردی.

به ویژه ، نوازنده‌های مسن اختصاصی بودن عصبی نمایش‌های کلامی را در قسمت‌های حسی حرکتی در سطحی مشابه با افراد جوان غیرنوازنده حفظ کردند، در حالی که افراد پیر غیرنوازنده از خود نمود‌های عصبی تضعیف شده‌ای را نشان دادند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته