دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 ارديبهشت 1402 - 11:12
با ظرفیت تولید روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت؛

اردوغان از کشف یک میدان نفتی جدید در ترکیه خبر داد

اردوغان از کشف یک میدان نفتی جدید در ترکیه خبر داد
رئیس جمهور ترکیه در آستانه برگزاری انتخابات ۱۴ می، از کشف میدان نفتی جدیدی در جنوب شرق این کشور خبر داد که به گفته وی ده‌ها میلیارد دلار ارزش دارد.
کد خبر : 845146

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپوتنیک، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از کشف یک میدان نفتی جدید در جنوب شرق این کشور خبر داد که ظرفیت روزانه تولید آن به یکصد هزار بشکه می‌رسد و ده‌ها میلیارد دلار ارزش دارد.

وی با بیان این که این میدان نفتی در منطقه «گابار» در استان «شرناق» کشف شده است، مدعی شد: ترکیه پس از این دیگر صادرکننده انرژی خواهد بود.

چاه نفت در گابار به یاد معلمی به نام «آیبوکه یالچین» نام گذاری شد که دولت آنکارا مدعی است از سوی گروه «پ ک ک» که آن را تروریستی و تجزیه‌طلب می‌داند، کشته شده است.

پیشتر، در دسامبر ۲۰۲۲ نیز، اردوغان از کشف میدان نفتی دیگری در جنوب شرق ترکیه با ظرفیت تولید ۱۵۰ میلیون بشکه نفت به ارزش ۱۲ میلیارد دلار خبر داده و گفته بود که این یکی از ۱۰ میدان نفتی بسیار بزرگی است که سال گذشته کشف شده و قرار است روزانه ۲۵ هزار بشکه نفت از آن بهره برداری شود.

به گزارش آنا، در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که موعد آن ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت) است، خبر اعلام کشف یک میدان نفتی دیگر را می توان به منزله یک مانور رسانه ای برای اردوغان تلقی کرد که با چالش نرخ تورم و مشکلات اقتصادی پسازلزله مواجه است.

همچنین، نامگذاری میدان جدید به نام فردی که از سوی  کردهای پ ک ک کشته شده است،‌ توجیهی است برای حملات هوایی گاه و بی گاه ارتش ترکیه علیه این گروه.

چندی پیش، «کمال قلیجدار اوغلو» رقیب انتخاباتی اردوغان از حزب «جمهوریخواه خلق» گفته بود که «هر وقت اردوغان متوجه می شود که ممکن است در انتخابات شکست بخورد، کردها را نشانه می گیرد و با آنها مانند تروریست ها رفتار می کند».

اردوغان هم در پاسخ، او را به دروغگویی متهم کرده و گفته بود: ترک ها و کردها ستون های کشور هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب