دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 ارديبهشت 1402 - 14:58
با پیش بینی میزبانی ترکیه؛

مذاکرات غلات احتمالا این هفته برگزار می‌شود

مذاکرات غلات احتمالا این هفته برگزار می‌شود
زمان دقیق برگزاری مذاکرات انتقال غلات اوکراین از مسیر دریای سیاه مشخص نیست، اما تاریخ تقریبی آن، هفته جاری میلادی و مکان احتمالی کشور ترکیه اعلام شده است.
کد خبر : 844963

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، یک منبع آگاه به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفته است که مذاکرات درباره تمدید توافق غلات با حضور نمایندگان مسکو، آنکارا و کی یف، قرار است این هفته به میزبانی ترکیه برگزار شود، اما تاریخ دقیقی برای آن اعلام نشده است.

این درحالی است که پیشتر، خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک مقام بلندپایه اوکراین، نوشت که این مذاکرات برای فردا چهارشنبه تدارک دیده شده است.

موضوع تمدید قرارداد غلات هفته گذشته در جریان گفتگو‌های تلفنی روسای جمهور ترکیه و روسیه مورد بررسی قرار گرفت.

در آن مقطع، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت که این توافق براساس شرایط روسیه اجرا نمی‌شود و در این راستا، چشم انداز تمدید آن «خیلی خوب» نیست.

ماه جولای سال میلادی گذشته معاهده‌ای بین روسیه و اوکراین با حضور ترکیه و نمایندگان سازمان ملل در استانبول برای صادرات غلات اوکراین از مسیر دریای سیاه امضا شد که هدف اصلی آن جلوگیری از بحران مواد غذایی در جهان بود. آخرین بار این معاهده در ماه نوامبر به مدت ۱۲۰ روز تمدید شد.

در این میان، مسکو نسبت به اعمال محدودیت بر صادرات روسیه اعتراض دارد. مقام‌های روسیه می‌گویند که هرچند صادرات این کشور از دریای سیاه بطور مستقیم با موانع غربی مواجه نمی‌شود، ولی تحریم‌های مربوط به بیمه و مسائل مربوط به نحوه پرداخت، موجب کند شدن صادرات کود و غلات این کشور شده است.

همچنین، وزارت خارجه روسیه می‌گوید که تصمیم برای تمدید قرارداد به اتصال مجدد بانک کشاورزی روسیه به سیستم سوئیفت، ازسرگیری تامین ماشین‌آلات کشاورزی، قطعات یدکی و خدمات و رفع محدودیت‌های بیمه بستگی دارد.

ممنوعیت دسترسی به بنادر، از سرگیری عملیات خط لوله انتقال آمونیاک «تولیاتی اودسا»، رفع انسداد دارایی‌های خارجی و حساب‌های شرکت‌های روسی مرتبط با تولید و حمل و نقل مواد غذایی و کود از دیگر شرایط مسکو برای تمدید این توافق عنوان می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته