دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1402 - 12:07
میرضیایف در آستانه تثبیت قدرت؛

بیش از ۹۰ درصد رای دهندگان به اصلاح قانون اساسی ازبکستان رای دادند

بیش از ۹۰ درصد رای دهندگان به اصلاح قانون اساسی ازبکستان رای دادند
نتایج اولیه همه پرسی اصلاح قانون اساسی ازبکستان حاکی از موافقت اکثر رای دهندگان با تغییرات قانون اساسی ازجمله امکان تداوم حضور «میرضیایف» بر مسند ریاست جمهوری هستند.
کد خبر : 844628

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپوتنیک، کمیسیون مرکزی انتخابات ازبکستان می‌گوید که همه پرسی اصلاحات قانون اساسی این کشور از سوی ۹۰.۲۱ درصد رای دهندگان پذیرفته شده است.

در این همه پرسی میزان حضور مردم ۸۴.۵۴ درصد اعلام شده که حدودا معادل ۱۶ میلیون و ۶۷۳ هزار نفر است.

در این اصلاحات به شهروندان وعده داده شده است که در ازای نادیده گرفتن دو دوره قبلی ریاست‌جمهوری «شوکت میرضیایف» که تا سال ۲۰۲۶ رئیس جمهور این کشور است و تصویب این اصلاحیه به او اجازه خواهد داد که تا سال ۲۰۴۰ بر سر قدرت بماند، حمایت اجتماعی بیشتری شامل حال آن‌ها شود.

این بسته اصلاحات قانون اساسی، ازبکستان را یک دولت اجتماعی با افزایش تعهدات رفاهی اعلام می‌کند و اجازه مالکیت زمین غیرکشاورزی را به افراد می‌دهد.

همچنین این اصلاحات مجازات اعدام را لغو و حمایت حقوقی بیشتری را برای اشخاص فراهم می‌کند.

میرضیایف ۶۵ ساله به دلیل کنار گذاشتن سیاست‌های قبلی و رویکرد‌های پلیسی، در داخل و خارج به عنوان یک اصلاح طلب لیبرال مورد ستایش قرار گرفته است.

اگرچه اصلاحات جدید قانون اساسی ازبکستان دوره‌های متوالی ریاست جمهوری را به دو دوره محدود می‌کند، اما مقامات گفته‌اند که در صورت تصویب این اصلاحات تعداد دوره‌های قبلی ریاست جمهوری میرضیایف نادیده گرفته خواهد شد.

این اصلاحات همچنین دوره ریاست جمهوری در این کشور را از پنج سال به هفت سال افزایش می‌دهد که در عمل به میرضیایف اجازه می‌دهد تا سال ۲۰۴۰ در راس کشور ۳۵ میلیون نفری ازبکستان باقی بماند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته