گردآوری نیازهای فناورانه صنعت و معدن در تعامل با صنعتگران
گروه استانهای خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ با ارزیابی و سطحبندی صورت گرفته برای مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی و تأیید شورای سیاستگذاری و راهبری مراکز رشد دانشگاه، مجوز فعالیت ۲۶ مرکز رشد این دانشگاه بهتازگی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر شد که یکی از آنها مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بود.
مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز از سال ۱۳۹۳ با هدف حمایت از دانشجویان و اعضای هیئت علمی فناور راهاندازی شد و اکنون در فضایی به وسعت ۲ هزار متر مربع در پنج طبقه فعال است و سال ۱۴۰۱ در سطحبندی مراکز رشد دانشگاه آزاد بهعنوان مرکز رشد برتر انتخاب شد.
مرکز رشد واحد تبریز سال گذشته موفق به اخذ تأییدیه وزارت علوم تحقیقات و فناوری شد، ازجمله خدمات مرکز بهصورت خدمات حمایت مالی و استقرار در فضای مرکز رشد و خدمات آموزشی، معرفی محصولات فناورانه در نمایشگاهها و کمک به تجاریسازی محصولات است.
سعید غفارزاده عضو هیئت علمی و استادیار گروه مکانیک دانشکده فنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز که از سال ۱۴۰۰ بهعنوان مدیر مرکز رشد واحدهای فناور این دانشگاه فعال است در گفتوگو با خبرنگار علم و فناوری آنا اظهار کرد: اکنون ۱۶ واحد فناور و ۶ شرکت دانشبنیان در این مرکز مستقر و فعال بوده و دو واحد فناور نیز در حال عقد قرارداد است و بیش از هفت ایده جدید در مرحله داوری هستند.
وی، تازهترین فعالیتها و برنامههای در حال اجرا و اهداف و برنامههای پیش روی مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز را چنین برشمرد: این مرکز اکنون در کنار کمک به توانمندسازی واحدهای فناور و تجاریسازی محصولات در تعامل با شرکتهای صنعتی و معدنی استان آذربایجانشرقی بوده و به گردآوری نیازهای فناورانه و عقد قراردادهای صنعتی و تحقیق و توسعه با آنها اقدام کرده است.
مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در پاسخ به این سؤال که آیا در دوره مبارزه با کرونا توسط واحدهای فناور به تولید محصولی دست یافتید؟ بیان کرد: بله. با توجه به نیاز کشور در دوره پاندمی کرونا، واحدهای فناور این شرکت به تولید ماسک و ضدعفونیکننده دست در مقیاس صنعتی اقدام کردند.
** مفاهیم بازاریابی، نیاز واحدهای فناور در مرحله تجاریسازی محصول
غفارزاده، نواقص و کمبودها در راه تجاریسازی محصولات فناورانه محققان را چنین بیان کرد: شناخت مفاهیم بازار، نحوه تجاریسازی محصول، الزامات و قوانین تجاریسازی و مفاهیم بازاریابی از نیازهای واحدهای فناور در مرحله تجاریسازی محصول است. شناسایی و حضور در نمایشگاههای تخصصی داخلی و خارجی هم میتواند در معرفی محصولات فناورانه کمکحال باشد.
وی در پاسخ به سؤال دیگر که آیا با گذشت چند سال از عمر مراکز رشد، تمام بخشهای دانشگاه توانستهاند مأموریت مراکز را بشناسند یا هماهنگی لازم بین بخشهای مختلف دانشگاه در زمینه حمایت از مراکز وجود دارد؟ عنوان کرد: با توجه به مأموریت مراکز رشد که شامل حمایت از واحدهای فناور و شرکتهای دانشبنیان در راستای کمک به توسعه فناوری و نوآوری و ایجاد رونق اقتصادی و کارآفرینی، ایجاد زیرساختهای مطلوب برای واحدهای فناور در دوره رشد، ارائه خدمات و تجهیزات مناسب برای رشد، ارتقای واحدها فناور و کمک به حضور مستقل و مؤثر در عرصه کسب و کار و فناور است، باید تمام ارکان دانشگاه در این امر به مرکز رشد کمک کنند.
مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در راستای رشد و شکوفایی مراکز رشد تأکید کرد: لازم است توانمندیها و قابلیتهای مرکز بهصورت مستمر به دانشجویان و اعضای هیئت علمی و علاقهمندان انتقال یابد تا هستهها و واحدهای فناور بیشتری جذب این مراکز شوند که در این راستا برگزاری دورههای کاربردی و تشریح امتیازات پژوهشی و تسهیلات مالی میتواند تسهیلکننده این مهم باشد.
غفارزاده متذکر شد: مراکز رشد دانشگاههای نسل ۴.۰ نقش مهمی در تحقیق، توسعه و فناوری ایفا میکنند. توجه به دورههای کاربردی و همراهی صمیمانه بخشهای مختلف در درون یک نهاد دانشگاهی با یکدیگر با ارکانهای خارج از دانشگاه میتواند در تحقق اهداف عالی سهم بزرگی داشته باشد.
انتهای پیام/