«دیجیتال مارکتینگ»؛ فروش محصول با کمترین هزینه در غرفه مجازی
گروه استانهای خبرگزاری علم و فناوری آنا، خشایار آزادی دانشآموخته رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و بنیانگذار یک واحد فناور در زمینه دیجیتال مارکتینگ بوده که اکنون در مرکز رشد این دانشگاه فعال است.
«فراتوانمند» به عنوان واحد فناور در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت مستقر و در بستر سایت با نشانی faratavanmand.ir در زمینه ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ حوزههای ارائه غرفههای فروشگاهی آنلاین، طراحی سایتهای فروشگاهی، تبلیغات کلیکی و پشتیبانی از سایت به فروشندگان محصولات از اوایل سال ۱۳۹۹ در حال فعالیت است.
خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در راستای بررسی فعالیت کسب و کار دیجیتالی دانشآموخته رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی گفتوگویی را با آزادی بنیانگذار این واحد فناور ترتیب داده است که در ادامه میخوانیم.
چرا سایت فراتوانمند شکل گرفت؟
آنا: از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و تاکنون چه موفقیتهای در مسیر فعالیت حاصل شده و چه دستاوردهای داشتهاید؟
آزادی: از اردیبهشت ۱۳۹۹ با یک تیم سه نفره به صورت حقیقی فعالیت خود را آغاز کردیم و ابتدای فعالیت با انجام تحقیقات بازاریابی توانستیم نیازهای مردم را در زمینه دیجیتال مارکتینگ شناسایی کنیم و سپس نسخه اولیه سایت را در همان سال با نام فراتوانمند آمادهسازی و نمونه اولیه محصول را وارد بازار کردیم.
با تداوم فعالیت در سال ۱۴۰۰ بهعنوان هسته فناور حقیقی در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت پذیرفته شدیم و تیم خود را مستقر کردیم تا بتوانیم محصول و تیم را گسترش دهیم.
ابتدای فعالیت با توجه به اینکه سایت در نسخه اولیه و در حال ارتقا بود، موفق شدیم مشتریان هدف را جذب کنیم و سال ۱۴۰۱ هم با هدف افزایش آگاهی از برند برای مشتریان و بزرگتر شدن تیم تلاش و فعالیت کردیم و توانستیم نسخه جدید سایت را معرفی کنیم.
سال ۱۴۰۱ از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت بهعنوان فناور برتر انتخاب شدیم؛ سال جدید نیز نسخه اپلیکیشن را برای کاربران منتشر خواهیم کرد.
آنا: زمینه فعالیت و نوع محصول و خدمات واحد فناور شما چیست؟
آزادی: زمینه فعالیت این واحد فناور در حوزه ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ و زمینه طراحی سایت فروشگاهی، پشتیبانی از سایتها، تبلیغات بنری و غرفه مجازی است. تمام سعی و تلاش مجموعه این است که صاحبان کسب و کار با بودجه مناسب بتوانند در اینترنت محصولات خود را بهفروش برسانند.
در حقیقت توانستیم در سیستم خود هزینه کاربران را برای آغاز فروش اینترنتی کاهش دهیم و این موضوع موجب شده در مقایسه با سایر برندها عملکرد و خروجی بهتر داشته باشیم و صاحبان کسب و کار از برند رضایت داشته باشند. برای آینده هم برنامههای بزرگی داریم تا بتوانیم جزء ۱۰ برند مطرح کشور در حوزه ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ باشیم و برای این هدف در حال تلاش هستیم.
آنا: واحد فناور متبوع شما چه نیازهایی از مردم و کشور را برطرف میکند؟
آزادی: سایت فراتوانمند شکل گرفته تا صاحبان کسب و کار (حقیقی و حقوقی) در پلتفرم بتوانند محصولات خود را از طریق غرفه مجازی به دست مصرفکننده در سریعترین زمان برسانند و از طریق راههای مختلف باهم در سایت در ارتباط باشند، این موجب میشود هزینه تبلیغات و فروش اینترنتی آنها کاهش پیدا کند.
در زمینه سایر خدمات مانند طراحی سایت، پشتیبانی سایت و تبلیغات بنری موفق شدیم فروش محصولات را به صورت اینترنتی برای کسب و کارها با کمترین هزینه به انجام برسانیم.
**چالش نبود منابع انسانی در شرکتهای فناور کسب و کارهای اینترنتی
آنا: نواقص و کمبودها در راه تجاریسازی محصولات فناور چیست؟
آزادی: پلتفرمهایی که در حوزه کسب و کار اینترنتی فعالیت دارند، دارای نواقص و کمبودهای زیادی هستند، نخستین مورد به تعداد زیاد مجوزها برای کسب و کار اینترنتی مربوط میشود، این تعداد زیاد مجوز برای کسب و کار اینترنتی چه فایدهای دارد؟ هر سازمان ارائهدهنده مجوز برای خود یک استاندارد تعریف میکند و تا ما بیاییم این مجوزها را دریافت کنیم، زمان زیادی را از دست میدهیم و این موجب میشود نتوانیم به توسعه کسب و کار خود توجه کنیم.
بهتر است سازمانها به فکر یک مجوز واحد برای کسب و کارهای اینترنتی باشند. دومین مورد مشکلات نبود منتور(مربی) متخصص در زمینه توسعه پلتفرمهای اینترنتی است. چندین سال است که در حال مشاهده مراکزی هستیم که خود را بهعنوان منتور کسب و کارهای پلتفرمی معرفی میکنند؛ اما در عین حال این افراد هیچگونه دانش و تخصصی ندارند و حتی موجب ضرر مالی پلتفرمها و از دست رفتن زمان رشد پلتفرم میشوند.
آنا: آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه و مراکز و نهادهای مربوط به مأموریت خود را داشتهاید و انتظار شما از مسئولان چیست؟
آزادی: زمانی که هسته فناور بودیم به صورت شخصی روی ایده خود سرمایهگذاری کردیم، درخواست ما از مسئولان آن است که قانونهای اضافی کسب و کار اینترنتی لغو شوند و دنبال برنامه دقیق بهدلیل رشد پلتفرمهای کسب و کارهای اینترنتی برای چندسال آینده باشند و از اکنون به آن فکر شود که از نظر رشد پلتفرمهای اینترنتی در سطح منطقه و جهانی قرار است چند سال آینده در کجا باشیم؟
آنا: برای رشد و شکوفایی مراکز رشد دانشگاهها چه پیشنهادی ارائه میکنید؟
آزادی: وضعیت مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به یکدیگر متفاوت است و یکسان نیست؛ اما به صورت کلی مراکز رشد باید دارای برنامه برای توسعه فردی صاحبان ایده باشند و اگر این افراد توسعه پیدا کنند، احتمال شکست ایدهها کمتر میشود.
موضوع توسعه فردی در مراکز رشد کمرنگ است، اگر شبکهای از مدیران موفق کسب و کارهای هر نوع حوزهای را دعوت کنیم به صورت ماهانه برای مدیران نسل جوان برنامه کارگاه یکروزه داشته باشند، موجب انتقال تجربه مدیران موفق به مدیران نسل جوان شده و دانش مدیران جدید افزایش پیدا میکند.
شرکتهای فناور در زمینه کسب و کارهای اینترنتی با چالش نبود منابع انسانی در حوزههای تخصصی همراه هستند و نیاز است در این زمینه حمایت جدی انجام شود.
انتهای پیام/