دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
خبرسازی هوش مصنوعی ادامه دارد؛

وقتی هنرمند عکاس خود را لایق جایزه نمی‌داند

وقتی هنرمند عکاس خود را لایق جایزه نمی‌داند
عکاسی که با فناوری هوش مصنوعی برنده جایزه شده بود از دریافت جایزه خودداری کرد.
کد خبر : 843156

به گزارش خبرنگار فرهنگی  خبرگزاری علم و فناوری آنا، هنرمند آلمانی «بوریس الدگاسن، می‌گوید که اثرش در مسابقه عکاسی سونی وُرلد طوری طراحی شده بود تا باعث بحث وگفتگو شود.

آن‌گونه که در گزارش «گاردین» آمده است، یک عکاس بعد از استفاده از هوش مصنوعی برای تولید یک عکس برنده جایزه شد، اما از دریافت جایزه امتناع کرد.

هنرمند آلمانی، بوریس الداگسن در وبسایتش نوشت که از دریافت جایزه بخش خلاقیت در عکاسیِ مسابقه عکاسی «سونی وُرلد» خودداری کرده است. این عکس دو زن از نسل‌های مختلف را در یک قاب سیاه و سفید نشان می‌دهد.

در بیانیه‌ای در وبسایتش، الداگسن، که در آکادمی هنر ماینز عکاسی و هنر‌های تجسمی خوانده است و تحصیلات تکمیلی خود را در رشته هنر مفهومی و بین رسانه‌ای در آکادمی هنر‌های زیبای پراگ به پایان رسانده است، گفت: «هدفم از این کار این بود که ببینم آیا رقابت‌ها و مسابقات بین المللی برای ورود تصاویر هوش مصنوعی آماده هستند یا نه؟ که دیدم نیستند. دنیای عکس به بحث و گفتمان آزاد نیاز دارد. بحث درباره اینکه می‌خواهیم عکاسی چه باشد و چه نباشد. این که آیا چتر عکاسی به اندازه کافی برای دعوت از ورود عکاس‌های هوش مصنوعی بزرگ است؟ یا این که کلا این کار اشتباه است؟ امیدوارم این کار من-رد کردن جایزه- این گفتمان و بحث را تسریع کند.»

او گفت که این یک «لحظه تاریخی بوده»، چون اولین بار بود که یک عکس هوش مصنوعی موفق به دریافت یک جایزه بین المللی معتبر شده است. «چند نفر از شما میدانستید یا شک کردید که این عکس با هوش مصنوعی درست شده؟ عکاس‌های هوش مصنوعی و عکاسی نباید با هم در مسابقه‌ای مثل این رقابت کنند. آن‌ها دو چیز متفاوت هستند. هوش مصنوعی عکاسی نیست. بنابراین، من این جایزه را قبول نخواهم کرد.»

الداگسن پیشنهاد کرده که این جایزه به یک جشنواره عکس که در ادسای اوکراین برگزار می‌شود اهدا شود.

بعد از این اتفاق بحث‌ها درباره استفاده و کارکرد‌های هوش مصنوعی داع شدند و هشدار‌های زیادی درباره این که فناوری دراینده نزدیک به تهدیدی علیه هوش بشری تبدیل خواهد شد صادر شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته