دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 اسفند 1396 - 09:55

تلفیقی از هنر و علم

تصاویر خیره‌کننده‌ای که از زیبایی‌های پنهان در آزمایشگاه گرفته شده است، نشان می‌دهد که کریستال‌های مایع و نانولوله‌های میکروسکوپی نیز می‌توانند شگفتی‌های زیادی را دربرداشته باشد.
کد خبر : 268066

گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا-هانا حیدری؛ پرهای طاووس فلزی، ساعت‌های چوبی نیمه‌کاره و یک مرد نانویی تنها برخی از تصاویری هستند که موفق شدند به سیزدهمین مسابقات عکاسی مهندسی دانشگاه کمبریج راه پیدا کنند.


کمپانی آلمانی «زیس» اسپانسر این مسابقه عکاسی سالانه است که به افتخار نوآوری‌های تکنولوژی برگزار می‌شود.


بریان نوئل، دانشجوی دکتری، توانست مقام اول این مسابقات را از آن خود کند. نوئل ویدئویی ارائه کرده بود که در آن نحوه جریان یافتن سیالات روی یک تیغه توربین را نشان می‌داد.


این ویدئو بخشی از یک مطالعه‌ بود که از مدل‌سازی محاسباتی برای درک بهتر تاثیر دستگاه‌های اندازه‌گیری در موتورهای وسایل هوایی استفاده شده بود.


یکی دیگر از تصاویری که به مرحله نهایی راه پیدا کرده بود، یک اسکن از میکروگرافی الکترونی بود که هزاران نانولوله‌ کربنی گره خورده به‌ هم را نشان می‌داد که شباهت زیادی به یک آدم چوبی ایستاده روی لبه یک صخره دارد.


با وجود این که وزن نانولوله‌های کربنی که بدن مرد نانویی را شکل داده‌اند، یک ششم فلزات است اما 100 برابر قوی‌تر از فولاد هستند.


عکس طاووس از فرن سرگنت یک تکنولوژی فلزی را به تصویر می‌کشد که نشان‌ می‌دهد چگونه شیوه‌های شگفت‌انگیز می‌تواند یک طرح معماری به تجسمی از یک پرنده تبدیل کند.


تصاویری از کریستال‌های مایع، میکروفیبرها و اشکال کره‌گون‌ چند سلولی در میان برگزیدگان امسال به چشم می‌خورند.



تصویر طاووس که توسط فرن سرگنت گرفته شده است، ترکیبی از طرح معماری دیوید کارمیشل را در کنار مجسمه الهام‌گرفته شده از این طرح نشان می‌دهد که در دپارتمان مهندسی دانشگاه کمبریج ساخته شده است.



راوی چیتوان و وی تن تصویری موسوم به مرد نانویی را به ثبت رسانده‌اند که اسکن میکروگرافی الکترونی از نانولوله‌های کربنی بی‌شماری است.


این نانولوله‌های کربنی شکلی را شبیه به مرد چوبی ایجاد کرده‌اند که لبه یک صخره ایستاده است. این لوله‌ها 100 برابر قوی‌تر از فولاد هستند



شگفتی‌های آشفتگی از کره‌های چندسلولی اثری از برایان نوئل است که فعل و انفعالات سیالات با یک تیغه توربین فشار پایین را نشان می‌دهد



تشکیل مویرگ از کره‌های چندسلولی توسط الکس جاستین ثبت شده است.


در این تصویر نشان داده می‌شود که دو کره چندسلولی یک خوشه بزرگ از سلول لایه درون رگی را تشکیل می‌دهد. این سلول‌ها قسمت داخلی رگ‌های خونی را پوشش می‌دهند. کره‌هایی که در این عکس دیده می‌شوند در کنار فیبروبلاست‌ها درون یک کلاژن سه‌بعدی هیدروژل قرار می‌گیرند.



ساعت چوبی نیمه‌کاره نیز کاری از هیو هانت است که به سیزدهمین دوره مسابقه عکاسی سالانه کمبریج راه پیدا کرد.



انتقال سبک روی فواره مهندسی توسط فرگل کاتر تصویری ترکیبی از ساختمان دانشگاه و نقاشی جیمز جین خلق کرده است.



این تصویر وقتی گرفته شده که کریستال در حال سرد شدن بعد از فاز ایزوتروپیک خود بوده است.


کریستال‌های در حال سرد شدن اثری از جنیفر جونز است که تصویری از یک سلول حاوی کریستال مایع را نشان می‌دهد که بین قطبنده‌های متقاطع قرار گرفته است.



شیشه رنگین کمان نیز کار دیگری از جنیفر جونز است که یک کریستال مایع را روی سلول شیشه‌ای به تصویر می‌کشد.


ضخامت کریستال در سطح سلول متفاوت است و به همین دلیل رنگ‌های متفاوتی در مناطق مختلف به چشم می‌خورد.



میکروالیاف ژلاتینی از الیزابت گیل تصویری میکروسکوپی از الیاف ژلاتینی الکتروریسی روی تکیه‌گاه اسید پلی‌لاکتیک پرینت‌شده سه‌بعدی است.


اسید پلی‌لاکتیک برای چشم غیرمسلح کدر به نظر می‌رسد و زیر نور معمولی می‌درخشد اما زیر میکروسکوپ، الیاف بیش از حد بزرگ هستند.



لبخند دوستانه کاری از لیویا سوزا است و هسته و پوسته پلیمری توخالی یک میکروکپسول را به تصویر می‌کشد که توسط میکروفلوئیدیک‌ها برای خودترمیمی مواد سیمانی تولید می‌شود.





انتهای پیام/

برچسب ها: مسابقه عکاسی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته