دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 فروردين 1402 - 10:00
روزهای بحرانی تمام می شود؟

شانس‌های طلایی و سنگین‌وزن‌های سرخورده کشتی آزاد!

شانس‌های طلایی و سنگین‌وزن‌های سرخورده کشتی آزاد!
در روز‌هایی که خیلی از کارشناسان خارجی بر این باورند که آینده وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد جهان می‌تواند در سیطره دو کشتی‌گیر ایرانی باشد، با دو سنگین وزن سرخورده مواجه‌ایم، اولی بحران اخراج را پشت سر گذاشته و دومی ۲ شکست تلخ را در آسیا تجربه کرده است.
کد خبر : 842857

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، موفقیت‌های متوالی امیررضا معصومی در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و امید‌ها که مدال طلای جهان را در فاصله‌ای کوتاه و کمتر از دو سال از آن خود کرد، علاوه بر کارشناسان داخلی، خارجی‌ها را هم به این باور رساند که ستاره جدیدی در دنیای کشتی ظهور کرده است.

امیررضا سال گذشته آنقدر خوب در مسابقات مختلف ظاهر شد که به مرحله نهایی انتخابی تیم ملی بزرگسالان هم رسید و هرچند از سد شیروان (یدالله) محبی عبور کرد، اما مقابل امیرحسین زارع تن به شکست داد.

او آذر ماه سال گذشته هم اولین مسابقه برون مرزی خود در رده سنی بزرگسالان را تجربه کرد و هر سه حریف خود را در جام‌جهانی آمریکا شکست داد و به نظر تا پیش از مسابقات قهرمانی آسیا، باوجودی که به لحاظ سنی شرایط حضور در رده جوانان را دارد، اما یکی از مدعیان اصلی تیم ملی بزرگسالان محسوب می‌شد.

امیرحسین زارع هم هرچند خیلی باتجربه‌تر از معصومی به نظر می‌آید و در ۲۲ سالگی سابقه حضور در المپیک و دو مسابقه جهانی را دارد که هیچ‌کدام از آن‌ها را بدون مدال ترک نکرده است. او که مدال‌های طلای رده‌های سنی نوجوانان و جوانان و همچنین نقره المپیک جوانان را در کارنامه دارد، بعد از سومی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو، طلای مسابقات جهانی ۲۰۲۱ اسلو و برنز ۲۰۲۲ بلگراد را به دست آورده است.

عملکرد معصومی در دو سال اخیر و روند رو به رشدش در چند ماه گذشته در رده سنی بزرگسالان، این نوید را می‌داد که مسابقه انتخابی جذاب و هیجان‌انگیزی بین او و زارع در چرخه انتخابی تیم ملی برگزار شود، اما هر کدام از این دو، به دلائلی دچار سرخوردگی شده و روز‌های تلخی را تجربه کردند. زارع در آخرین روز‌های اردوی آسیایی و معصومی در خودِ مسابقه آسیایی.

شانس‌های طلایی و سنگین‌وزن‌های سرخورده کشتی آزاد!

امیرحسین زارع در اتفاقی معمول در اردو‌های ورزشی که نباید رسانه‌ای می‌شد، در حین تمرین بسکتبال واکنشی نسبت به کامران قاسم‌پور که رویش خطای ورزشی انجام داده بود، داشت که این امر با سختگیری کادرفنی، منجر به اخراج او از اردو شد. بازگشت زارع به اردو هرچند خیلی زود اتفاق افتاد، اما موضوع در تمام رسانه‌ها مطرح شده و برای بازگشتش جلسه پشیمانی و ندامت و با واسطه‌گری تشکیل شد.

زارع باتوجه به اینکه در بلگراد برنز گرفته، باید از جام تختی استارت کارش را بزند، معصومی، اما به عنوان قهرمان مسابقات بزرگسالان کشور، این فرصت را داشت که با طلای آسیا در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی رودرروی زارع (اگر قهرمان جام تختی شود)، کشتی بگیرد که این اتفاق رخ نداد و پسر فردین معصومی، باید در جام تختی شرکت کند.

معصومی که پیش از اعزام تیم به قزاقستان، محتمل‌ترین طلای کشتی آزاد محسوب می‌شد در نیمه‌نهایی کشتیِ برده را در ۲ ثانیه پایانی به مونختور مغولی باخت و بعد هم در مبارزه سوم پنجمی با حریف چینی که در خواب هم نمی‌دید معصومی را به این شکل شکست دهد، ضربه فنی شد.

حالا کشتی آزادی که تا چندی پیش دو مدعی طلای جهانی و المپیک را داشت، با دو سنگین‌وزن سرخورده مواجه است که باید در جام تختی با هم رقابت کنند.

امین طاهری که در مسابقات کشوری سوم شد و کشتی خوبی هم مقابل امیررضا معصومی گرفت و حتی از او پیش هم بود، به همراه شیروان محبی و حتی مهدی هاشمی از جمله حریفان زارع و معصومی در جام تختی هستند که رقبای آسانی هم نخواهند بود.

قهرمان ۱۲۵ کیلوگرم جام تختی، ملی‌پوش جهانی بلگراد خواهد بود، چون با توجه به عدم قهرمانی معصومی در مسابقات آسیایی، همه مدعیان سنگین‌وزن در این رقابت‌ها حضور دارند و دیگر نیازی به برگزاری مرحله نهایی انتخابی تیم ملی در این وزن نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته