دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 فروردين 1402 - 12:38
به دلیل نقص فنی؛

پرواز آزمایشی «استارشیپ» به تعویق افتاد

پرواز آزمایشی «استارشیپ» به تعویق افتاد
پرواز آزمایشی «استارشیپ» - موشکی که قرار است تحولی انقلابی در عرصه سفر‌های فضایی ایجاد کند- به دلیل نقص فنی حداقل تا ۴۸ ساعت به تعویق افتاد.
کد خبر : 842260

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از بی بی سی، پرتاب آزمایشی «استارشیپ» که از آن به عنوان قدرتمندترین موشک جهان یاد می شود، دست کم برای ۴۸  ساعت به تعویق افتاد.

تصمیم برای تعویق این آزمایش، تنها دقایقی قبل از پرتاب، به دلیل نقص فنی- که ظاهرا بابت یخ زدگی دریچه فشار شکن بوده- اتخاذ شد. اما انتظار می رود که شرکت «اسپیس ایکس»، تا آخر هفته جاری میلادی، مجددا برای پرتاب این موشک اقدام کند.

البته، به رغم خبر تعویق پرتاب استارشیپ، تیم‌های فنی به اجرای شمارش معکوس و شبیه‌سازی عملیات پرتاب در قالب یک تمرین ادامه دادند.

قدرتمندترین موشک ساخت بشر قرار بود روز دوشنبه در ساعت هشت صبح به وقت محلی پرواز آزمایشی خود را از پایگاهی واقع در ساحل خلیج تگزاس انجام دهد.

«استارشیپ» که از سوی شرکت «اسپیس ایکس» متعلق به «ایلان ماسک» کارآفرین آمریکایی ساخته شده است، ۱۲۰ متر ارتفاع دارد و نیروی پرتاب آن دو برابر موشک‌های فعلی است.

استارشیپ نه تنها بلندترین موشکی است که تاکنون به پرواز درآمده و با عنوان تقویت کننده فوق سنگین شناخته می‌شود بلکه قوی‌ترین موشکی است که تاکنون ساخته شده و می‌تواند تا ۷.۶ میلیون کیلوگرم نیروی رانش ایجاد کند. این تقریبا دو برابر رکورد فعلی سیستم پرتاب فضایی ناسا (SLS) است.

این فضاپیما قرار بود پرواز آزمایشی خود را از پایگاه «بوکا چیکا» تگزاس، بدون سرنشین انجام دهد.همچنین قرار بود در این عملیات، بخش بالایی موشک با حرکت به سمت شرق، یک دور کامل حول کره زمین بچرخد.

طبق برنامه، پرتاب این موشک عظیم باید در یک بازه زمانی دو ساعته انجام می‌شد.

ایلان ماسک امیدوار است که از این موشک استفاده تجاری کند چراکه به گونه‌ای طراحی شده که به سرعت قابل استفاده مجدد باشد و می‌تواند طی یک روز، چندین بار ماهواره‌ها و اشخاص را به مدار زمین ببرد.

بخش بالایی استارشیپ پیشتر آزمایش شده، اما در آزمایش جدید قرار بود که کل بخش‌های این سیستم غول‌پیکر موشکی با هم به فضا پرتاب می‌شوند.

حتی پیش از اعلام خبر به تعویق افتادن آزمایش، ماسک از همه دنبال‌کنندگان این رویداد خواسته بود که سطح انتظارات خود را پایین بیاورند چرا که غیرمعمول نیست که یک موشک در اولین پرواز خود به مشکل بخورد.

او گفته بود که هر خروجی را که منجر به تخریب سکوی پرتاب نشود، یک پیروزی تلقی خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته