دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1402 - 10:43
جایزه ادبی حافظ به «گرمارودی» و «قزوه» رسید؛

حدادعادل: قرآن همیشه الهام بخش شاعران بزرگ ما بوده است

حدادعادل: قرآن همیشه الهام بخش شاعران بزرگ ما بوده است
آیین اختتامیه نخستین جشنواره شعر قرآنی ؛ «جایزه ادبی حافظ» با تقدیر از دو شخصیت ادبی علیرضا قزوه و سیدعلی موسوی گرمارودی برپا و جایزه ادبی حافظ به این دو شاعر رسید.
کد خبر : 841789

به گزارش خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری آنا، آیین اختتامیه نخستین جشنواره شعر قرآنی با نام «جایزه ادبی حافظ» با حضور شعرای شناخته شده کشور، علیرضا قزوه، مدیر دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما، غلامعلی حدادعادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی عصر روز گذشته، ۲۵ فروردین ماه در سالن اجلاس نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

در این مراسم «جایزه ادبی حافظ» به سیدعلی موسوی گرمارودی و علیرضا قزوه اعطا شد.

همچنین در این برنامه غلامعلی حدادعادل به عنوان سخنران این نشست ضمن تشریح به کارگیری شاعران پارسی از مضامین و نکات فراوان قرآنی از رودکی تا اکنون به بیان خصوصیات ادبی و شخصیتی این دو شاعر و ادیب انقلاب پرداخت.

وی در صحبت‌هایش با ابراز خرسندی از اینکه سه مرتبه توانسته امسال در نمایشگاه بین المللی قرآن حضور پیدا کند و با تشکر از مسئولان جشنواره گفت: با روی کار آمدن انقلاب اسلامی شاهد ادبیاتی هستیم که به همین انقلاب تعلق دارد، هر فردی که بخواهد تاریخ و ادبیات را بنویسد قطعا باید در ایستگاه ۵۷ سرفصلی جدید باز کند و چه موافق باشد یا نباشد، این یک واقعیت است.

حدادعادل: قرآن همیشه الهام بخش شاعران بزرگ ما بوده است

حدادعادل با اشاره به اینکه ادبیات امری انسانی و تحول پذیر است، گفت: این تحول ناشی از تحولات اجتماعی است. با پیروزی انقلاب اسلامی یاران آرمان و مقصد اعلا به خدا، معنویت، حقیقت متعالی و جهان بینی دینی تغییر کرد و شعر قبل تا بعد از انقلاب تفاوت پیدا کرد. اگر امروز تحلیل محتوا داشته باشیم، درون مایه شعر انقلاب نشان از این تفاوت دارد.

وی در ادامه افزود: بنده از قبل انقلاب ماشین نوشته‌ها و شعر‌های پشت کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و وانت‌ها را می‌خواندم و سال‌های انقلاب هم، چون ماموریت زیاد می‌رفتم عموما این‌ها را مینوشتم شاید دو هزار نمونه ازاین شعر نوشته‌ها دارم که در این چهل و اندی سال با آن‌ها آشنا هستم و به چشم دیدم که مضامین حتی شعر‌های پشت خودرو‌ها و کامیون‌ها هم بعد از انقلاب تغییر کرد که همین تغییر فضا و اثرش روی اجتماع را نشان می‌دهد.

حدادعادل در پایان با بیان اینکه قرآن بالاترین نماینده تفکر اسلامی است، گفت:‌همیشه قرآن الهام بخش شاعران بزرگ ما بوده و کمتر شاعری را سراغ داریم که لفظی یا حقیقی از آن بهره‌مند نبوده باشد، اگر کسی با قرآن بیگانه باشد در واقع جلوی چشمش یک پرد‌ه‌ای قرار گرفته که نمیتواند شفاف ادبیات را ببیند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته