دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شبی که دعای کسی در آن بی‌پاسخ نمی‌ماند؛

برای امشب چه اعمالی را انجام دهیم؟

برای امشب چه اعمالی را انجام دهیم؟
در چنین شب قدری دعای کسی رد نمی‌شود، مگر دعای عاق والدین، قطع‌‌کننده رحم نزدیک، کسی که شراب بنوشد و کسی که دشمنی مؤمنی در دلش باشد.
کد خبر : 840947
به گزارش خبرنگار دین و آیین خبرگزاری آنا، از امور مهم در ماه رمضان شب قدر است. شبی که از هزار ماه بهتر است. در روایت آمده است که این شب از هزار ماه جهاد بهتر، از سلطنت هزار ماه بهتر، و عبادت آن بهتر از عبادت هزار ماه است.
 
شبی که روزی بندگان، اجل‌های آنان و سایر امور مردم از خوب و بد در آن مقدر می‌شود. در چنین شبی قرآن نازل شده است. همچنین در روایت آمده است که فرشتگان در شب قدر فرود آمده و در زمین پخش می‌شوند، بر مجالس مؤمنین گذشته، بر آنان سلام می‌کنند و برای دعاهای آنها «آمین» می‌گویند، تا آنگاه که سپیده دم طلوع کند.در چنین شبی دعای کسی رد نمی‌شود مگر دعای عاق والدین، قطع‌‌کننده رحم نزدیک، کسی که شراب بنوشد و کسی که دشمنی مؤمنی در دلش باشد.
 
** اعمال مشترک شب‌های قدر
 
برای شب‌های قدر اعمالی ذکر شده است که در ادامه می‌آید:ـ‌ نمازی در شب قدر وارد شده که در آن یک بار حمد و هفت بار سوره توحید خوانده می‌شود و بعد از پایان نماز هفتاد بار ذکر«استغفر اللّه و اتوب إلیه» گفته می‌شود و سپس حوائج از خدا خواسته می‌شود.ـ 100رکعت نماز که فضیلت بسیار دارد و افضل آن است که در هر رکعت بعد از سوره «حمد»، ۱۰ مرتبه سوره «توحید» بخواند.ـ خواندن دعای گشودن قرآن و قرآن را روی سر گذاشتن، به این نیت که عقل و اندیشه او با این عمل تقویت شده و با دانش‌های قرآن کامل شود و نور عقل با نور قرآن ضمیمه شود.

ـ زیارت امام حسین (ع)، در روایت آمده است که چون شب قدر می‌شود منادی از آسمان هفتم ندا می‌کند که حق تعالی آمرزید هر کسی را که به زیارت قبر امام حسین (ع) آمده است.ـ خواندن این دعا: « اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ الشَّكَّ فِي أَنَّ لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِيهَا أَوْ فِيمَا تَقَدَّمَهَا وَاقِعٌ فَإِنَّهُ فِيكَ وَ فِي وَحْدَانِيَّتِكَ وَ تَزْكِيَتِكَ الْأَعْمَالَ زَائِلٌ .....»، خداوندا اگر در این که شب قدر، امشب یا شبهای پیش از آن است، شکی هست، ولی در مورد یکتایی تو و این که اعمال را پاکیزه می‌نمایی، شکی نیست.ـ خواندن دعای «يَا بَاطِناً فِي ظُهُورِهِ وَ يَا ظَاهِراً فِي بُطُونِهِ وَ يَا بَاطِناً لَيْسَ يَخْفَى..... ».ـ احیا داشتن این شب‌ها: در روایت آمده هر کس احیا کند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود، هر چند به عدد ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و وزن دریاها باشد. ـ مصحف شریف را بگیرد و بر سر بگذارد و بگوید: «اَللّهمَّ بِحَقِّ هذاالقُرآنِ وَبِحَقِّ مَن اَرسَلتَه بِه وَبِحَقِ کُلِّ مومنٍ مَدَحتَهُ فیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیهِم فلا اَحَدَ اَعرَفُبِ بِحَقِّکَ مِنکَ»».

۱۰ مرتبه بگوید: بِکَ یا الله

۱۰ مرتبه: بِمُحَمَّدٍ

۱۰ مرتبه: بِعلیٍّ

۱۰ مرتبه: بِفاطِمَةَ

۱۰ مرتبه: بِالحَسَنِ

۱۰ مرتبه: بِالحُسَین ِ

۱۰ مرتبه: بِعلیّ بنِ الحُسین

۱۰ مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ

۱۰ مرتبه: بِجَعفَر بنِ مُحَمَّدٍ

۱۰ مرتبه: بِموُسی بنِ جَعفَر ٍ

۱۰ مرتبه: بِعلیِّ بنِ مُوسی

۱۰ مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ

۱۰ مرتبه: بِعَلِیِّ بنِ مُحَمَّدٍ

۱۰ مرتبه: بِالحَسَنِ بنِ عَلِیٍّ

۱۰ مرتبه: بِالحُجَّةِ.

پس از این عمل هر حاجتی که داری طلب کن.

** اعمال شب شب نوزدهم

 ۱۰۰ مرتبه «اَستَغفُرِاللهَ رَبی وَاَتوبُ اِلَیه»

۱۰۰ مرتبه «اَللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرَالمومنینَ»

ـ دعای «ذَاالَّذى کانَ قَبْلَ کُلِّشَىْءٍ ثُمَّ خَلَقَ کُلَّشَىْءٍ ثُمَّ یَبْقى وَیَفْنى کُلُّشَىْءٍ یا ذَا الَّذى لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَىءٌ وَیا ذَاالَّذى لَیْسَ فِى السَّماواتِ الْعُلى وَلا فِى الاْرَضینَ السُفْلى وَلا فَوقَهُنَّ وَلا تَحْتَهُنَّ وَلا بَیْنَهُنَّ اِلهٌ یُعْبَدُ غَیْرُهُ لَکَ الْحَمْدُ حَمْداً لا یَقْوى عَلى اِحْصاَّئِهِ اِلاّ اَنْتَ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمِّدٍ صَلوهً لا یَقْوى عَلى اِحْصاَّئِها اِلاّ اَنْتَ» خوانده شود .

ـ دعای «اللّهُمَّ اْجْعَلْ فیما تَقْضى وَتُقَدِّرُ مِنَ الاْمْرِ الْمَحْتُومِ وَفیما تَفْرُقُ مِنَ الاْمْرِ الحَکیمِ فى لَیلَةِ الْقَدْرِ وَفِى الْقَضاَّءِ الَّذى لایرَدُّ وَلا یبَدَّلُ اَنْ تَکتُبَنى مِنْ حُجّاجِ بَیتِک الْحَرامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمُ الْمَشْکورِ سَعْیهُمُ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُههُمُ الْمُکفَّرِ عَنْهُمْ سَیئاتُهُمْ وَاجْعَلْ فیما تَقْضى وَتُقَدِّرُ اَنْ تُطیلَ عُمْرى وَتُوَسِّعَ عَلَىَّ فى رِزْقى وَتَفْعَلَ بى‌‌کذا وَکذا» خوانده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته