دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 ارديبهشت 1395 - 12:51

دانشگاه آزاد اسلامی گرگان، میزبان گرامیداشت «مختومقلی فراغی» در جشن دانشجویان + تصاویر

گرامیداشت شاعر شهیر و بلندآوازه ترکمن به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی و همکاری دانشجویان کانون مختومقلی فراغی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان در تالار دکتر عبدالقیوم ابراهیمی این دانشگاه برگزار شد.
کد خبر : 84041

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، جشن گرامیداشت دویست و هشتاد و سومین سالروز تولد شاعر شهیر و بلندآوازه ترکمن مختومقلی فراغی به همت معاونت دانشجویی فرهنگی و همکاری دانشجویان کانون مختومقلی فراغی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان و با حضور جمع کثیری از استادان، کارکنان و دانشجویان در تالار دکتر عبدالقیوم ابراهیمی دانشگاه برگزار شد.


دکتر خسرو مزرعی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان با تبریک اعیاد شعبانیه و سالگرد تولد مختومقلی فراغی گفت: «جامعه‌ای که از عقبه و تاریخ گذشته خود بی اطلاع باشد دچار بحران‌هایی همچون بحران هویت می‌شود.»


وی افزود: «در شرایط حاضر و با هجمه‌های گسترده در تحقق انقطاع نسل‌ها که از سوی قدرت‌ها و مراکز استعماری و وابستگان آن‌ها در جهان اسلام صورت می‌گیرد احیای نام، یاد، افکار و اندیشه‌های مفاخر فرهنگی و علمی و ... ایران زمین می‌تواند موجب تداوم و تقویت ارتباط بین الاذهانی نسل‌های اول، دوم، سوم و چهارم شود.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان بیان کرد: «مختومقلی فراغی از جمله شاعران ترکمن است که در آثارش به مدح و ثنای پیامبر عظیم الشان اسلام و اهل بیت ایشان همچون امام حسین(ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) پرداخته و این موضوع می‌تواند ما را به اهمیت وحدت مذاهب اسلامی بیش از گذشته متوجه سازد.»



در ادامه برنامه دکتر اراز محمد سارلی از محققان ترکمن استان گلستان به عنوان مهمان ویژه همایش در سخنانی به تشریح شخصیت مختومقلی فراغی پرداخت.



اجرای برنامه‌های متنوعی مانند موسیقی سنتی، نمایش و جشنواره غذاهای ترکمنی که با استقبال استادان، کارکنان و دانشجویان نیز مواجه شد از دیگر برنامه‌های این جشن بود.



«مختومقلی فراغی» یکی از بزرگ‌ ترین سرایندگان و سخنوران زبان ترکمن در یکی از روستاهای گنبدکاووس به دنیا آمده است. فراغی در سال ۱۱۵۳ هجری قمری (۲۶۵ سال پیش) در روستای «حاجی قوشان» گنبد کاووس چشم به جهان گشود. زبان‌های فارسی و عربی را نزد پدر خود «دولت‌ محمد آزادی» آموخت.


فراغی بعدها سفرهای زیادی به خارج از ایران از جمله به بخارا و خیوه و افغانستان و هندوستان کرد. دیوان سروده‌های زیبای او به فارسی و انگلیسی و چند زبان دیگر نیز برگردانده شده‌ است.


آرامگاه او که در روستای «آق ‌تقای» شهر مراوه‌تپه در استان گلستان جای دارد در اوایل دهه ۱۳۷۰ به سبک امروزین نوسازی شده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته