دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
استاد دانشگاه شهیدچمران در گفت‌وگو با آنا:

رسالت اصلی دانشگاه‌ها توسعه دانش و نظریه پردازی در سطح جهانی است

رسالت اصلی دانشگاه‌ها توسعه دانش و نظریه پردازی در سطح جهانی است
استاد دانشگاه شهیدجمران گفت: رسالت اصلی دانشگاه‌ها یادگیری، توسعه دانش و نظریه پردازی در سطح جهانی است که در این راستا یکی از کار‌های جهانی دانشگاه‌ها ایجاد یک اجتماع علمی است. 
کد خبر : 838365

یدالله مهر علیزاده استاد دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، درباره لزوم تقویت ارتباطات بین المللی دانشگاه‌ها گفت: بین المللی شدن دانشگاه‌ها باید در چهارچوب هویت، ملیت و چیستی دانشگاه بررسی شود. 

وی افزود: بین المللی شدن آموزش عالی موضوع جدیدی نیست که در چند دهه گذشته برای دستیابی به آن تلاش کرده باشیم، بلکه در ذات، ماهیت و هویت دانشگاه حالت بین المللی بودن و ارتباط با اجتماع عالی جهانی وجود دارد و مفهوم دانشگاه هم یعنی همین. 

مهرعلیزاده بیان کرد: دانشگاه نمی‌تواند در چهارچوب بسته یعنی در حد منطقه و کشور عمل کند، بلکه رسالت و ماموریت اصلی دانشگاه‌ها یادگیری، توسعه دانش و نظریه پردازی در سطح جهانی است که در این راستا یکی از کار‌های جهانی که دانشگاه‌ها به عنوان ماموریت تعریف می‌کنند این است که بتوانند یک اجتماع علمی ایجاد کنند تا در آن اندیشه ورزی به معنای فلسفی در قالب دانشگاه و یادگیری اتفاق بیفتد. 

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه در فرایند اندیشه ورزی نیاز است که افراد، گروه‌ها و اجتماعاتی از مناطق و کشور‌های مختلف با یکدیگر تبادل اندیشه داشته باشند، تاکید کرد: بین المللی سازی بخش اساسی و هویت اصلی دانشگاه‌ها را از ابتدای ایجاد دانشگاه‌ها در جهان شکل داده است و به علت اینکه علم یک پروسه جهانی است؛ بنابراین روی فرایند بین المللی سازی تاکید می‌شود و هر چه بتوانیم ارتباط بین المللی بیشتری با آکادمی‌های جهانی داشته باشیم در اندیشه ورزی و تولید اندیشه‌های جدید و نوآوری‌ها و در زنجیره و شبکه علمی می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد. 

مهر علیزاده ادامه داد: بین المللی سازی بخش مهم دانشگاه را در ایران و سایر کشور‌های جهان تشکیل می‌دهد؛ بنابراین هر دانشگاهی که به خوبی مفهوم دانشگاه را درک کرده باشد بدون شک برای برقراری ارتباط با آکادمی‌های علمی دیگر کشور‌ها نظامی را طراحی می‌کند که در آن بخش‌های مختلف از جمله دانشجویی و اعضای هیئت علمی بتوانند تبادلات علمی داشته باشند. 

وی گفت: ارتباط صنعت با دانشگاه بخش مهم دیگری است که آموزش عالی بر عهده دارد تا با تقویت آن دانشگاه‌ها بتوانند جدیدترین و بروز‌ترین دستاورد‌ها و پیشرفت‌های علمی را از آکادمیک‌های دیگر جهان به صنایع علمی و ملی انتقال دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته