دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 اسفند 1401 - 08:45
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد مطرح کرد؛

«اضطرار به حجت» کلیدواژه‌ اساسی و مغفول در مهدویت

«اضطرار به حجت» کلیدواژه‌ اساسی و مغفول در  مهدویت
میثم مصدق، «اضطرار به حجت» را یکی از کلیدواژه‌های اساسی و مغفول در مقوله مهدویت برشمرد.
کد خبر : 837498

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از لارستان، نشست تخصصی مهدویت با حضور اعضای هیئت علمی و دانشجویان در دبیرخانه مهدویت، معاونت فرهنگی و دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی لارستان برگزار شد.

مسئول دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان در این نشست، «اضطرار به حجت» را یکی از کلیدواژه‌های اساسی و مغفول در مقوله مهدویت برشمرد و اظهار کرد: ایجاد فصلی از احادیث با موضوع اضطرار به حجت در کتاب شریف اصول کافی علاوه بر اینکه نمادی از قریحه علمی مرحوم کلینی بوده، حاکی از سبکی بدیع در نگارش این مجموعه گرانسنگ است.

میثم مصدق با ارائه مثال‌هایی از غفلت مؤمنین در تنظیم امور زندگی بر مبنای رضایت حضرت ولی‌عصر(عج) با اشاره به گشودن گره‌های علمی توسط امام رضا علیه‌السلام در دوران حیات ظاهریشان در جلسات متعدد مناظره با پیروان ادیان و آیین‌های مختلف، «غربت علمی» را از ابعاد مهجوریت امام رضا (ع) بیان و تأکید کرد: چند دانشمند را می‌توان یافت که پس از مجاهدات علمی-مانند درمانده‌ای که به آستان حضرتش دخیل بسته است- خاضعانه از حضرت گره‌گشایی از مشکلات علمی‌اش را مسئلت کند؟

وی توضیح داد: نیازمندی به امام را برای حیات روح همانند نیاز جسم به تنفس برای ادامه حیات بوده و اضطرار فراتر از معرفت و شرط کافی انتظار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان با ذکر مثال‌هایی از تشرفات به محضر امام عصر(عج) «اضطرار‌های طبیعی» مانند حوائج دنیوی و تذکر امام نسبت به رفع برخی عیوب نفس را زمینه‌ای از این رخداد و مقدمه عطش روحی به امام عصر(عج) دانست.

مسئول دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان  با اشاره به پیچیدگی شرایط آخرالزمان، توصیف روایات از این دوره را آمیزه‌ای از خوف و رجا دانست و با ذکر نمونه‌هایی از مشی علما، فرار قلب از گناه به سمت حضرت حق و مداومت بر ارتباط روزانه با حضرت، ولی عصر(عج) را از راه‌های مؤثر حفظ ایمان در شداید آخرالزمان عنوان کرد.

وی با استناد به روایتی نورانی از حضرت رسول اعظم(ص) - که می‌فرمایند: اگردر نماز مستحبی بودی و مادرت تو را فراخواند، نماز را قطع کن - تجدید احترام به والدین را به نیت هدیه به ساحت مقدس امام عصر(عج) عملی بسیار ارزشمند خواند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب